Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem europejskim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektem europejskim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską. |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Poilityka spójności Unii Europejskiej. Polska a cele spóności. Fundusze strukturalne. | 1 |
T-A-2 | Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne. Faza programowania. | 1 |
T-A-3 | Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. | 1 |
T-A-4 | Faza identyfikacji: analiza interesariuszy, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania. | 1 |
T-A-5 | Faza formułowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet. | 4 |
T-A-6 | Wdrażanie projektu. Monitoring i ewaluacja projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. | 1 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 10 |
A-A-4 | Analiza kryteriów konkursowych w ramach programow unijnych wraz z wymaganą dokumentacja. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie). |
M-2 | Wykład konserwatoryjny. |
M-3 | Metody programowano-eksponujące (pokaz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O14_W01 Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym. | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W08, Z_1A_W02 | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O14_U01 Potrafi ocenić pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd. | Z_1A_U02, Z_1A_U03 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-3 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O14_K01 Student świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków. | Z_1A_K05, Z_1A_K03 | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O14_W01 Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy planowanowania obejmujące w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz podsatwy analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu, zna instytucje zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O14_U01 Potrafi ocenić pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd. | 2,0 | |
3,0 | Ocenia pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd.w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O14_K01 Student świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tkaczyński W., Świstak M., Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, C. H. Beck, Warszawa, 2011
- Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy., Absolwent, Łódż, 2011
- Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
- Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 2011
- Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
- Phillips, Joseph, PMP: project management professional study guide, McGraw Hill, New York, 2018, 5
Literatura dodatkowa
- Kobyliński R., Pieczyński L., Programowaniei i finansoweanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002