Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)
Sylabus przedmiotu Prawo o ruchu drogowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo o ruchu drogowym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z inżynierii ruchu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach. |
C-2 | Poznanie przepisów i zasad ruchu drogowego. |
C-3 | Poznanie aspektów prawnych związanych z nieprzestrzeganiem prawa w ruchu drogowym. |
C-4 | Ukształtowanie świadomości ważności prawidłowej analizy sytuacji drogowej. |
C-5 | Ukształtowanie świadomości bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiazujace na zajęciach laboratoryjnych. | 1 |
T-L-2 | Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych. | 1 |
T-L-3 | Pomiar prędkości przy użyciu ręcznego radarowego miernika prędkości. | 1 |
T-L-4 | Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru. | 1 |
T-L-5 | Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora. | 1 |
T-L-6 | Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości. | 2 |
T-L-7 | Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży. | 1 |
T-L-8 | Badania trzeźwosci kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe określenia dotyczące pojazdów bojowych i ich mas. | 1 |
T-W-3 | Włączanie się do ruchu. Przecinanie się kierunków ruchu i pierwszeństwo przejazdu. | 1 |
T-W-4 | Manewry na skrzyżowaniu i poza nim. | 1 |
T-W-5 | Wymijanie, omijanie i cofanie, wyprzedzanie. | 1 |
T-W-6 | Prędkość jazdy i hamowanie. Holowanie pojazdu. | 1 |
T-W-7 | Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu. Warunki używania pojazdu silnikowego w ruchu drogowym. | 1 |
T-W-8 | Uprawnienia do kierowania. Ewidencja kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i sprawdzanie kwalifikacji kierowców. Zatrzymywanie prawa jazdy oraz cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania. | 1 |
T-W-9 | Kontrola ruchu drogowego. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Laboratoria: metoda praktyczna z udziałem służb profilaktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie każdego tematu oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C02-1_W01 Student: - zna przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - definiuje podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - zna aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. | IPBiS_1A_W18 | — | — | C-1, C-5, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C02-1_U01 Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze. | IPBiS_1A_U13 | — | — | C-1, C-5, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C02-1_W01 Student: - zna przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - definiuje podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - zna aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady poruszania się w ruchu drogowym, podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego oraz aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C02-1_U01 Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność zastosowania przepisów prawa o ruchu drogowym w zadanej sytuacji drogowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
- Gacek W., Pierwsza pomoc, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998
- Sarnecki P., Właściwości organów terenowych w sprawach porządku i bezpieczeństwa publicznego w nowej strukturze władz publicznych, JSP, Warszawa - Kraków, 1999
- Widacki J., Czapska J., Bezpieczeństwo, obywatel, bezpieczne państwo, KUL, Lublin, 1998
- Czapska J., Policja w społeczeństwie obywatelskim, Zakamycze, Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997
- Czasopismo, Auto Świat, 2019
- Czasopismo, Autoexpert, 2011