Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: Projektowanie oprogramowania

Sylabus przedmiotu Interaktywne systemy multimedialne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interaktywne systemy multimedialne
Specjalność Systemy komputerowe zorientowane na człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomośc zagadnień z zakresu przetwarzania obrazu i dźwieku
W-2znajomość algebry liniowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie algorytmów i sposobów rozwiązywania typowych problemów z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu interaktywnych systemów multimedialnych1
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów kwantyzacji, próbkowania i oceny jakości obrazu i dźwięku cyfrowego2
T-L-3Implementacja wybranych algorytmów kompresji bezstratnej danych multimedialnych2
T-L-4Implementacja i badanie algorytmów syntezy dźwięku cyfrowego2
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych obrazowych3
T-L-6Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych dźwiękowych2
T-L-7Implementacja i badanie prostego algorytmu rozpoznawania mowy4
T-L-8Implementacja obsługi formatu opisu treści medycznych na bazie DICOM2
T-L-9Zaliczenie laboratorium2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy)1
T-W-2Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy, kwantyzacja, próbkowanie, ocena jakości2
T-W-3Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej6
T-W-4Synteza dźwięku, w tym mowy2
T-W-5Opis treści multimedialnych: obrazu i dźwięku, na przykładzie MPEG-72
T-W-6Sterowanie systemem komputerowym, naturalne interfejsy komunikacyjne, rzeczywistość rozszerzona2
T-W-7Elementy biometrycznej identyfikacji użytkownika, twarz, odcisk palca, biometria behawioralna2
T-W-8Systemy medyczne, obrazowanie, przetwarzanie danych DICOM2
T-W-9Zaliczenie wykładu1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach20
A-L-2Realizacja zadań domowych30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Indywidualne studiowanie tematyki przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia28
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady tablicowe i prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie testowe
S-2Ocena formująca: laboratorium: ocena zadań wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D03.06_W01
Student zna podstawy teoretyczne i algorytmy z zakresu systemów multimedialnych
I_2A_W03, I_2A_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D03.06_U01
Student potrafi implementować algorytmy z zakresu systemów multimedialnych
I_2A_U01, I_2A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D03.06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawaę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego
I_2A_K03, I_2A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_D03.06_W01
Student zna podstawy teoretyczne i algorytmy z zakresu systemów multimedialnych
2,0
3,0student potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_D03.06_U01
Student potrafi implementować algorytmy z zakresu systemów multimedialnych
2,0
3,0student potrafi zrealizować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych przy uzyciu bibliotek wysokopoziomowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_D03.06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawaę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ling Guan, Yifeng He, Sun-Yuan Kung, Multimedia Image and Video Processing, CRC Press, 2017, 2
  2. C. Bishop, Pattern Recognition and Machine Learning, Springer Verlag, 2011, 2

