Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie sektorem publicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie sektorem publicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikroekonomia, podstawy makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych ze szczeglnym uwzględnieniem sektora publicznego
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie hipotetycznych problemów występujących w sektorze publicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych3
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.3
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr3
T-A-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).3
T-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym2
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.3
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study3
T-A-8Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów. Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian.2
T-A-9Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.2
T-A-10Zaliczenie zajęć audytoryjnych.1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury3
A-A-3Przegląd prasy z zakresu sektora publicznego7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (prezentacja postera dla całej grupy)5
A-A-5Przygotowanie posteru (dla każdej grupy 4-5 osób) - z zadanej tematyki8
A-A-6Przygotowanie i wygłoszenie zadanej prezentacji2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O19_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce
Z_1A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-6M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1, S-3
Z_1A_O19_W02
Objaśnianie zasad działania mechanizmu rynkowego oraz koniczności funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce.
Z_1A_W03, Z_1A_W07C-3, C-2, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-6M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1, S-3
Z_1A_O19_W03
Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych problemów w funkcjonowaniu sektora publicznego oraz argumentów na rzecz istnienia sektora publicznego
Z_1A_W04, Z_1A_W11C-3, C-2, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-6M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O19_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem firm sektora publicznego, łącznie z analizą porównawczą firm sektora publicznego i prywatnego.
Z_1A_U01, Z_1A_U14C-3, C-2, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-6M-3, M-4S-2, S-1, S-3
Z_1A_O19_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze dotyczących koniecznych zmian i reform sektora publicznego
Z_1A_U10C-3, C-2, C-4T-A-5, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10M-3, M-4, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O19_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności istnienia ingerencji państwa
Z_1A_K02C-3, C-2, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-6M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1, S-3
Z_1A_O19_K02
Aktywnie włącza się analizowanie i zgłaszanie ewentualnych zmian w działniu lokalnych firm sektora publicznego
Z_1A_K01C-3, C-2, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-6M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O19_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiębiorstw sektora publicznego. Nie zna istoty, ani konieczności istnienia sektora.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi może budzić wątpliowści)
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku .
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosć poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_O19_W02
Objaśnianie zasad działania mechanizmu rynkowego oraz koniczności funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce.
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błędy w treści i języku, - przejawia od czasu do czasu chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajęciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
Z_1A_O19_W03
Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych problemów w funkcjonowaniu sektora publicznego oraz argumentów na rzecz istnienia sektora publicznego
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku, - przejawia od czasu do czasu chec aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,5Student: -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajeciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O19_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem firm sektora publicznego, łącznie z analizą porównawczą firm sektora publicznego i prywatnego.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i wybranych problemów zarządzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarządzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedz - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, Student: -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_O19_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze dotyczących koniecznych zmian i reform sektora publicznego
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i wybranych problemów zarzadzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarzadzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku (jakosc wypowiedz - czesciowo błedna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0-w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O19_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności istnienia ingerencji państwa
2,0Student nie jest swiadomy mozliwosci wykorzystania metod i technik zarzadzania w celu uzyskania lepszej efektywnosci działania firmy publicznej. Nie ma pojecia i stosownej wiedzy o mozliwosci zmian poprzez zaangazowanie i prace.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o duzej ciekawosci i bardzo silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
Z_1A_O19_K02
Aktywnie włącza się analizowanie i zgłaszanie ewentualnych zmian w działniu lokalnych firm sektora publicznego
2,0Student nie jest świadomy możliwosci wykorzystania metod i technik zarządzania w celu uzyskania lepszej efektywności działania firmy publicznej. Nie ma pojęcia i stosownej wiedzy o możliwości zmian poprzez zaangażowanie i pracę.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie świadczące o silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie świadczące o dużej ciekawości i bardzo silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.

