Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
Sylabus przedmiotu Ergonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych. |
C-2 | Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy. |
C-3 | Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy. |
C-4 | Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków. |
C-5 | Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia wprowadzające podstawowe definicje, w tym określające zakres materiału. Układ: człowiek – obiekt techniczny. Cele i rodzaje ergonomii. Interdyscyplinarność dziedziny ergonomii. | 3 |
T-A-2 | Koszt biologiczny pracy: ocena wysiłku fizycznego i umysłowego. | 2 |
T-A-3 | Ocena kosztu biologicznego. Materialne środowisko pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia oraz ich wpływ na człowieka. | 3 |
T-A-4 | Czas pracy, przerwy, praca zmianowa udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków prac. Zaliczenie. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zakres ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. | 1 |
T-W-2 | Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy. Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia. | 1 |
T-W-3 | Środowisko pracy. Hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony. | 1 |
T-W-4 | Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Układ: człowiek – obiekt techniczny, obieg informacji, zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa. | 1 |
T-W-5 | Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu. Zaliczenie. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Lektura materiałów na poszczególne zajęcia. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Czytanie fachowej literatury. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych). |
M-5 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C09_W01 Posiada wiedzę nt. psychofizycznych cech konstutuujących zdolność do pracy. | Z_1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-W-4 | M-3, M-4, M-1, M-2, M-5 | S-2, S-1 |
Z_1A_C09_W02 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na efektywność pracy. | Z_1A_W06 | — | C-3, C-4 | T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-2 | M-3, M-4, M-1, M-2, M-5 | S-2, S-1 |
Z_1A_C09_W03 Opanował wiedzę w zakresie organizacji stanowisk pracy i czynnika ludzkiego, jako elementu tworzenia przedsiębiorczości. | Z_1A_W15 | — | C-5 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-4, M-1, M-2, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C09_U01 Zarządzanie zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność. | Z_1A_U03, Z_1A_U06 | — | C-2, C-3, C-5, C-4 | T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-W-2 | M-4, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Z_1A_C09_U02 Posiada umiejętność zastosowania norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy. | Z_1A_U16 | — | C-2, C-3, C-5, C-4 | T-A-3, T-W-2 | M-4, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C09_K01 Świadomość potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników. Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy. | Z_1A_K07, Z_1A_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-W-3, T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C09_W01 Posiada wiedzę nt. psychofizycznych cech konstutuujących zdolność do pracy. | 2,0 | |
3,0 | Zna psychofizyczne cechy konstutuujące zdolność do pracy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_C09_W02 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na efektywność pracy. | 2,0 | |
3,0 | Zna instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_C09_W03 Opanował wiedzę w zakresie organizacji stanowisk pracy i czynnika ludzkiego, jako elementu tworzenia przedsiębiorczości. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady organizacji stanowisk pracy i czynnika ludzkiego, jako elementu tworzenia przedsiębiorczości w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C09_U01 Zarządzanie zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_C09_U02 Posiada umiejętność zastosowania norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C09_K01 Świadomość potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników. Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników w stopniu dostatecznym. Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 2002
- Bugajska J., Komputerowe stanowisko pracy : aspekty zdrowotne i ergonomiczne, Centralny Instytut OchronPracy, Warszawa, 1997
- Sławińska Małgorzata, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019
Literatura dodatkowa
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1997
- Batogowska A., Malinowski A., Ergonomia dla każdego, Sorus, Poznań, 1997
- Bielec J., Ergonomia w naukach ekonomicznych. Dydaktyka w naukach ekonomicznych (red. T. Kiziukiewicz), Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2003
- Bugajska J., Ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 2001
- Hansen A., Analiza uciążliwości pracy, Warszawa, 1976
- Szlązak, N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005