Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie finansami w warunkach kryzysu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie finansami w warunkach kryzysu
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z podstaw finansów przedsiebiorstwa i podstaw rachunkowosci

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istota i niezbędnymi narzędziami finasów wspierajacymi podejmowanie decyzji finansowych w warunkach kryzysu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Istota i cel zarzadzania finansami w warunkach kryzysu1
T-A-2Wycena aktywów i pasywów2
T-A-3Planowanie aktywów bieżących - budzet gotówki, zarzadzanie zapasami oraz kredytem kupieckim i naleznościami2
T-A-4Krótkoterminowe planowanie finansowe - cykl konwersji gotówki, strategie zarządzania kapitałem pracującym2
T-A-5zarzadzanie pasywami - krótkoterminowe kredyty bankowe oraz zobowiązania wobec dostawców2
T-A-6Wartość pieniądza w czasie2
T-A-7Struktura kapitału i wartość firmy1
T-A-8Dzwignia operacyjna i finansowa1
T-A-9Długookresowe zarzadzanie aktywami finansowymi1
T-A-10Sprawozdania finansowe pro forma a symptomy kryzysu2
T-A-11kolokwium zaliczeniowe2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w wykładach18
A-A-2Przygotowanie do wykładów15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu17
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/06_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien znać podstawowe zasady i narzędzie zarzadzania finansami w warunkach kryzysu
Z_1A_W04, Z_1A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/06_U01
Student potrafi zarzadzać aktywami i pasywami przedsiebiorstwa oraz sterować wynikiem finansowym w warunkach kryzysu
Z_1A_U02, Z_1A_U08, Z_1A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/06_K01
Student nie posiada zdolności wykorzytania nabytej wiedzy w praktycznych zastosowaniach
Z_1A_K04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/06_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien znać podstawowe zasady i narzędzie zarzadzania finansami w warunkach kryzysu
2,0Student nie zna istoty zarzadzania finansami i nie zna żadnych narzędzie z tego zakresu
3,0Student zna istotę i celowość zarzadzania finansami firmy w warunkach kryzysu, ale nie zna narzędzi stosowanych do tego celu
3,5Student zna istotę i celowość zarzadzania finansami i zna tylko jeden instrument zarzadzania finansami
4,0Student zna istotę zarzadzania finansami firmy w warunkach kryzysu i zna wybrane instrumenty zarzadzania tymi finansami
4,5Student zna celowość zarzadzania finansami i zna wiekszość instrumentów w nim stosowanych
5,0Student zna celowośc zarzadzania finansami i zna wszystkie instrumenty w nim stosowane

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/06_U01
Student potrafi zarzadzać aktywami i pasywami przedsiebiorstwa oraz sterować wynikiem finansowym w warunkach kryzysu
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy, aby zarzadzać aktywami i pasywami za pomoca ninstrumentariun finansów
3,0Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami ale nie potrafi wskazać ich praktycznego zastosowania
3,5Student zna podstawowe instrumenty i posiada umiejetność zastosowania jednego instrumentu w praktyce
4,0Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami i potrafi wybrane instrumenty zastosować w praktyce
4,5Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami w warunkach kryzysu i potrafi je zastosować w praktyce
5,0Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami w warunkach kryzysu ipotrafi je zastosować w praktyce oraz jest kreatywny w wskazywaniu nowych instrumentów w tym zakresie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/06_K01
Student nie posiada zdolności wykorzytania nabytej wiedzy w praktycznych zastosowaniach
2,0Student nie posiada zdolności do wykorzytania wiedzy w praktycznych przykładach
3,0Student ma trudności metodologiczne, ale częściowo ma zdolność przekładania wiedzy na rozwiaznia praktyczne
3,5Student nie ma trudnosci metodologicznych, ale ma tylko częściową zdolność do przekładania wiedzy na konkretne rozwiazania
4,0Student nie ma trudnosci metodologicznych i posiada zdolność przekładania wiedzy teoretycznej na praktyczną
4,5Student nie ma trudnosci metodologicznych i posiada zdolność do przekładania wiedzy teoretycznej na praktyczną.Jest aktywny w trakcie wykładów.
5,0Student nie ma trudności metodologicznych zwiazanych z nauka, posiada zdolność do przedkładania wiedzy teoretycznej na praktyczną. Jest aktywny w trakcie wykładów, kreatywnie wspomaga wykładowcę współangażując kolegów do dyskusji.

