Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa w języku angielskim (S2)
specjalność: Processing of Polymer Materials

Sylabus przedmiotu Practical Aspects of the Selection of Materials and Technologies:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa w języku angielskim
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Practical Aspects of the Selection of Materials and Technologies
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Witold Biedunkiewicz <Witold.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of: materials science; strength of materials; manufacturing technology and materials processing; methods for developing and testing the structure and properties of materials.
W-2Basic knowledge of corrosion, tribological wear and tribo-corrosion and wear protection materials.
W-3The ability to use the sources of scientific and technical knowledge.
W-4Ability to use specialized computer software.
W-5Wiedza z zakresu technik komputerowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student obtains the skills of selection of engineering materials for use in certain operating conditions.
C-2The student obtains the skills to design the chemical composition and structure of engineering materials including receipt of the required physico-chemical, mechanical and operational.
C-3The student obtains the ability to diagnose the destruction of materials and design processes which increase the durability of products.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Computer design and modeling of materials of technological importance.10
T-P-2The choice of material to the selected structural element.5
15
wykłady
T-W-1Introduction to the design of engineering materials. The influence of the chemical composition, structure, manufacturing technology and processing properties of materials. Design of modern materials for selected industries.6
T-W-2Fundamentals of design composites.4
T-W-3Wear and degradation of materials in operating conditions, their diagnosis and design of processes to increase the durability of the products.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in the classes.13
A-P-2Preparation and development of the project with a licensed ZUT computer programs.10
A-P-3Preparing a computer presentation of the project in the framework of non-contact hours.6
A-P-4Project presentations.2
31
wykłady
A-W-1Participation in lectures.13
A-W-2Preparation for the exam based on showed sources of knowledge.13
A-W-3Participation in the consultations.2
A-W-4Participation in the written exam.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information lecture with audiovisual aids, ie.use specialized computer software, computer presentations.
M-2The design method with the use of a computer and specialized software.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena formująca: On the basis of the projects and their presentation.
S-3Ocena formująca: Question problem.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMen_2A_C05_W01
They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions.
IMen_2A_W01, IMen_2A_W02, IMen_2A_W03C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMen_2A_C05_U01
The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design.
IMen_2A_U11, IMen_2A_U01, IMen_2A_U06C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
IMen_2A_C05_U02
The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product.
IMen_2A_U11, IMen_2A_U02, IMen_2A_U03, IMen_2A_U06C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
IMen_2A_C05_U03
The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability.
IMen_2A_U07, IMen_2A_U11, IMen_2A_U04, IMen_2A_U05C-3T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMen_2A_C05_K01
The student is able to present the developed issues relating to the design of materials
IMen_2A_K01, IMen_2A_K02C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMen_2A_C05_W01
They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions.
2,0They do not have advanced knowledge on the relationship between structure and properties of the material and how to increase their durability and practical application in specific circumstances.
3,0They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions.
3,5
4,0
4,5
5,0The student has an extensive knowledge about the possibilities of utilization of materials science and modern computational methods in the design and predict the properties of materials of technological importance. It describes recommended methods of design and material selection for specific operating conditions.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMen_2A_C05_U01
The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design.
2,0The student does not know the criteria and methodology for the selection of materials and can not participate in the process of engineering design.
3,0The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design.
3,5
4,0
4,5
5,0
IMen_2A_C05_U02
The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product.
2,0The student is not able to design the structure of the material to obtain the desired physico-chemical, mechanical and product performance.
3,0The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product.
3,5
4,0
4,5
5,0
IMen_2A_C05_U03
The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability.
2,0The student is not able to analyze the phenomena of destruction of the material and can not design process, increasing durability.
3,0The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMen_2A_C05_K01
The student is able to present the developed issues relating to the design of materials
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie nabędzie aktywnej postawy wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.

