Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Samorząd terytorialny i administracja publiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Samorząd terytorialny i administracja publiczna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o strukturze instytucjonalnej władzy w Polsce
W-2Wiedza z zakresu makroekonomii
W-3Elementy wiedzy z zakresu finansów publicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej
C-2Przygotowanie do zagadnień z zakresu kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności i wiedzy o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ośrodki władzy publicznej w Polsce. Samorząd terytorialny w systemie władzy publicznej2
T-W-2Regulacje ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego2
T-W-3Samorząd trytorialny w procesie realizacji zadań administracji publicznej2
T-W-4Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym3
T-W-5Zadania samorządu powiatowego3
T-W-6Kompetencje samorządu wojewódzkiego3
T-W-7Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym18
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - opracowanie tematów zlecanych przez prowadzącego zajęcia, - studiowanie literatury przedmiotu,30
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej- zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązanie do koncepcji innych autorów
S-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - inicjatywa poznawcza
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu z pracy pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/03_W01
Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce
Z_1A_W04, Z_1A_W02C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1, S-5
Z_1A_D1/03_W02
Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego
Z_1A_W03C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/03_U01
Potrafi scharakteryzować zadania własne samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach (gmina, powiat, województwo)
Z_1A_U05C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1, S-5
Z_1A_D1/03_U02
Umie określić rolę samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty
Z_1A_U02, Z_1A_U12C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-7M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/03_K01
Jest świadomy znaczenia aktywności samorzadu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych
Z_1A_K01, Z_1A_K03C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/03_W01
Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce
3,0Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy
4,0Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
Z_1A_D1/03_W02
Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/03_U01
Potrafi scharakteryzować zadania własne samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach (gmina, powiat, województwo)
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zadań własnych samorzadu terytorialnego
3,0Student potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego
3,5Student opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak liczne błędy
4,0Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał objęty programem kształceniana poziomie ponad dobrym, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształceniana, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
Z_1A_D1/03_U02
Umie określić rolę samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty
2,0Student nie ma podstawowych umiejetności pozwalajacyh mu okreslić roli samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty
3,0Student ma podstawowe umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty
3,5Student ma umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja jednak błędy
4,0Student ma umiejetności, oparte na dobrze ugruntowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student ma umiejetności, oparte na opanowanej - na poziomie ponad dobrym - wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma umiejetności, oparte na bardzo dobrze opanowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/03_K01
Jest świadomy znaczenia aktywności samorzadu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych
2,0Student nie jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych
3,0Student jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych
3,5Student opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy
4,0Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał objęty programem kształcenia na poziomie ponad dobrym i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi nei budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Wojciechowski Marek, Samorząd terytorialny w Polsce. Ustrój ekonomiczny, Wydawnictwo Uniwersystetu Łódzkiego, Łódż, 2021
  2. Gliniecka Jolanta , Juchniewicz Edward , Sowiński Tadeusz, Finanse publiczne jednostek samorządu terytorialnego. Źródła finansowania samorządu terytorialnego we współczesnych regulacjach prawnych, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2020
  3. Kogut-Jaworska Magdalena , Smalec Agnieszka, Partnerstwo i komunikacja w samorządzie terytorialnym. Wybrane aspekty zarządzania i finansowania, edu-Libri, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Piasecki Andrzej K., Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Wierzbowski M., Jasielski J., Lang J., Szubiakowski M., Wiktorowska A., prawo administracyjne, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, 2008
  3. Jastrzębska M., Polityka budżetowa jednostek samorzadu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005
  4. Angela Espinosa, and Allenna Leonard, Cybernetics and public administration, Emerald Publishing Limited, ProQuest Ebook Central, 2006, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=258147.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ośrodki władzy publicznej w Polsce. Samorząd terytorialny w systemie władzy publicznej2
T-W-2Regulacje ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego2
T-W-3Samorząd trytorialny w procesie realizacji zadań administracji publicznej2
T-W-4Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym3
T-W-5Zadania samorządu powiatowego3
T-W-6Kompetencje samorządu wojewódzkiego3
T-W-7Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym3
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym18
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - opracowanie tematów zlecanych przez prowadzącego zajęcia, - studiowanie literatury przedmiotu,30
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/03_W01Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności i wiedzy o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-1Zapoznanie studentów o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej
C-2Przygotowanie do zagadnień z zakresu kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej
Treści programoweT-W-1Ośrodki władzy publicznej w Polsce. Samorząd terytorialny w systemie władzy publicznej
T-W-2Regulacje ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego
T-W-4Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym
T-W-7Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym
Metody nauczaniaM-3matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - inicjatywa poznawcza
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązanie do koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej- zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu z pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce
3,0Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy
4,0Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/03_W02Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności i wiedzy o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-1Zapoznanie studentów o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej
C-2Przygotowanie do zagadnień z zakresu kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej
Treści programoweT-W-3Samorząd trytorialny w procesie realizacji zadań administracji publicznej
T-W-6Kompetencje samorządu wojewódzkiego
T-W-5Zadania samorządu powiatowego
T-W-4Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym
Metody nauczaniaM-3matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - inicjatywa poznawcza
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązanie do koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej- zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu z pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/03_U01Potrafi scharakteryzować zadania własne samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach (gmina, powiat, województwo)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności i wiedzy o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-1Zapoznanie studentów o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej
C-2Przygotowanie do zagadnień z zakresu kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej
Treści programoweT-W-6Kompetencje samorządu wojewódzkiego
T-W-5Zadania samorządu powiatowego
T-W-4Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym
Metody nauczaniaM-3matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - inicjatywa poznawcza
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązanie do koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej- zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu z pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zadań własnych samorzadu terytorialnego
3,0Student potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego
3,5Student opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak liczne błędy
4,0Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał objęty programem kształceniana poziomie ponad dobrym, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształceniana, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/03_U02Umie określić rolę samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U12Potrafi analizować i prognozować oczekiwania rynku
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności i wiedzy o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-1Zapoznanie studentów o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej
C-2Przygotowanie do zagadnień z zakresu kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej
Treści programoweT-W-3Samorząd trytorialny w procesie realizacji zadań administracji publicznej
T-W-2Regulacje ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego
T-W-7Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym
Metody nauczaniaM-3matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - inicjatywa poznawcza
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązanie do koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej- zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu z pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejetności pozwalajacyh mu okreslić roli samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty
3,0Student ma podstawowe umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty
3,5Student ma umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja jednak błędy
4,0Student ma umiejetności, oparte na dobrze ugruntowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student ma umiejetności, oparte na opanowanej - na poziomie ponad dobrym - wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma umiejetności, oparte na bardzo dobrze opanowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/03_K01Jest świadomy znaczenia aktywności samorzadu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Z_1A_K03Jest gotów do inicjowania i opracowywania projektów społecznych, uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności i wiedzy o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-1Zapoznanie studentów o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej
C-2Przygotowanie do zagadnień z zakresu kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej
Treści programoweT-W-2Regulacje ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego
T-W-5Zadania samorządu powiatowego
T-W-4Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym
T-W-7Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym
Metody nauczaniaM-3matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - inicjatywa poznawcza
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązanie do koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej- zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu z pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych
3,0Student jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych
3,5Student opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy
4,0Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał objęty programem kształcenia na poziomie ponad dobrym i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi nei budzą zastrzeżeń