Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie ruchem sieciowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie ruchem sieciowym | ||
Specjalność | Inżynieria komputerowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>, Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl>, Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wprowadzenie do informatyki |
W-2 | Programowanie 1 |
W-3 | Architektura systemów komputerowych |
W-4 | Systemy operacyjne |
W-5 | Sieci komputerowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opis zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości). |
C-2 | Opis metody sterowanie przepływem (ang. flow control ) – metoda okna i metoda kredytów. Metody przeciwdziałania przeciążeniom. |
C-3 | Opis miar jakości połączeń i miary jakości transferu. |
C-4 | Opis metodi zapewniającej transfer z zapewnieniem QoS. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w węzłach sieci: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie. |
C-5 | Opis sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno. |
C-6 | Opis metod zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS. |
C-7 | Opis zasad działania interfejsu gniazd interfejsu TLI. Model TCP/IP a ISO/OSI, protokoły TCP i UDP. |
C-8 | Opis działania serwerów iteracyjnych i współbieżnych. |
C-9 | Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie. |
C-10 | Wykonanie symulacji algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno. |
C-11 | Wykonanie symulacji algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS. |
C-12 | Wykonanie programu do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory interfejs gniazd i interfejs TLI. |
C-13 | Wykonanie oprogramowania typu klient-serwer dla wybranej usługi sieciowej, wykorzystując interfejs warstwy transportowej TLI oraz interfejs gniazd dla TCP/IP. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości). | 2 |
T-L-2 | Wprowadzenie do pakietu symulacyjnego. Wykonanie symulacji dla przykładowej topologii sieciowej. | 2 |
T-L-3 | Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie metody Token Bucket, zarządzania buforami w przełącznikach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie. | 1 |
T-L-4 | Symulacja algorytmów sterowania ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno. | 1 |
T-L-5 | Symulacja algorutmów zapewnienia jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS. | 1 |
T-L-6 | Wykonanie symulacji mającej na celu przeprowadzenia prawidłowej konfiguracji zaawansowanych protokołów routingu. | 1 |
T-L-7 | Zaliczenie części symulacyjnej | 2 |
T-L-8 | Stworzenie programu do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory. | 1 |
T-L-9 | Stworzenie programu do komunikacji pomiędzy procesami i serwerami, wykorzystując interfejs gniazd TCP/IP. | 1 |
T-L-10 | Stworzenie programu do komunikacji pomiędzy procesami i serwerami, wykorzystując interfejs warstwy transportowej TLI dla TCP/IP. | 2 |
T-L-11 | Stworzenie oprogramowania typu klient-serwer dla wybranej usługi sieciowej, wykorzystując interfejs warstwy transportowej TLI oraz interfejs gniazd dla TCP/IP. Podstawowa komunikacja pomiędzy oprogramowaniem klienta i serwera. | 2 |
T-L-12 | Rozwój oprogramowania typu klient-serwer dla wybranej usługi sieciowej, wykorzystując interfejs warstwy transportowej TLI oraz interfejs gniazd dla TCP/IP. Opracowanie kolejek zadań oraz planowanie wykonywani tych zadań. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do sieci komputerowych. porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów w odniesieniu do zapewnienia jakości obsługi. Wprowadzenie do zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS (architektury warstwowe systemów jakości usług, klasy ruchu, miary jakości). | 2 |
T-W-2 | Zaawansowane techniki routingu. Protokoły RIP, OSPF, BGP, itp. | 2 |
T-W-3 | Opis metod kolejkowania w routerach sieciowych. Metoda Token Bucket. Zarządzanie buforami w przełącznikach i routerach: FIFO, kolejka ściśle priorytetowa, sprawiedliwe kolejkowanie, ważone cykliczne kolejkowanie, ważone sprawiedliwe kolejkowanie. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie ruchem i uzyskiwanie właściwej jakości obsługi w sieci QoS przy wykorzystaniu dostępnych technik routingu. | 1 |
T-W-5 | Sterowanie ruchem w protokole TCP. Algorytmy Karn’a, Jacobsona. Implementacje TCP; Tahoe, Reno. | 1 |
T-W-6 | Zapewnienie jakości obsługi w protokole IP. Zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED. Modele zapewnienia QoS. | 1 |
T-W-7 | Wstęp do zagadnień programowania w sieciach komputerowych. Komunikacja pomiędzy procesami, kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory. | 1 |
T-W-8 | Wprowadzenie do interfejsu gniazd. Model TCP/IP a ISO/OSI, protokoły TCP i UDP | 1 |
T-W-9 | Interfejs gniazd. Wprowadzenie do tworzenia programów klienckich. Przykłady prostych usług sieciowych. | 1 |
T-W-10 | Serwery iteracyjne, cztery podstawowe typy serwerów, przykłady serwerów iteracyjnych, podstawowe roblemy (stanowość, zakleszczenia), ocena wydajności. | 2 |
T-W-11 | Serwery współbieżne, współbieżna obsługa klientów w jednym procesie. | 2 |
T-W-12 | Interfejs warstwy transportowej. Podstawowe i rozbudowane funkcje TLI. Biblioteki TLI. | 1 |
