Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna, w tym zwłaszcza z zakresu finansów i bankowości. |
W-2 | Wymagana znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów statystycznych: Statistica, Statgraphics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-2 | Wykorzystanie wielorównaniowych modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-3 | Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm. | 1 |
T-P-4 | Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej. | 1 |
T-P-5 | Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-6 | Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności. | 1 |
T-P-7 | Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm. | 1 |
T-P-8 | Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Studia literaturowe. | 10 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 16 |
A-P-4 | Przygotowanie do testu | 14 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O08_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W10, Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-2, C-1 | T-P-8, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-3, T-P-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Z_1A_O08_W02 Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W10, Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-2, C-1 | T-P-8, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-3, T-P-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O08_U01 Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_U04, Z_1A_U17, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U18, Z_1A_U19, Z_1A_U14, Z_1A_U15 | — | C-2, C-1 | T-P-8, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-3, T-P-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Z_1A_O08_U02 Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_U04, Z_1A_U17, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U18, Z_1A_U19, Z_1A_U14, Z_1A_U15 | — | C-2, C-1 | T-P-8, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-3, T-P-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O08_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K04, Z_1A_K02, Z_1A_K01 | — | C-2 | T-P-8, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-3, T-P-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O08_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
Z_1A_O08_W02 Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O08_U01 Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
Z_1A_O08_U02 Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O08_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykladach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
- Szapiro T., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Hozer J. (red.), Metody ilościowe na rynku nieruchomości i na rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
- Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational Research, McGraw-Hill, 2021
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Prusak B., Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa, DIFIN, Warszawa, 2005
- Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstw., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 1997
- Anderson D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste
- Iwona Bąk, Magdalena Zioło, Katarzyna Cheba, Anna Spoz, Environmental, social and governance factors in companies’ business models and the motives of incorporated them in the core business, Journal of Business, Economic and Management, 2021, 23(4)