Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna
Specjalność energetyka odnawialnych źródeł energii
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 25 1,50,50zaliczenie
wykładyW2 25 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Termodynamika i wymiana ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parametrami charakteryzującymi promieniowanie słoneczne i przyrządami do jego pomiaru oraz geometrią słoneczną.
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami przetworników energii do fototermicznej i fotowoltaicznej konwersji energii oraz sposobami wykorzystania energii promieniowania słonecznego.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, obliczeń, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych25
25
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników energii. Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze. Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacje: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody technologicznej, wspomagania ogrzewania. Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego. Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne. Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych. Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych. Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego. Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory. Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV, programy wspomagające pracę projektową. Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncentratorami promieniowania słonecznego. Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Kierunki rozwoju fotowoltaiki.25
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu10
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach2
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Uczestnistwo w konsultacjach2
A-W-3Praca własna studenta - przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Egzamin.1
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie egzaminu pisemnego, system punktowy oceny egzaminu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/03_W01
Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną
ENE_2A_W10, ENE_2A_W11C-1T-W-1M-1S-1
ENE_2A_EOZE/03_W02
Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna)
ENE_2A_W10, ENE_2A_W11C-2T-W-1M-1S-1
ENE_2A_EOZE/03_W03
Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych
ENE_2A_W10, ENE_2A_W11C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/03_U01
Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii
ENE_2A_U07, ENE_2A_U09C-3T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
ENE_2A_EOZE/03_U02
Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania.
ENE_2A_U12, ENE_2A_U01, ENE_2A_U07, ENE_2A_U09, ENE_2A_U13C-3T-P-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/03_K01
Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
ENE_2A_K01C-3T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/03_W01
Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_2A_EOZE/03_W02
Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna)
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-840% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 84-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_2A_EOZE/03_W03
Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/03_U01
Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_2A_EOZE/03_U02
Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/03_K01
Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  2. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  3. Klugmann-Radziemska, Fotowoltaika w teorii i praktyce, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2010
  4. Chwieduk D., Energetyka słoneczna budynku, Arkady, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Stachel A.A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Wacławek M., Rodziewicz T., Ogniwa słoneczne wpływ środowiska naturalnego na ich pracę, WNT, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych25
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników energii. Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze. Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacje: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody technologicznej, wspomagania ogrzewania. Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego. Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne. Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych. Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych. Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego. Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory. Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV, programy wspomagające pracę projektową. Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncentratorami promieniowania słonecznego. Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Kierunki rozwoju fotowoltaiki.25
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu10
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Uczestnistwo w konsultacjach2
A-W-3Praca własna studenta - przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Egzamin.1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/03_W01Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami charakteryzującymi promieniowanie słoneczne i przyrządami do jego pomiaru oraz geometrią słoneczną.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników energii. Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze. Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacje: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody technologicznej, wspomagania ogrzewania. Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego. Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne. Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych. Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych. Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego. Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory. Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV, programy wspomagające pracę projektową. Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncentratorami promieniowania słonecznego. Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Kierunki rozwoju fotowoltaiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie egzaminu pisemnego, system punktowy oceny egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/03_W02Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami przetworników energii do fototermicznej i fotowoltaicznej konwersji energii oraz sposobami wykorzystania energii promieniowania słonecznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników energii. Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze. Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacje: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody technologicznej, wspomagania ogrzewania. Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego. Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne. Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych. Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych. Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego. Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory. Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV, programy wspomagające pracę projektową. Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncentratorami promieniowania słonecznego. Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Kierunki rozwoju fotowoltaiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie egzaminu pisemnego, system punktowy oceny egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-840% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 84-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/03_W03Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami przetworników energii do fototermicznej i fotowoltaicznej konwersji energii oraz sposobami wykorzystania energii promieniowania słonecznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników energii. Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze. Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna. Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe. Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacje: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody technologicznej, wspomagania ogrzewania. Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego. Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne. Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych. Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego. Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaicznych. Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego. Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory. Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV, programy wspomagające pracę projektową. Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncentratorami promieniowania słonecznego. Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Kierunki rozwoju fotowoltaiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie egzaminu pisemnego, system punktowy oceny egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/03_U01Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania układów i systemów energetycznych
ENE_2A_U09Potrafi dobrać metodę obliczeniową, wykorzystać odpowiednie oprogramowanie właściwe do rozwiązania określonego zagadnienia z uwzględnieniem nowych osiągnięć techniki i technologii
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, obliczeń, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie egzaminu pisemnego, system punktowy oceny egzaminu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/03_U02Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U12Potrafi wykonać analizę ekonomiczną związaną z inwestycjami w energetyce
ENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania układów i systemów energetycznych
ENE_2A_U09Potrafi dobrać metodę obliczeniową, wykorzystać odpowiednie oprogramowanie właściwe do rozwiązania określonego zagadnienia z uwzględnieniem nowych osiągnięć techniki i technologii
ENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, obliczeń, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych
Metody nauczaniaM-2Projekt
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie egzaminu pisemnego, system punktowy oceny egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/03_K01Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć energetyki i gałęzi gospodarki z nią związanych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, obliczeń, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych
Metody nauczaniaM-2Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0