Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Oprzyrządowanie technologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oprzyrządowanie technologiczne | ||
Specjalność | komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>, Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl>, Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu grafiki inżynierskiej, materiałów konstrukcyjnych, podstaw konstrukcji maszyn, podstaw technologii maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania oprzyrządowania technologicznego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania uchwytów obróbkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu. | 2 |
T-P-2 | Opracowanie projektu konstrukcyjnego uchwytu obrotowego (tokarskiego lub szlifierskiego) lub projektu uchwytu nieobrotowego (frezarskiego lub wiertarskiego). | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oprzyrządawanie normalne i specjalne w operacjach technologicznych. Oprzyrządowanie przedmiotowe. Ustawianie i zamocowanie przedmiotu. Sposoby ustaleń przedmiotu na obrabiarce. Rodzaje i cel stosowania uchwytów obróbkowych. | 1 |
T-W-2 | Zasady ustalania przedmiotów. Wybór powierzchni ustalanych. | 1 |
T-W-3 | Ustalanie przedmiotów na płaszczyźnie. Elementy ustalające przedmiot na płaszczyźnie. | 1 |
T-W-4 | Ustalanie przedmiotów na powierzchni walcowej zewnętrznej. Elementy ustalające przedmiot na powierzchni walcowej zewnętrznej. | 1 |
T-W-5 | Ustalanie przedmiotów na powierzchni walcowej wewnętrznej. Elementy ustalające przedmiot na powierzchni walcowej wewnętrznej. | 1 |
T-W-6 | Ustalanie przedmiotów na płaszczyźnie i powierzchni walcowej wewnętrznej. Elementy ustalające przedmiot na płaszczyźnie i powierzchni walcowej wewnętrznej. | 1 |
T-W-7 | Obliczanie odchyłek sposobu ustalenia dla typowych sposobów ustalenia przedmiotu. | 1 |
T-W-8 | Mocowanie przedmiotów. Wyznaczanie niezbędnej wartości siły mocującej. Rodzaje mechanizmów mocujących i ich charakterystyka. | 1 |
T-W-9 | Obliczanie sił mocowania przedmiotu mechanizmami gwintowymi, krzywkowymi, pneumatycznymi i hydraulicznymi. | 1 |
T-W-10 | Ustalanie położenia narzędzia względem przedmiotu. | 1 |
T-W-11 | Korpusy uchwytów. Ustalanie uchwytu w stosunku do elementów obrabiarki. Metodyka projektowania uchwytów. | 1 |
T-W-12 | Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych uchwytów tokarskich i szlifierskich oraz obliczanie dokładności wykonania uchwytu. | 1 |
T-W-13 | Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych uchwytów wiertarskich i obliczanie dokładności wykonania uchwytu. | 1 |
T-W-14 | Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych uchwytów frezarskich i obliczanie dokładności wykonania uchwytu. | 1 |
T-W-15 | Oprzyrządowanie narzędziowe. Systemy ustalania i mocowania narzędzi. Uchwyty i oprawki narzędziowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Realizacja projektu. | 10 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach wykładu. | 5 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanego przedmiotu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/04_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania oprzyrządowania technologicznego. | MBM_2A_W06, MBM_2A_W07, MBM_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/04_U01 Student ma umiejętność projektowania oprzyrządowania technologicznego przedmiotowego. | MBM_2A_U16, MBM_2A_U18, MBM_2A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/04_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie konstrukcji oprzyrządowania technologicznego. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-P-2, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/04_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania oprzyrządowania technologicznego. | 2,0 | Student nie potrafi opisać podstawowych zasad ustalania i mocowania przedmiotów oraz scharakteryzować metodyki projektowania uchwytów obróbkowych. |
3,0 | Student poprawnie opisuje podstawowe zasady ustalania i mocowania przedmiotów oraz scharakteryzuje metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Student posiada ugruntowaną wiedzę o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu. | |
4,5 | Student posiada ugruntowaną wiedzę o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu i wskazać właściwe rozwiązanie konstrukcyjne uchwytu w zależności od wyników obliczeń. | |
5,0 | Student posiada wiedzę syntetyczną o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu oraz efektywnie analizować i dyskutować o wariantowości rozwiązań konstrukcyjnych oprzyrządowania przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/04_U01 Student ma umiejętność projektowania oprzyrządowania technologicznego przedmiotowego. | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności dotyczących rozwiązań konstrukcyjnych oprzyrządowania przedmiotowego. |
3,0 | Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. | |
3,5 | Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. | |
4,0 | Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu. | |
4,5 | Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu. | |
5,0 | Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu i zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu. Wykonał poprawnie rysunki wykonawcze części specjalnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/04_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie konstrukcji oprzyrządowania technologicznego. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań. | 2,0 | Ujawnia rażący brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia aktywność i staranność w realizacji projektu. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z projektowaniem oprzyrządowania przedmiotowego. |
Literatura podstawowa
- Pietrusewicz W., Kwaczyński W., Nazzal A., Projektowanie uchwytów obróbkowych specjalnych., WUPS, Szczecin, 2004
- Feld M, Uchwyty obróbkowe., WNT, Warszawa, 2002
- Dobrzański T., Uchwyty obróbkowe. Poradnik konstruktora., WNT, Warszawa, 2001