Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylabus przedmiotu Statystyka opisowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka opisowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego. |
C-3 | Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego. | 4 |
T-L-2 | Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury. | 4 |
T-L-3 | Kolokwium z analizy struktury. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych. | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych. | 4 |
T-L-6 | Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe. | 4 |
T-L-7 | Kolokwium z analziy wspołzaleznosci zjawisk i dynamiki. | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania). | 3 |
T-W-2 | Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech. | 4 |
T-W-3 | Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych). | 3 |
T-W-4 | Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych). | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej literatury (ćwiczenia laboratoryjne) | 5 |
A-L-3 | Wykonanie prac domowych | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-L-5 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 24 |
A-L-6 | Opracowanie wzorów (ćwiczenia labolatoryjne) | 4 |
A-L-7 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-2 | Opracowanie wzorów na egzamin | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 14 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzianie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejetnościach studenta. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B07_W01 Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. | Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W05, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W02 | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Z_1A_B07_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W05, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-2, C-3 | T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B07_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U10, Z_1A_U11, Z_1A_U14, Z_1A_U15 | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Z_1A_B07_U02 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U10, Z_1A_U11, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U21 | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B07_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K07, Z_1A_K04, Z_1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B07_W01 Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. | 2,0 | Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych |
3,0 | Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
3,5 | Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
Z_1A_B07_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B07_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego |
3,0 | Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny | |
3,5 | Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi | |
Z_1A_B07_U02 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych |
3,0 | Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań | |
3,5 | Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej | |
4,0 | Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej | |
4,5 | Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją | |
5,0 | Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B07_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Aczel D.A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2010
- Jóżwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012
- Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Parlińska M., Parliński J., Analiza statystyczna danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
- Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa, 2021
- Bąk I., Markowicz I., Mosiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Jim Frost, Introduction to Statistics: An Intuitive Guide for Analyzing Data and Unlocking Discoveries, Statistics by Jim Publishing, USA, Pennsylvania, 2019
- Devore J.L., Berk K.N., Overview and Descriptive Statistics, Springer, 2011
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., C.H. Beck, Warszawa, 2008
- Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2000