Literatura podstawowa

  1. D.J. Leagiht, Zarzadzanie finansami, PWE, Warszawa, 1999, i
  2. J. Czekaj, Z. Dressler, Zarzadzanie finansami przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, 2008
  3. E. Urbanowska-Sojkin, Zarzadzanie przedsiebiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, PWE, Poznań, 2003
  4. W. Bień, Zarzadzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. C. Barrow, Zarzadzanie finansami w małej firmie, onepress, 2009
  2. Smith M., Accounting: Step by Step Guide to Accounting Principles & Basic Accounting for Small Business, Guy Salonik, 2019
  3. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Istota i cel zarzadzania finansami w warunkach kryzysu1
T-A-2Wycena aktywów i pasywów2
T-A-3Planowanie aktywów bieżących - budzet gotówki, zarzadzanie zapasami oraz kredytem kupieckim i naleznościami2
T-A-4Krótkoterminowe planowanie finansowe - cykl konwersji gotówki, strategie zarządzania kapitałem pracującym2
T-A-5zarzadzanie pasywami - krótkoterminowe kredyty bankowe oraz zobowiązania wobec dostawców2
T-A-6Wartość pieniądza w czasie2
T-A-7Struktura kapitału i wartość firmy1
T-A-8Dzwignia operacyjna i finansowa1
T-A-9Długookresowe zarzadzanie aktywami finansowymi1
T-A-10Sprawozdania finansowe pro forma a symptomy kryzysu2
T-A-11kolokwium zaliczeniowe2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w wykładach18
A-A-2Przygotowanie do wykładów15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu17
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/06_W01W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien znać podstawowe zasady i narzędzie zarzadzania finansami w warunkach kryzysu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istota i niezbędnymi narzędziami finasów wspierajacymi podejmowanie decyzji finansowych w warunkach kryzysu
Treści programoweT-A-11. Istota i cel zarzadzania finansami w warunkach kryzysu
T-A-2Wycena aktywów i pasywów
T-A-3Planowanie aktywów bieżących - budzet gotówki, zarzadzanie zapasami oraz kredytem kupieckim i naleznościami
T-A-4Krótkoterminowe planowanie finansowe - cykl konwersji gotówki, strategie zarządzania kapitałem pracującym
T-A-5zarzadzanie pasywami - krótkoterminowe kredyty bankowe oraz zobowiązania wobec dostawców
T-A-6Wartość pieniądza w czasie
T-A-7Struktura kapitału i wartość firmy
T-A-8Dzwignia operacyjna i finansowa
T-A-9Długookresowe zarzadzanie aktywami finansowymi
T-A-10Sprawozdania finansowe pro forma a symptomy kryzysu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty zarzadzania finansami i nie zna żadnych narzędzie z tego zakresu
3,0Student zna istotę i celowość zarzadzania finansami firmy w warunkach kryzysu, ale nie zna narzędzi stosowanych do tego celu
3,5Student zna istotę i celowość zarzadzania finansami i zna tylko jeden instrument zarzadzania finansami
4,0Student zna istotę zarzadzania finansami firmy w warunkach kryzysu i zna wybrane instrumenty zarzadzania tymi finansami
4,5Student zna celowość zarzadzania finansami i zna wiekszość instrumentów w nim stosowanych
5,0Student zna celowośc zarzadzania finansami i zna wszystkie instrumenty w nim stosowane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/06_U01Student potrafi zarzadzać aktywami i pasywami przedsiebiorstwa oraz sterować wynikiem finansowym w warunkach kryzysu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istota i niezbędnymi narzędziami finasów wspierajacymi podejmowanie decyzji finansowych w warunkach kryzysu
Treści programoweT-A-11. Istota i cel zarzadzania finansami w warunkach kryzysu
T-A-2Wycena aktywów i pasywów
T-A-3Planowanie aktywów bieżących - budzet gotówki, zarzadzanie zapasami oraz kredytem kupieckim i naleznościami
T-A-4Krótkoterminowe planowanie finansowe - cykl konwersji gotówki, strategie zarządzania kapitałem pracującym
T-A-5zarzadzanie pasywami - krótkoterminowe kredyty bankowe oraz zobowiązania wobec dostawców
T-A-6Wartość pieniądza w czasie
T-A-8Dzwignia operacyjna i finansowa
T-A-9Długookresowe zarzadzanie aktywami finansowymi
T-A-10Sprawozdania finansowe pro forma a symptomy kryzysu
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy, aby zarzadzać aktywami i pasywami za pomoca ninstrumentariun finansów
3,0Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami ale nie potrafi wskazać ich praktycznego zastosowania
3,5Student zna podstawowe instrumenty i posiada umiejetność zastosowania jednego instrumentu w praktyce
4,0Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami i potrafi wybrane instrumenty zastosować w praktyce
4,5Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami w warunkach kryzysu i potrafi je zastosować w praktyce
5,0Student zna podstawowe instrumenty zarzadzania finansami w warunkach kryzysu ipotrafi je zastosować w praktyce oraz jest kreatywny w wskazywaniu nowych instrumentów w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/06_K01Student nie posiada zdolności wykorzytania nabytej wiedzy w praktycznych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istota i niezbędnymi narzędziami finasów wspierajacymi podejmowanie decyzji finansowych w warunkach kryzysu
Treści programoweT-A-11. Istota i cel zarzadzania finansami w warunkach kryzysu
T-A-2Wycena aktywów i pasywów
T-A-3Planowanie aktywów bieżących - budzet gotówki, zarzadzanie zapasami oraz kredytem kupieckim i naleznościami
T-A-4Krótkoterminowe planowanie finansowe - cykl konwersji gotówki, strategie zarządzania kapitałem pracującym
T-A-5zarzadzanie pasywami - krótkoterminowe kredyty bankowe oraz zobowiązania wobec dostawców
T-A-6Wartość pieniądza w czasie
T-A-7Struktura kapitału i wartość firmy
T-A-8Dzwignia operacyjna i finansowa
T-A-9Długookresowe zarzadzanie aktywami finansowymi
T-A-10Sprawozdania finansowe pro forma a symptomy kryzysu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności do wykorzytania wiedzy w praktycznych przykładach
3,0Student ma trudności metodologiczne, ale częściowo ma zdolność przekładania wiedzy na rozwiaznia praktyczne
3,5Student nie ma trudnosci metodologicznych, ale ma tylko częściową zdolność do przekładania wiedzy na konkretne rozwiazania
4,0Student nie ma trudnosci metodologicznych i posiada zdolność przekładania wiedzy teoretycznej na praktyczną
4,5Student nie ma trudnosci metodologicznych i posiada zdolność do przekładania wiedzy teoretycznej na praktyczną.Jest aktywny w trakcie wykładów.
5,0Student nie ma trudności metodologicznych zwiazanych z nauka, posiada zdolność do przedkładania wiedzy teoretycznej na praktyczną. Jest aktywny w trakcie wykładów, kreatywnie wspomaga wykładowcę współangażując kolegów do dyskusji.