T-W-13 | Protokół TFTP. Zdalne zgłaszanie się do systemu. Zdalne wykonywanie poleceń. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 18 |
A-L-2 | Udział w zajęciach w formie e-learningowej | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach do laboratorium. | 4 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Udział w zajęciach w formie e-learningowej | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 5 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny - większość wykładów |
M-2 | wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-4 | symulacja komputerowa działania sieci. |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne – tworzenie oprogramowania sieciowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Krótkie testy z popredniego wykładu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.10.2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP, scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, modele zapewnienia QoS, opisać technologie zapewniające jakość obsługi, konfigurować zaawansowane protokoły routingu, opisać zagadnienia z zakresu programowania sieciowego, takiego jak komunikacja pomiędzy procesami (kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory), interfejsy gniazd, interfejsy TLI, serwery iteracyjne, serwery współbieżne, protokół TFTP. | I_1A_W10, I_1A_W03, I_1A_W06, I_1A_W08 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4, C-6, C-7, C-5, C-8 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.10.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dokonywać konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu poprzez zastosowanie odpowiednich mechanizmów sterowania ruchem, zastosować odpowiednie metody sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, oraz konfiguracji tych metod, zaprojektować i wdrażać sieci komputerowe z zapewnieniem jakości obsługi, obsługiwać pakiet symulacyjny z zakresu sieci komputerowych, stworzyć oprogramowania typu klient-serwer dla wybranej usługi sieciowej, wykorzystując interfejs warstwy transportowej oraz interfejs gniazd dla TCP/IP, stworzyć oprogramowanie umożliwiające zdalne zgłaszanie się do systemu i zdalne wykonywanie poleceń. | I_1A_U08, I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U04 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4, C-9, C-10, C-6, C-7, C-5, C-8, C-11, C-12, C-13 | T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-9 | M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.10.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracach projektowych i konfiguracyjnych sieci komputerowych z zapewnieniem jakości obsługi, chętny do pracy grupowej i rozwiązywania problemów w grupie, dbałość o wysoką jakość swojej pracy, kreatywność w dziedzinie sieci komputerowych QoS i programowania sieciowego, otwartość na nowe projekty, postępowanie zgodne z zasadami etyki. | I_1A_K02, I_1A_K06 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4, C-9, C-10, C-6, C-7, C-5, C-8, C-11, C-12, C-13 | T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1, M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.10.2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP, scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, modele zapewnienia QoS, opisać technologie zapewniające jakość obsługi, konfigurować zaawansowane protokoły routingu, opisać zagadnienia z zakresu programowania sieciowego, takiego jak komunikacja pomiędzy procesami (kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory), interfejsy gniazd, interfejsy TLI, serwery iteracyjne, serwery współbieżne, protokół TFTP. | 2,0 | Student nie jest w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, opisać podstawowe metody komunikacji pomiędzy procesami oraz podstawowe interfejsy programowe. |
3,0 | Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, opisać podstawowe metody komunikacji pomiędzy procesami oraz podstawowe interfejsy programowe. | |
3,5 | Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać przykład technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket), opisać podstawowe metody komunikacji pomiędzy procesami oraz podstawowe interfejsy programowe – interfejsy gniazd, TLI oraz serwery komunikacyjne. | |
4,0 | Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać przykład technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket), opisać zaawansowane techniki routingu, opisać podstawowe metody komunikacji pomiędzy procesami oraz podstawowe interfejsy programowe – interfejsy gniazd, TLI oraz serwery komunikacyjne iteracyjne i współbieżne. | |
4,5 | Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania, zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać przykład technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w węzłach), opisać podstawowe metody komunikacji pomiędzy procesami oraz podstawowe interfejsy programowe – interfejsy gniazd, TLI oraz serwery komunikacyjne iteracyjne i współbieżne, opisać protokół TFTP. | |
