Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
Sylabus przedmiotu Trójkoordynatowa technika pomiaru i metrologia SGP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Trójkoordynatowa technika pomiaru i metrologia SGP | ||
Specjalność | komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z metrologii technicznej, analizy wymiarowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi spsobami pomiarow trojkoordynatowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary 2D powierzchni po wybranych procesach obróbki ubytkowej i nieubytkowej. Pomiary 3D wybranych powierzchni. Opracowanie oprogramowania pomiaru w pełnym trybie CNC. Pomiary konturów. Porównanie konturu nominalnego (przygotowanego w systemie CAD ) z konturem zmierzonym i zarejestrowanym. Pomiary na maszynie współrzędnościowej | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota pomiarów współrzędnościowych.Współrzędnościowe maszyny pomiarowe. Procedury i oprogramowanie w pomiarach współrzędnościowych. Metody pomiaru falistości, chropowatości i nośności powierzchni, oprogramowanie do pomiarów ( np. Turbo Roughness for Windows), oprogramowanie do analizy topografii powierzchni, oprogramowanie CNC dla pomiarów w pełnym trybie CNC. Pomiary 2D i 3D. Zasady warunki i dokładności pomiarów profilomertycznych. Budowa współrzędnościowych maszyn pomiarowych.Oprogramowanie komputerowe w pomiarach współrzędnościowych. Programowanie zadań pomiarowych na maszynie pomiarowej. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęc laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | Konsultacje | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca własna | 20 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i podstawowa z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: dla dowolnej części: korpusu, wałka, koła zębatego omówić: sposoby, metody wytwarzania, przebieg procesu, parametry procesu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_W01 Definiuje procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | MBM_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/07-3_W02 Opisuje elementy procesu wytwarzania obróbki i montazu dla typowych części i maszyn | MBM_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/07-3_W03 Rozróżnia sposoby obróbki ubytkowej; skrawaniem i erodowaniem | MBM_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_U01 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | MBM_2A_U17 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/07-3_U02 Dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | MBM_2A_U17 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | MBM_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_W01 Definiuje procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wybrane podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_2A_KWP/07-3_W02 Opisuje elementy procesu wytwarzania obróbki i montazu dla typowych części i maszyn | 2,0 | Student nie umie opisywać żadnych elementów procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie bardzo lapidarnie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem pojedyńczych przykładów | |
3,5 | Student umie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,0 | Student umie opisać najważniejsze elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,5 | Student umie opisać wszystkie elementy procesu wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
5,0 | Student umie szeroko opisać wszystkie elementy procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_2A_KWP/07-3_W03 Rozróżnia sposoby obróbki ubytkowej; skrawaniem i erodowaniem | 2,0 | Student nie rozróżnia żadnych zasadniczych sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem |
3,0 | Student rozróżnia tylko wybrane najważniejsze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
3,5 | Student rozróżnia większość sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,0 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,5 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając uzasadnienie. | |
5,0 | Student biegle rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając szerokie uzasadnienie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_U01 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe umiejętności w zakresie trójkoordynatowej techniki pomiaru SGP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MBM_2A_KWP/07-3_U02 Dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe umiejętności w zakresie trójkoordynatowej techniki pomiaru SGP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe kompetencje w zakresie trójkoordynatowej techniki pomiaru SGP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Wieczorowski, Wykorzystanie analizy topograficznej w pomiarach nierówności powierzchni, Wyd. Politechniki Poznańskiej, 2009, 1
- Nowicki B., Struktura geometryczna Chropowatść i falistość, WNT, Warszawa, 1991
- Ratajczyk E., Współrzędnościowa Techniak pomiarowa, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Oczoś K., liubimow V., Struktura geometryczna powierzchni, Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2003