Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | MBM_1A_C28-2_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
- znać podstawowe zasady eksploatacji pojazdów samochodowych, elementów składowych i układów pojazdu,
- znać typowe metody diagnostyczne w odniesieniu do pojazdów samochodowych,
- znać zakres czynności obsługowych, |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MBM_1A_W09 | ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania |
---|
MBM_1A_W04 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka |
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie wiadomości dotyczących prawidłowego procesu użytkowania pojazdów samochodowych. Poznanie podstawowych rodzajów zużycia i starzenia współpracujących elementów maszyn. Zdobycie wiedzy i nabycie umiejętności oceny wpływu różnych warunków eksploatacji na stan techniczny obiektu. Poznanie i umiejętność przeprowadzenia różnych rodzajów obsług maszyn ze szczególnym uwzględnieniem środków transportu drogowego. Poznanie różnych sposobów (modeli) użytkowania samochodów. Zdobycie podstawowej wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności rozpoznawania stanu technicznego pojazdu. |
---|
Treści programowe | T-L-8 | Eksploatacja i czynności obsługowe instalacji elektrycznej |
---|
T-L-7 | Eksploatacja i czynności obsługowe nadwozia |
T-L-6 | Czynności obsługowe układu napędowego |
T-L-5 | Czynności obsługowe układu zawieszenia |
T-L-4 | Czynności obsługowe układów hamulcowych |
T-L-3 | Czynności obsługowe układów kierowniczych |
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas czynności wykonywanych przy samochodzie |
T-L-2 | Eksploatacja i czynności obsługowe samochodowych silników sspalinowych O ZI i o ZS |
T-W-4 | Wpływ warunków eksploatacji na stan techniczny obiektu:
- warunki drogowe,
- warunki jazdy,
- warunki transportowe,
- warunki klimatyczno przyrodnicze,
- warunki sezonowe,
- warunki społeczne (czynnik ludzki) |
T-W-5 | Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn
- warstwa wierzchnia,
- tribologiczne procesy zużycia. |
T-W-7 | Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn cd
- erozyjne procesy zużycia - erozja w strumieniu cząstek ciała stałego (deformacyjna i ścinająca)
- erozja w strumieniu cząstek cieczy
- hydrościeranie (ciecz + ciało stałe)
- kawitacja |
T-W-9 | Użytkowanie samochodów
- charakterystyka pojazdów samochodowych,
- charakterystyka pasażerów i ładunków,
- modele procesów użytkowania. |
T-W-11 | Diagnostyka techniczna
- wiadomości ogólne,
- metody diagnostyczne
- efektywność pracy i straty wewnętrzne,
- szczelność,
- procesy wibroakustyczne (drgania),
- zjawiska termiczne,
- stan materiałów eksploatacyjnych,
- parametry struktury. |
T-W-12 | Diagnostyka techniczna pojazdu
- ścieżka diagnostyczna,
- diagnostyka układu hamulcowego,
- diagnostyka układu kierowniczego,
- diagnostyka zawieszenia,
- diagnostyka kół i ogumienia,
- diagnostyka instalacji elektrycznej, |
T-W-1 | Podstawowe definicje eksploatacji |
T-W-2 | Tendencje i przyczyny zmian w eksploatacji |
T-W-6 | Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn cd
- zużycie ścierne - przez ziarna umocowane
- w obecności ścierniwa
- w masie ściernej
- zużycie adhezyjne - I rodzaju
- II rodzaju
- zużycie przez utlenianie
- zużycie zmęczeniowe - gruzełkowe (pitting)
- cierno korozyjne (fretting) |
T-W-3 | Stan techniczny obiektu i jego zmiany w procesie eksploatacji
- kryterium techniczne (krzywa Lorenza),
- kryterium ekonomiczne,
- kryterium technologiczne,
- kryterium ekologiczne. |
T-W-8 | Ocena niezawodności obiektów
- uszkodzenia,
- niezawodność,
- uszkadzalność,
- trwałość,
- słabe ogniwa. |
T-W-10 | Obsługiwanie samochodów
- resurs międzyobsługowy,
- potencjał eksploatacyjny,
- metody obsługiwania |
T-W-13 | Diagnostyka silnika i układów silnika
- diagnostyka silnika,
- diagnostyka układu smarowania,
- diagnostyka układu zasilania,
- diagnostyka układu chłodzenia,
- diagnostyka układu zapłonowego. |
Metody nauczania | M-1 | Przedmiot realizowany jest za pomocą metod podających, problemowych i praktycznych.
Wykłady realizowane są jako informacyjne i problemowe. Forma problemowa wymaga wcześniejszego wstępnego przygotowania studenta. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Wykłady oceniane są oceną formującą i podsumowującą. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | znajomość podstawowych pojęć z zakresu eksploatacji pojazdów samochodowych |
3,5 | znajomość podstawowych zasad eksploatacji pojazdów samochodowych i elementów składowych samochodów, oraz znajomość typowych czynności obsługowych |
4,0 | znajomość typowych metod diagnostycznych pojazdu i jego zespołów |
4,5 | wymienia typowe rodzaje zużycia elementów pojazdu |
5,0 | omawia rodzaje zużycia elementów pojazdu, podaje sposoby przeciwdziałania |