Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone kursy z matematyki, mechaniki, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn, metrologii i technik wytwarzania. |
W-2 | Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego zapisu konstrukcji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien znać strukturę procesu projektowania oraz rolę komputerowych narzędzi wspomagania projektowania. |
C-2 | Student powinien umieć opracować projekt urządzenia mechanicznego oraz wykonać pełną dokumentację konstrukcyjną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania. | 2 |
T-P-2 | Dyskusja na temat wyboru projektowanego obiektu. | 2 |
T-P-3 | Modelowanie części maszyn, montaż podzespołów i zespołów. | 6 |
T-P-4 | Parametryczne modelowanie części maszyn – intencja projektu. | 6 |
T-P-5 | Wykorzystanie baz danych systemu komputerowego wspomagania projektowania. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania. | 1 |
T-W-2 | Techniki przestrzennego modelowania części maszyn. | 2 |
T-W-3 | Techniki montażu części w podzespoły i zespoły. | 2 |
T-W-4 | Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów. | 1 |
T-W-5 | Techniki projektowania części podatnych na modyfikację. | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie narzędzi komputerowego wspomagania projektowania do minimalizacji błędów konstruktora. | 1 |
T-W-7 | Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wybór projektowanego obiektu i określenie zakresu działań projektowych. | 2 |
A-P-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych w wykorzystaniem komputera | 10 |
A-P-3 | Opracowanie projektu wybranego obiektu. | 35 |
A-P-4 | Konsultacje | 4 |
A-P-5 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
71 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury. | 10 |
A-W-2 | Konsultacje. | 2 |
A-W-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera | 9 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z pokazem użytkowania oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
M-3 | Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca ocena stanu realizacji projektów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonywanych projektów ocena z wiedzy obejmującej problematykę wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych. | MBM_1A_W06, MBM_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C07_U01 Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania konstrukcyjnej dokumentacji technicznej. | MBM_1A_U08, MBM_1A_U13, MBM_1A_U14 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-P-3, T-P-2 | M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C07_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | MBM_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-W-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C07_U01 Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania konstrukcyjnej dokumentacji technicznej. | 2,0 | Student nie opracował projektu. |
3,0 | Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania – tylko analiza funkcjonalne i niezbędna dokumentacja techniczna. | |
3,5 | Student opracował projekt zawierający udokumentowaną analizę funkcjonalną i właściwie wykonaną dokumentację techniczną. | |
4,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz elementy analizy możliwych rozwiązań a także prawidłowo wykonaną dokumentację techniczną. | |
4,5 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę i ocenę możliwych rozwiązań a także fachowo wykonaną dokumentację techniczną. | |
5,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę, wartościowanie i ocenę możliwych rozwiązań a także profesjonalnie wykonaną dokumentację techniczną. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C07_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest kompetentny do oceny jakości prac projektowych, realizowanych przez niego lub zespół. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009
- Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Kapias K., SolidWorks 2001 Plus. Podstawy., Helion, Gliwice, 2003