Literatura dodatkowa

  1. V. Santhi, D. P. Acharjya, M. Ezhilarasan (Editor), Emerging Technologies in Intelligent Applications for Image and Video Processing, IGI Global, 2016, 1
  2. Adrian Kaehler, Gary Bradski, Computer Vision in C++ with the OpenCV Library, 2017, https://github.com/oreillymedia/Learning-OpenCV-3_examples
  3. Jan Erik Solem, Programming Computer Vision with Python, O'Reilly, 2012, http://programmingcomputervision.com/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu interaktywnych systemów multimedialnych1
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów kwantyzacji, próbkowania i oceny jakości obrazu i dźwięku cyfrowego2
T-L-3Implementacja wybranych algorytmów kompresji bezstratnej danych multimedialnych2
T-L-4Implementacja i badanie algorytmów syntezy dźwięku cyfrowego2
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych obrazowych3
T-L-6Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych dźwiękowych2
T-L-7Implementacja i badanie prostego algorytmu rozpoznawania mowy4
T-L-8Implementacja obsługi formatu opisu treści medycznych na bazie DICOM2
T-L-9Zaliczenie laboratorium2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy)1
T-W-2Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy, kwantyzacja, próbkowanie, ocena jakości2
T-W-3Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej6
T-W-4Synteza dźwięku, w tym mowy2
T-W-5Opis treści multimedialnych: obrazu i dźwięku, na przykładzie MPEG-72
T-W-6Sterowanie systemem komputerowym, naturalne interfejsy komunikacyjne, rzeczywistość rozszerzona2
T-W-7Elementy biometrycznej identyfikacji użytkownika, twarz, odcisk palca, biometria behawioralna2
T-W-8Systemy medyczne, obrazowanie, przetwarzanie danych DICOM2
T-W-9Zaliczenie wykładu1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach20
A-L-2Realizacja zadań domowych30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Indywidualne studiowanie tematyki przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia28
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D03.06_W01Student zna podstawy teoretyczne i algorytmy z zakresu systemów multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
I_2A_W02Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Poznanie algorytmów i sposobów rozwiązywania typowych problemów z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych
Treści programoweT-W-3Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej
T-W-4Synteza dźwięku, w tym mowy
T-W-5Opis treści multimedialnych: obrazu i dźwięku, na przykładzie MPEG-7
T-W-6Sterowanie systemem komputerowym, naturalne interfejsy komunikacyjne, rzeczywistość rozszerzona
T-W-7Elementy biometrycznej identyfikacji użytkownika, twarz, odcisk palca, biometria behawioralna
T-W-8Systemy medyczne, obrazowanie, przetwarzanie danych DICOM
T-W-9Zaliczenie wykładu
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy)
T-W-2Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy, kwantyzacja, próbkowanie, ocena jakości
Metody nauczaniaM-1wykłady tablicowe i prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D03.06_U01Student potrafi implementować algorytmy z zakresu systemów multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U01Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U03Potrafi dobierać, krytycznie oceniać przydatność oraz stosować metody i narzędzia do rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Poznanie algorytmów i sposobów rozwiązywania typowych problemów z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych
Treści programoweT-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu interaktywnych systemów multimedialnych
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów kwantyzacji, próbkowania i oceny jakości obrazu i dźwięku cyfrowego
T-L-3Implementacja wybranych algorytmów kompresji bezstratnej danych multimedialnych
T-L-4Implementacja i badanie algorytmów syntezy dźwięku cyfrowego
T-L-7Implementacja i badanie prostego algorytmu rozpoznawania mowy
T-L-6Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych dźwiękowych
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych obrazowych
Metody nauczaniaM-1wykłady tablicowe i prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium: ocena zadań wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zrealizować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych przy uzyciu bibliotek wysokopoziomowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D03.06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawaę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K03Jest gotów do aktywnego przekazywania społeczeństwu informacji na temat bieżącego stanu wiedzy w zakresie informatyki oraz podejmowania działań na rzecz rozwoju środowiska społecznego
I_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie algorytmów i sposobów rozwiązywania typowych problemów z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych
Treści programoweT-L-1wykorzystanie środowiska Python w programowaniu interaktywnych systemów multimedialnych
T-L-2Implementacja wybranych algorytmów kwantyzacji, próbkowania i oceny jakości obrazu i dźwięku cyfrowego
T-L-3Implementacja wybranych algorytmów kompresji bezstratnej danych multimedialnych
T-L-4Implementacja i badanie algorytmów syntezy dźwięku cyfrowego
T-L-7Implementacja i badanie prostego algorytmu rozpoznawania mowy
T-L-6Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych dźwiękowych
T-L-5Implementacja i badanie wybranych algorytmów opisu danych obrazowych
T-W-3Kompresja obrazu, dźwięku i strumieni video, model percepcyjny, algorytmy kompresji stratnej i bezstratnej
T-W-4Synteza dźwięku, w tym mowy
T-W-5Opis treści multimedialnych: obrazu i dźwięku, na przykładzie MPEG-7
T-W-6Sterowanie systemem komputerowym, naturalne interfejsy komunikacyjne, rzeczywistość rozszerzona
T-W-7Elementy biometrycznej identyfikacji użytkownika, twarz, odcisk palca, biometria behawioralna
T-W-8Systemy medyczne, obrazowanie, przetwarzanie danych DICOM
T-W-9Zaliczenie wykładu
T-W-1Wprowadzenie (definicje, zastosowania, media, systemy)
T-W-2Pozyskiwanie obrazu i dźwięku, urządzenia, sensory, interfejsy, kwantyzacja, próbkowanie, ocena jakości
Metody nauczaniaM-1wykłady tablicowe i prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0