Literatura podstawowa

  1. Gruchelski M., Sektor prywatny a sektor publiczny, ASPRA - JR, 2020
  2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie między upadkiem a rozkwitem, CeDeWU, Warszawa, 2017
  3. Owsiak S., Finanse publiczne - teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2016
  4. Stiglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa, 2015
  5. Zawicki M., Nowe zarządzanie publiczne, PWE, Warszawa, 2013
  6. J. E. Stiglitz, J. K. Rosengard, , Economics of the Public Sector, W. W. Norton & Company, London, New York, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Przygodzka R. (red.), Sektor publiczny we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2008
  2. Kożuch B., Zarządzanie publiczne: w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa, 2020
  3. Zawadzak T., Zarządzanie w organizacjach sektora publicznego, Difin, Warszawa, 2017
  4. Finanse sektora publicznego - CZASOPISMO - różne numery, https://finansesektorapublicznego.wip.pl/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych3
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.3
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr3
T-A-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).3
T-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym2
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.3
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study3
T-A-8Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów. Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian.2
T-A-9Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.2
T-A-10Zaliczenie zajęć audytoryjnych.1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury3
A-A-3Przegląd prasy z zakresu sektora publicznego7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (prezentacja postera dla całej grupy)5
A-A-5Przygotowanie posteru (dla każdej grupy 4-5 osób) - z zadanej tematyki8
A-A-6Przygotowanie i wygłoszenie zadanej prezentacji2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O19_W01Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych ze szczeglnym uwzględnieniem sektora publicznego
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study
T-A-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiębiorstw sektora publicznego. Nie zna istoty, ani konieczności istnienia sektora.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi może budzić wątpliowści)
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku .
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosć poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O19_W02Objaśnianie zasad działania mechanizmu rynkowego oraz koniczności funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-4Rozwiązywanie hipotetycznych problemów występujących w sektorze publicznym.
Treści programoweT-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych
T-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-A-9Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study
T-A-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-A-8Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów. Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian.
T-A-10Zaliczenie zajęć audytoryjnych.
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błędy w treści i języku, - przejawia od czasu do czasu chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajęciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O19_W03Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych problemów w funkcjonowaniu sektora publicznego oraz argumentów na rzecz istnienia sektora publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-4Rozwiązywanie hipotetycznych problemów występujących w sektorze publicznym.
Treści programoweT-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych
T-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-A-9Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study
T-A-8Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów. Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian.
T-A-10Zaliczenie zajęć audytoryjnych.
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku, - przejawia od czasu do czasu chec aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,5Student: -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajeciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O19_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem firm sektora publicznego, łącznie z analizą porównawczą firm sektora publicznego i prywatnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-4Rozwiązywanie hipotetycznych problemów występujących w sektorze publicznym.
Treści programoweT-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych
T-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study
T-A-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i wybranych problemów zarządzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarządzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedz - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, Student: -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O19_U02Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze dotyczących koniecznych zmian i reform sektora publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U10Potrafi posługiwać się metodami i narzędziami doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-4Rozwiązywanie hipotetycznych problemów występujących w sektorze publicznym.
Treści programoweT-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym
T-A-9Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study
T-A-8Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów. Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian.
T-A-10Zaliczenie zajęć audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i wybranych problemów zarzadzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarzadzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku (jakosc wypowiedz - czesciowo błedna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0-w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O19_K01Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności istnienia ingerencji państwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-4Rozwiązywanie hipotetycznych problemów występujących w sektorze publicznym.
Treści programoweT-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych
T-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-A-9Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study
T-A-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-A-8Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów. Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian.
T-A-10Zaliczenie zajęć audytoryjnych.
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest swiadomy mozliwosci wykorzystania metod i technik zarzadzania w celu uzyskania lepszej efektywnosci działania firmy publicznej. Nie ma pojecia i stosownej wiedzy o mozliwosci zmian poprzez zaangazowanie i prace.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o duzej ciekawosci i bardzo silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O19_K02Aktywnie włącza się analizowanie i zgłaszanie ewentualnych zmian w działniu lokalnych firm sektora publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-4Rozwiązywanie hipotetycznych problemów występujących w sektorze publicznym.
Treści programoweT-A-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota dóbr publicznych
T-A-5Zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi w sektorze publicznym
T-A-3Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego w kontekście znaczenia w gospodarce i rodzaju wytwarzanych dóbr
T-A-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-A-9Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-A-7Idea dóbr wspólnych i dóbr klubowych z perspektywy sektora publicznego – case study
T-A-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-A-8Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów. Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian.
T-A-10Zaliczenie zajęć audytoryjnych.
T-A-6Ekonomiczna i polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P – ocena posteru
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności w zajęciach audytoryjnych, w tym wygłoszenie prezentacji
S-3Ocena formująca: F- ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy możliwosci wykorzystania metod i technik zarządzania w celu uzyskania lepszej efektywności działania firmy publicznej. Nie ma pojęcia i stosownej wiedzy o możliwości zmian poprzez zaangażowanie i pracę.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie świadczące o silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie świadczące o dużej ciekawości i bardzo silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.