5,0 | Student powinien być w stanie: opisać zagadnienia jakości usług w sieciach teleinformatycznych, wyjaśnić rolę protokołów w komunikacji sieciowej z uwzględnieniem zapewnienia jakości obsługi, określać klas ruchu i miar jakości usług, mechanizmy sterowania ruchem w protokole TCP (algorytmy Karn’a, Jacobsona, implementacje TCP; Tahoe, Reno, algorytmy powolnego startu, unikania przeciążenia, szybkiej retransmisji, szybkiego odtwarzania), scharakteryzować jakości obsługi w protokole IP, zarządzanie zatorami, mechanizmy kolejkowania (protokoły: FIFO, PQ, CQ WFQ), zapobieganie przeciążeniom, algorytmy RED, WRED, modele zapewnienia QoS, opisać przykład technologii zapewniającej jakość obsługi (metoda Token Bucket, zarządzanie buforami w węzłach), opisać podstawowe metody komunikacji pomiędzy procesami oraz podstawowe interfejsy programowe – interfejsy gniazd, TLI oraz serwery komunikacyjne iteracyjne i współbieżne, opisać protokół TFTP, opisać zasady zdalnego zgłaszania się do systemu i zdalnego wykonywania poleceń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.10.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dokonywać konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu poprzez zastosowanie odpowiednich mechanizmów sterowania ruchem, zastosować odpowiednie metody sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, oraz konfiguracji tych metod, zaprojektować i wdrażać sieci komputerowe z zapewnieniem jakości obsługi, obsługiwać pakiet symulacyjny z zakresu sieci komputerowych, stworzyć oprogramowania typu klient-serwer dla wybranej usługi sieciowej, wykorzystując interfejs warstwy transportowej oraz interfejs gniazd dla TCP/IP, stworzyć oprogramowanie umożliwiające zdalne zgłaszanie się do systemu i zdalne wykonywanie poleceń. | 2,0 | Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć programu do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z odpowiednich interfejsów programowych. |
3,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie, ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory. | |
3,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z odpowiednich interfejsów programowych. | |
4,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z wykorzystaniem interfejsów programowych gniazd i TLI oraz semaforów. | |
4,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z wykorzystaniem interfejsów programowych gniazd i TLI oraz semaforów stworzyć oprogramowanie wykorzystujące protokół TFTP. | |
5,0 | Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z wykorzystaniem interfejsów programowych gniazd i TLI oraz semaforów stworzyć oprogramowanie wykorzystujące protokół TFTP, zdalne zgłaszanie się do systemu i zdalne wykonywanie poleceń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.10.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracach projektowych i konfiguracyjnych sieci komputerowych z zapewnieniem jakości obsługi, chętny do pracy grupowej i rozwiązywania problemów w grupie, dbałość o wysoką jakość swojej pracy, kreatywność w dziedzinie sieci komputerowych QoS i programowania sieciowego, otwartość na nowe projekty, postępowanie zgodne z zasadami etyki. | 2,0 | Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć programu do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z odpowiednich interfejsów programowych. |
3,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie, ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory. | |
3,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z odpowiednich interfejsów programowych. | |
4,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z wykorzystaniem interfejsów programowych gniazd i TLI oraz semaforów. | |
4,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z wykorzystaniem interfejsów programowych gniazd i TLI oraz semaforów stworzyć oprogramowanie wykorzystujące protokół TFTP. | |
5,0 | Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi, stworzyć program do komunikacji pomiędzy procesami, wykorzystując kolejki FIFO, kolejki komunikatów, semafory, stworzyć oprogramowanie typu klient-serwer korzystający z wykorzystaniem interfejsów programowych gniazd i TLI oraz semaforów stworzyć oprogramowanie wykorzystujące protokół TFTP, zdalne zgłaszanie się do systemu i zdalne wykonywanie poleceń. |
Literatura podstawowa
- A. Grzech, Sterowanie Ruchem w Sieciach Teleinformatycznych, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
- W. Richard Stevens, Programowanie zastosowań sieciowych w systemie Unix, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998, Wydanie III, ISBN: 83-204-2288-4
- K. Nowicki, J. Woźniak, Sieci LAN, MAN i WAN - protokoły komunikacyjne, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1998
- K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- A. S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, Gliwice, 2004, wyd. 4
- Adam Wolisz, Podstawy lokalnych sieci komputerowych ; tom 1: Sprzęt komputerowy; tom 2: Oprogramowanie komunikacyjne i usługi sieciowe, WNT - Mikrokomputery, 1992
- Mark A. Dye, Rick McDonald, Antoon „Tony” W. Rufi, Akademia sieci Cisco. CCNA Exploration. Semestr 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
- Craig Hunt, TCP/IP Administracja sieci, O’Reilly & Associates Inc, 1991, Wyd.3
Literatura dodatkowa
- Janusz Filipiak, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom I, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-11-7
- Zdzisław Papir, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom III, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-13-3
- Krzysztof Wajda, Sieci szerokopasmowe, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1995, Wyd. 2 uzup., ISBN: 83-86476-08-7