Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ekonomiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedzy: student ma zajomość podstaw rachunkowowści, finansów, nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Umiejętności: student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych zjawisk ekonomicznych |
W-3 | Kompetencji: student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji |
C-2 | Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi. | 2 |
T-L-2 | Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości) | 1 |
T-L-3 | Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim. | 1 |
T-L-4 | Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy | 1 |
T-L-5 | Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa. | 1 |
T-L-6 | Analiza przyczynowa wyniku finansowego. | 1 |
T-L-7 | Analiza dźwigni finansowej. Analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy | 1 |
T-L-8 | Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej. | 1 |
T-L-9 | Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz | 1 |
T-W-2 | Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym. | 1 |
T-W-3 | Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim | 1 |
T-W-4 | Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw | 1 |
T-W-5 | Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa. Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy z analizy finansowej | 20 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej) |
M-3 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C20_W01 posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw | Z_1A_W09, Z_1A_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Z_1A_C20_W02 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw | Z_1A_W07 | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C20_U01 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych | Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U14, Z_1A_U21 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Z_1A_C20_U02 interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa | Z_1A_U04, Z_1A_U14 | — | C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Z_1A_C20_U03 analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | Z_1A_U04 | — | C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C20_K01 Rozwiązywanie problemów finansowych | Z_1A_K04, Z_1A_K02, Z_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-9, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C20_W01 posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw | 2,0 | Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej |
3,0 | Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej | |
3,5 | Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach | |
4,0 | Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach | |
4,5 | Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej | |
5,0 | Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury | |
Z_1A_C20_W02 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw | 2,0 | Nie zna podstawowych źródeł informacji |
3,0 | Zna podstawowe źródła informacji | |
3,5 | Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę | |
4,0 | Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania | |
4,5 | Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania | |
5,0 | Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C20_U01 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu |
3,0 | Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki | |
3,5 | Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki | |
4,0 | Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
4,5 | Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
5,0 | Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
Z_1A_C20_U02 interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa | 2,0 | Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej |
3,0 | Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
3,5 | Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
4,0 | Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
4,5 | Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
5,0 | Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
Z_1A_C20_U03 analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn |
3,0 | Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
3,5 | Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
4,0 | Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
4,5 | Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
5,0 | Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C20_K01 Rozwiązywanie problemów finansowych | 2,0 | Brak świadomości uczenia się przez całe życie |
3,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie |
Literatura podstawowa
- Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 5
- Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2017, 2
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2016, 4
- Jerzemowska M. red, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2018, 4
Literatura dodatkowa
- Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009, 2
- Kramarov S.; Sakharova L.; Belyaev A., Analysis of financial and economic indicators of agricultural enterprises in the region based on open data sources, E3S Web of Conferences, Open Access, 2020, 210, p. 13004, https://doaj.org/article/103c9d8bd43a41f0a23e27c1cad18c35