Literatura podstawowa

  1. D. Felhos, R. Prehn, K. Varadi, A.K. Schlarb, FE simulation of the indentatiofied vinylester composites in respect to their abrasive wear performance, EXPRESS Polymer Letters, EXPRESS Polymer Letters, 2008, Vol.2, No.10, 705-717
  2. Computer Aided Materials Selection - software, 2016
  3. M. F. Ashby, Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim, Pergamon Press, Oxford, 1998
  4. M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 1 - właściwości i zastosowania, WNT, Warszawa, 1995
  5. M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 2 - kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1995
  6. Computer Aided Modelling - software

Literatura dodatkowa

  1. Scientific papers recommended by lecturer

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Computer design and modeling of materials of technological importance.10
T-P-2The choice of material to the selected structural element.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to the design of engineering materials. The influence of the chemical composition, structure, manufacturing technology and processing properties of materials. Design of modern materials for selected industries.6
T-W-2Fundamentals of design composites.4
T-W-3Wear and degradation of materials in operating conditions, their diagnosis and design of processes to increase the durability of the products.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in the classes.13
A-P-2Preparation and development of the project with a licensed ZUT computer programs.10
A-P-3Preparing a computer presentation of the project in the framework of non-contact hours.6
A-P-4Project presentations.2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures.13
A-W-2Preparation for the exam based on showed sources of knowledge.13
A-W-3Participation in the consultations.2
A-W-4Participation in the written exam.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_C05_W01They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_W01Has extended and in-depth knowledge of modelling and optimising necessary to design modern and advanced materials and/or technological processes and/or products
IMen_2A_W02Has extended and in-depth knowledge of structure and morphology of materials necessary to design modern and advanced materials, including biomaterials and/or products
IMen_2A_W03Has knowledge of modern and advanced methods of characterising necessary for selection of research methods and interpretation of results
Cel przedmiotuC-1The student obtains the skills of selection of engineering materials for use in certain operating conditions.
C-2The student obtains the skills to design the chemical composition and structure of engineering materials including receipt of the required physico-chemical, mechanical and operational.
Treści programoweT-P-1Computer design and modeling of materials of technological importance.
T-W-1Introduction to the design of engineering materials. The influence of the chemical composition, structure, manufacturing technology and processing properties of materials. Design of modern materials for selected industries.
Metody nauczaniaM-1Information lecture with audiovisual aids, ie.use specialized computer software, computer presentations.
M-2The design method with the use of a computer and specialized software.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena formująca: On the basis of the projects and their presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0They do not have advanced knowledge on the relationship between structure and properties of the material and how to increase their durability and practical application in specific circumstances.
3,0They have advanced knowledge of relationships between structure and properties of the material and on how to increase their durability and practical application in specific conditions.
3,5
4,0
4,5
5,0The student has an extensive knowledge about the possibilities of utilization of materials science and modern computational methods in the design and predict the properties of materials of technological importance. It describes recommended methods of design and material selection for specific operating conditions.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_C05_U01The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_U11Can design a product taking into consideration indicated use criteria and taking into consideration extratechnological aspects
IMen_2A_U01Can acquire information from literature, databases and other sources; also in a foreign language; can integrate obtained information, interpret them, draw conclusions and formulate and justify opinions
IMen_2A_U06Can use learned mathematical methods and models - appropriately modifying them if needed – for analysis, design and optimisation of materials and/or technological processes and/or products
Cel przedmiotuC-1The student obtains the skills of selection of engineering materials for use in certain operating conditions.
C-2The student obtains the skills to design the chemical composition and structure of engineering materials including receipt of the required physico-chemical, mechanical and operational.
Treści programoweT-P-1Computer design and modeling of materials of technological importance.
T-W-1Introduction to the design of engineering materials. The influence of the chemical composition, structure, manufacturing technology and processing properties of materials. Design of modern materials for selected industries.
T-W-2Fundamentals of design composites.
Metody nauczaniaM-1Information lecture with audiovisual aids, ie.use specialized computer software, computer presentations.
