Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika techniczna III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika techniczna III | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Kawiak <Ryszard.Kawiak@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki z zakresu liceum (technikum). |
W-2 | Wiedza i umiejętności z zakresu fizyki z liceum (technikum). |
W-3 | Wiedza i umiejętności z zakresu statyki (mechanika I) i kinematyki (mechanika II). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, wielkościami i prawami dynamiki oraz z zasadami zachowania. |
C-2 | Zapoznanie studentów z drganiami układów mechanicznych o jednym stopniu swobody. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami tworzenia różniczkowych równań ruchu. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami wyznaczania momentów bezwładności i dewiacji brył nieodkształcalnych. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania pierwszych i drugich zadań dynamiki. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości charakteryzujących ruch drgający. |
C-7 | Ukształtowania umiejętnośći wyznaczania momentów bezwładności i dewiacji brył. |
C-8 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań dynamiki przy zastosowaniu zasad zachowania. |
C-9 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania reakcji dynamicznych dla wybranych wirników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie pierwszych i drugich zadań dynamiki punktu materialnego. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie częstotliwości drgań swobodnych oraz amplitud drgań swobodnych i wymuszonych. | 2 |
T-A-3 | Kolokwium 1. | 1 |
T-A-4 | Obliczanie momentów bezwładności i dewiacji brył nieodkształcalnych. | 1 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań dynamiki przy zastosowaniu zasad zachowania. | 1 |
T-A-6 | Rozwiązywanie zadań dynamiki bryły nieodkształcalnej: różniczkowe równania ruchu, reakcje dynamiczne wirnika. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium 2. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia dynamiki. Dynamika swobodnego i nieswobodnego punktu materialnego. | 1 |
T-W-2 | Drgania układu o jednym stopniu swobody: swobodne i wymuszone. | 2 |
T-W-3 | Geometria mas: momenty bezwładności i dewiacji. | 2 |
T-W-4 | Praca, moc, energia kinetyczna i potencjalna. Zasady zachowania. | 2 |
T-W-5 | Dynamika bryły nieodkształcalnej w ruchu postępowym, obrotowym i płaskim. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 18 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu. | 17 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Cwiczenia problemowe. |
M-3 | Objaśnienia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia dynamiki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości dynamiki, - omówić prawa dynamiki oraz poznane zasady zachowania, - omówić poznane przypadki drgań układów mechanicznych, - zaproponować sposób (sposoby) rozwiązywania zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego i bryły nieodkształcalnej. | MBM_1A_W02 | — | — | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B09_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - rozwiązywać zadania dynamiki korzystając z drugiego prawa Newtona, - rozwiądywać zadania z zakresu drgań układów mechanicznych o jednym stopniu swobody, - rozwiązywać zadania dynamiki za pomocą zasad zachowania. | MBM_1A_U09, MBM_1A_U02 | — | — | C-8, C-9, C-7, C-5, C-6 | T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu dynamiki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań dynamiki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K02 | — | — | C-8, C-4, C-9, C-7, C-3, C-2, C-1, C-5, C-6 | T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-6 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia dynamiki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości dynamiki, - omówić prawa dynamiki oraz poznane zasady zachowania, - omówić poznane przypadki drgań układów mechanicznych, - zaproponować sposób (sposoby) rozwiązywania zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego i bryły nieodkształcalnej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, wielkości i praw dynamiki, nie umie zaproponować podstawowych narzędzi do rozwiazywania zadań. |
3,0 | Student zna większość pojęć, wielkości i praw dynamiki proponuje poprawnie tylko niektóre narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
3,5 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa dynamiki, proponuje poprawnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
4,0 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa dynamiki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
4,5 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa dynamiki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników. | |
5,0 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa dynamiki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B09_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - rozwiązywać zadania dynamiki korzystając z drugiego prawa Newtona, - rozwiądywać zadania z zakresu drgań układów mechanicznych o jednym stopniu swobody, - rozwiązywać zadania dynamiki za pomocą zasad zachowania. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań dynamiki. |
3,0 | Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
4,0 | Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań. | |
4,5 | Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. | |
5,0 | Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu dynamiki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań dynamiki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu dynamiki dla procesu projektowania maszyn. |
3,0 | Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu dynamiki dla procesu projektowania maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartośc na współpracę w zespołach. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, t.2, Dynamika., PWN, Warszawa, 1996, i wydania późniejsze
- Misiak J., Mechanika ogólna, t.2, Dynamika., WNT, Wzrszawa, 1989, i wydania późniejsze
- Osiński Zb., Mechanika ogólna., PWN, Warszawa, 1997, i wydania póżniejsze
Literatura dodatkowa
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej. t.2, PWN, Warszawa, 1978, i wydania późniejsze
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, i wydania późniejsze
- Mieszczerski W., Zbiór zadań z mechaniki., PWN, 1969, i wydania późniejsze
- Mechanika ogólna. lub Mechanika techniczna., 2011, podręcznik akademicki, dowolny autor