Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji. |
C-2 | Zrozumienie istoty procesu i funkcji zarządzania. |
C-3 | Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację. |
C-4 | Budowa umiejętności wyknywania funkcji menadżerskich w przykladowych sytuacjach |
C-5 | Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania | 2 |
T-A-2 | Analiza SWOT i PEST | 4 |
T-A-3 | Komunikacja interpersonalna | 2 |
T-A-4 | Planowanie w organizacji | 2 |
T-A-5 | Ustalanie celów organizacji | 2 |
T-A-6 | Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana | 4 |
T-A-7 | Kolokwium | 2 |
T-A-8 | Motywowanie w środowisku pracy | 4 |
T-A-9 | Proces i rodzaje kontroli | 4 |
T-A-10 | Role menadżerskie. Umiejętności menedżerskie | 4 |
T-A-11 | Podejmowanie decyzji w organizacji | 2 |
T-A-12 | Przywództwo i zarządzanie zespołem | 2 |
T-A-13 | Konflikt w organizacji. Rozwiązywanie konfliktów | 2 |
T-A-14 | Zarządzanie zmianą | 2 |
T-A-15 | Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu | 7 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie – jego istota i znaczenie | 2 |
T-W-2 | Cele i funkcje zarządzania | 2 |
T-W-3 | Otoczenie organizacji | 2 |
T-W-4 | Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy | 2 |
T-W-5 | Komunikacja interpersonalna | 2 |
T-W-6 | Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania | 4 |
T-W-7 | Organizowanie jako funkcja zarządzania | 4 |
T-W-8 | Motywowanie jako funkcja zarządzania | 4 |
T-W-9 | Kontrola jako funkcja zarządzania | 2 |
T-W-10 | Sprawność - skuteczność - efektywność organizacji | 2 |
T-W-11 | Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie. | 2 |
T-W-12 | Władza. Źródła władzy. Style przywodztwa. | 2 |
T-W-13 | Procesy decyzyjne w organizacji. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji. | 2 |
T-W-14 | Zarządzanie jakością - istota koncepcji | 2 |
T-W-15 | Zarządzanie zmianą | 3 |
T-W-16 | Ewolucja teorii organizacji i zarządzania | 2 |
T-W-17 | Współczesne trendy w zarządzaniu | 2 |
T-W-18 | Zarządzanie w warunkach globalizacji | 2 |
T-W-19 | Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-4 | Praca z ćwiczeniami | 23 |
A-A-5 | Konsultacje | 12 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Zapoznawanie się z literaturą dodatkową | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 12 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Opis |
M-5 | Objaśnienie |
M-6 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjetych rozwiązań ćwiczeń i zadań problemowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B03_W01 Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania | Z_1A_W01, Z_1A_W06 | — | C-5, C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_B03_W02 Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii | Z_1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-19, T-W-15, T-W-18, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_B03_W03 Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację | Z_1A_W04 | — | C-5, C-3 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B03_U01 Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli | Z_1A_U06, Z_1A_U07, Z_1A_U04, Z_1A_U05, Z_1A_U03 | — | C-4 | T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-A-10, T-A-11 | M-3, M-6 | S-3 |
Z_1A_B03_U02 Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy | Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U05 | — | C-1, C-3 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B03_K01 Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu | Z_1A_K07, Z_1A_K01 | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-19, T-W-15, T-W-18, T-W-1, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-A-10, T-A-11, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B03_W01 Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania | 2,0 | Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy | |
3,5 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli | |
4,0 | Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji | |
4,5 | Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji | |
5,0 | Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji | |
Z_1A_B03_W02 Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii | 2,0 | niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii |
3,0 | zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania | |
3,5 | zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego | |
4,0 | dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi | |
4,5 | bardzo dobra wiedza wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania | |
5,0 | znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania | |
Z_1A_B03_W03 Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację | 2,0 | niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji |
3,0 | zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błedami | |
3,5 | zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację | |
4,0 | dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację | |
4,5 | bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację | |
5,0 | znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B03_U01 Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli | 2,0 | Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi | |
4,5 | Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi | |
5,0 | Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji | |
Z_1A_B03_U02 Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy | 2,0 | Nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł. |
3,0 | Posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych. | |
3,5 | Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych. | |
4,0 | Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych. | |
4,5 | Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych. | |
5,0 | Potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B03_K01 Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe funkcje zarządzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2020
- Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
- Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań poprzednich
Literatura dodatkowa
- Kisielnicki Jerzy, Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym., PWE, Warszawa, 2014
- Opracowanie zbiorowe, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia., Wolters Kluwer, 2012
- Northouse Peter G., Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Sage, 2020, 5th Edition
- Combe Colin, Introduction to managemnt, Glasgow Caledonian University, 2020