Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Sylabus przedmiotu Informatyczne wspomaganie systemowego zarządzania BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyczne wspomaganie systemowego zarządzania BHP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP z wykorzystaniem technologii informatycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy Dokumentacja systemu zarządzania BHP | 2 |
T-L-2 | Implementacja systemu BHP z wykorzystaniem narzędzi informatycznych | 1 |
T-L-3 | Przegląd systemów informatycznych wspierających służby BiHP | 2 |
T-L-4 | Praca z wersjami DEMO wybranych systemów informatycznych BHP (instalacja, przegląd podstawowych modułów) | 4 |
T-L-5 | Ocena ryzyka zawodowego, statystyki, wprowadzenie przykładowych danych i ich analiza. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 12 |
A-L-2 | Iantalacje wersji demo systemów - praca własna | 6 |
A-L-3 | Przegląd podstawowych funkcjonalności wybranych systemów informatycznych w służbie BHP | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie pracy pisemnej - ocena ryzyka zawodowego na wybranym przykładzie z wykorzystaniem wybranego systemu informatycznego | 13 |
A-L-5 | Wykonanie protokołu powypadkowego, reaportów z zakresu BHP - wersje demo | 9 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat |
S-2 | Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10-_14_W01 W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać istotę zintegrowanych systemów informatycznych możliwości wykorzystania technologii informatycznej w budowie systemu zarządzania BHP, w tym oceny ryzyka zawodowego, ewidencji wypadków, raportowania | ZBHP_10-_W02, ZBHP_10-_W04, ZBHP_10-_W03 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10-_14_U01 W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wykorzystać i ocenić oraz wybrać odpowiednie systemy oferujące ewidencję i analizę w sferze bhp, potrafi wykorzystać technologię informatyczną do wsparcia pracy w zakresie bhp | ZBHP_10-_U03, ZBHP_10-_U01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10-_14_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | ZBHP_10-_K02 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10-_14_W01 W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać istotę zintegrowanych systemów informatycznych możliwości wykorzystania technologii informatycznej w budowie systemu zarządzania BHP, w tym oceny ryzyka zawodowego, ewidencji wypadków, raportowania | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedzą i kompetencjami. Prezentuje błędne poglady i opinie. Podpowiedź ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejetnosci interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejetnościami, zaangazowaniem i wykonaniem obowiazków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę doststeczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiazków na na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolnośc do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolnosci do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytę wiedzą i umiejetnościami. Popełnia nieznaczne błędy. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglady świadczace o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwosci oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedza i umiejetnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglady świadczace w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możzliwosci oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedza i umiejetnościami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10-_14_U01 W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wykorzystać i ocenić oraz wybrać odpowiednie systemy oferujące ewidencję i analizę w sferze bhp, potrafi wykorzystać technologię informatyczną do wsparcia pracy w zakresie bhp | 2,0 | Słuchacza nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawic w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosowac praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzic sobie (z dużą pomoca nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wwychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolnoąci do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większosci kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejetnośc doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudnosci stawianych zagadnien w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejetności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejetności oraz poszukiwanie innych rozwiazań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10-_14_K01 Potrafi współdziałać i współpracować w grupie | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentowac kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętnosci interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiazków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje się umiejetnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanowac wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejetności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglady świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwosci oraz zdolności do praktycznego posługiwania się zdobytąa wiedzą i umiejetnościami. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczace o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejetnościami. |
Literatura podstawowa
- Romanowska-Słomka I., Słomka A, Zarządzanie ryzykiem zawodowym, Tarbonus Sp. z o.o., Kraków, 2008
- Prauzner T., Olszewska K., KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO ZA POMOCĄ PROGRAMU STER, PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2018
- Myszczyszyn J., Zintegrowane systemy informatyczne (ZSI) w firmach agrobiznesu, Stowarzyszenie Naukowe, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Banaszak Z., Kłos S. , Mleczko J., Zintegrowane systemy zarządzania, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Gandalf.com.pl, Warszawa, 2016
- Gawin B., Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- Fijałkowski Z. , Fijałkowska D., Systemy informatyczne w zarządzaniu BHP, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 2014