M-2The design method with the use of a computer and specialized software.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena formująca: On the basis of the projects and their presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student does not know the criteria and methodology for the selection of materials and can not participate in the process of engineering design.
3,0The student knows the criteria and methodology for the selection of materials and can participate in the process of engineering design.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_C05_U02The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_U11Can design a product taking into consideration indicated use criteria and taking into consideration extratechnological aspects
IMen_2A_U02Can work individually and in team in a way ensuring completion of a task in planned time; can estimate how much time a tasks requires and its economic aspects
IMen_2A_U03Can prepare detailed documentation of results of an experiment, project or research, can prepare paper with discussion of the results
IMen_2A_U06Can use learned mathematical methods and models - appropriately modifying them if needed – for analysis, design and optimisation of materials and/or technological processes and/or products
Cel przedmiotuC-1The student obtains the skills of selection of engineering materials for use in certain operating conditions.
C-2The student obtains the skills to design the chemical composition and structure of engineering materials including receipt of the required physico-chemical, mechanical and operational.
Treści programoweT-P-1Computer design and modeling of materials of technological importance.
T-W-1Introduction to the design of engineering materials. The influence of the chemical composition, structure, manufacturing technology and processing properties of materials. Design of modern materials for selected industries.
T-W-2Fundamentals of design composites.
Metody nauczaniaM-1Information lecture with audiovisual aids, ie.use specialized computer software, computer presentations.
M-2The design method with the use of a computer and specialized software.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena formująca: On the basis of the projects and their presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student is not able to design the structure of the material to obtain the desired physico-chemical, mechanical and product performance.
3,0The student is able to design the structure of the material to obtain the required physico-chemical, mechanical and performance of the product.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_C05_U03The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_U07Can assess and compare a product for indicated use criteria taking into consideration extratechnological aspects
IMen_2A_U11Can design a product taking into consideration indicated use criteria and taking into consideration extratechnological aspects
IMen_2A_U04Can prepare and present a presentation on a project or research completion and lead a discussion of the presentation
IMen_2A_U05Uses English at a level sufficient to communicate, also in professional matters, to read professional literature with comprehension, and to prepare and deliver a short presentation on completion of a project or research
Cel przedmiotuC-3The student obtains the ability to diagnose the destruction of materials and design processes which increase the durability of products.
Treści programoweT-W-3Wear and degradation of materials in operating conditions, their diagnosis and design of processes to increase the durability of the products.
Metody nauczaniaM-1Information lecture with audiovisual aids, ie.use specialized computer software, computer presentations.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: On the basis of the projects and their presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student is not able to analyze the phenomena of destruction of the material and can not design process, increasing durability.
3,0The student is able to analyze the phenomena of destruction of the material and design process, increasing durability.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMen_2A_C05_K01The student is able to present the developed issues relating to the design of materials
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMen_2A_K01Can think and act in creative and entrepreneurial manner
IMen_2A_K02Understands the need of formulating and transmitting to society – e.g. via mass media – information and opinions concerning achievements of materials engineering and other aspects of activities of an engineer – materials technologist; makes efforts to transmit such information and opinions in commonly understood way, presenting various points of view
Cel przedmiotuC-1The student obtains the skills of selection of engineering materials for use in certain operating conditions.
C-2The student obtains the skills to design the chemical composition and structure of engineering materials including receipt of the required physico-chemical, mechanical and operational.
Treści programoweT-P-1Computer design and modeling of materials of technological importance.
T-W-1Introduction to the design of engineering materials. The influence of the chemical composition, structure, manufacturing technology and processing properties of materials. Design of modern materials for selected industries.
Metody nauczaniaM-1Information lecture with audiovisual aids, ie.use specialized computer software, computer presentations.
M-2The design method with the use of a computer and specialized software.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena formująca: On the basis of the projects and their presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie nabędzie aktywnej postawy wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.