Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka gospodarcza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku |
W-2 | Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym |
C-3 | Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne. | 7 |
T-W-2 | Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska | 7 |
T-W-3 | Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej. | 11 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, raportów ekonomicznych | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 11 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C02_W01 Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką | Z_1A_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_C02_W02 Rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje i definiuje zależnośći przyczynowo-skutkowe polityki gospodarczej i rynku | Z_1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_C02_W03 Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego. | Z_1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C02_U01 Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | Z_1A_U01 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_C02_U02 Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych | Z_1A_U05 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C02_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | Z_1A_K05 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C02_W01 Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką | 2,0 | nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa |
3,0 | dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa | |
3,5 | rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa | |
4,0 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów | |
4,5 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji | |
5,0 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów | |
Z_1A_C02_W02 Rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje i definiuje zależnośći przyczynowo-skutkowe polityki gospodarczej i rynku | 2,0 | nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie rozpoznaje zależności przyczynowo - skutkowych w gospodarce rynkowej |
3,0 | potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje realizowanych w praktyce instrumentów polityki gospodarczej | |
3,5 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje realizowanych zadań polityki gospodarczej w ujeciu teoretycznym i praktycznym | |
4,0 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji działań interwencyjnych państwa w gospodarke rynkową | |
4,5 | potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć przyczyny i skutki interwencjonizmu państwowego w poszczególnych sektorach gospodarki | |
5,0 | potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie trafnie zidentyfikować słabości rynku w poszczególnych sektorach gospodarki oraz ich przyczyny oraz wskazać odpowiednie narzędzia polityki gospodarczej | |
Z_1A_C02_W03 Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego. | 2,0 | nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budzetu |
3,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego | |
3,5 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego | |
4,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego | |
4,5 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego | |
5,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C02_U01 Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | 2,0 | nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą |
3,0 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą | |
3,5 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,0 | rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,5 | rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego | |
5,0 | rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach | |
Z_1A_C02_U02 Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych | 2,0 | nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych |
3,0 | potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych | |
3,5 | potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki | |
4,0 | analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki | |
4,5 | sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy | |
5,0 | sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C02_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | 2,0 | Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką |
3,0 | Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
3,5 | Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,5 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Ćwikliński H. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2004, IV
Literatura dodatkowa
- Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, PWE, Warszawa, 2015, pierwsze wydanie - 2004 r.
- Grosse T.G., Polityki europejskie w dobie kryzysu, SCHOLAR, Warszawa, 2016
- Pronobis M., Polityka ekonomiczna i rynki finansowe, a funkcjonowanie gospodarki, CeDeWu, 2013
- Stone D., The Art of Political Decision Making, W.W Norton, New York, 2001, www.amozon.com 0393976254