Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie strategiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania
W-2Makroekonomia
W-3Analiza ekonomiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumieć istotę i odpowiedzialność top menedżmentu
C-2Oceniać skuteczności decyzji strategicznych.
C-3Identyfikować główne problemy organizacji oraz szanse i zagrożenia tkwiące w coraz bardziej złożonym i skomplikowanyym otoczeniu biznesu.
C-4Wskazać wiele alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów strategicznych.
C-5Wykorzystać umiejętności analityczne niezbędne do diagnozowania strategicznej pozycji konkurencyjnej firmy w tzw. mikrootoczeniu.
C-6Rozpoznawać rózne rodzaje strategii rozwoju wielkich korporacji i poszczególnych strategicznych jednostek biznesu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota, elementy i struktura strategii. Typolgia strategii rozwoju przedsiębiorstw. Identyfikacja strategii rozwoju w oparciu o model M.E. Portera2
T-A-2Metody analizy makrootoczenia2
T-A-3Metody analizy otoczenia konkurencyjnego2
T-A-4Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa2
T-A-5Wybór i wdrażanie strategii2
10
wykłady
T-W-1Teoretyczne problemy rozwoju: pojęcie rozwoju, typy zmian, istota strategii rozwoju, etapy planowania strategicznego2
T-W-2Analiza strategiczna jako podstawa planowania strategicznego. Istota i struktura analizy strategicznej. Otoczenie dalsze i metody jego analizy. Otoczenie konkurencyjne oraz metody analizy otoczenia bliższego. Metody analizy zasobów przedsiębiorstwa. Ocena pozycji własnej przedsiębiorstwa na tle najważniejszych konkurentów.2
T-W-3Kryteria podziału strategii rozwoju. Strategie rozwoju wyróznione ze wzgledu na trzy szczeble planowania strategicznego Strategie rozwoju wyróżnione ze względu na dwa szczeble planowania strategicznego2
T-W-4Typologie strategii rozwoju przedsiębiorstw Strategie przedsiębiorstw (korporacji). Strategie domen. Strategie funkcjonalne. Staregie konkurencji M.E. Portera. Strategie dywersyfikacji. Strategie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa.2
T-W-5Wybór strategiczny Kryteria wyboru. Programy strategiczne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury.4
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: spotkania w zespołach5
A-A-4Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji.5
A-A-5Konsultacje do ćwiczeń2
26
wykłady
A-W-1Uczestnitwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Udział w egzaminie3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Pokaz z użyciem środków multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych zadań.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach.
S-3Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy.
S-4Ocena formująca: Prezentacja.
S-5Ocena formująca: Egzamin.
S-6Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-7Ocena formująca: Aktywność na wykładach.
S-8Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C01_W01
Wiedza - o procesach obserwacji otoczenia by reagowaniem wyprzedzać bądź dostosowywać się do zmiennych warunków realizacji założonych celów rozwojowych organizacji poprzez formulowanie misji i wizji organizacji ,formulowanie celów, wybór domeny, analizy startegiczne, formulowanie programów operacyjnych realizacji startegii.
ZIIP_2A_W04, ZIIP_2A_W05C-6, C-4, C-5T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-4, M-5, M-3S-8, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C01_U01
Opanowanie techniki i technologii budowy i realizacji strategii. Umiejetność definiowania i identyfikowania, realizacji i oceny działań strategicznych.
ZIIP_2A_U09C-1, C-4, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4M-2, M-1, M-4, M-5S-3, S-8, S-2, S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C01_K01
Zdolność do pobudzania,, kierowania i motywaowania zespołów ludzkich do realizacji celów strategicznych organizacji.
ZIIP_2A_K03C-1, C-4, C-3T-A-5, T-W-2, T-W-5M-2, M-1, M-4S-2, S-7, S-6, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C01_W01
Wiedza - o procesach obserwacji otoczenia by reagowaniem wyprzedzać bądź dostosowywać się do zmiennych warunków realizacji założonych celów rozwojowych organizacji poprzez formulowanie misji i wizji organizacji ,formulowanie celów, wybór domeny, analizy startegiczne, formulowanie programów operacyjnych realizacji startegii.
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień zarządzania strategicznego.
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów z zakresu zarządzania strategicznego. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwanie związków przyczynowych.
4,0Posiadana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia związane z zarządzaniem strategicznym. Umożliwia identyfikaję, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikaję z propozycją zastosowania.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych problemów w całość, uzasadnienie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji zajwisk, proponowanie uogólnień na bazie syntez, przewidywania skutków i obrony przyjętych rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C01_U01
Opanowanie techniki i technologii budowy i realizacji strategii. Umiejetność definiowania i identyfikowania, realizacji i oceny działań strategicznych.
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w obszarze zarządzania strategicznego.
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania problemów. Propozycje postępowania, budowy i realizacji strategii, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu, identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność łączenia zjawisk i analizy związków z obszaru zarządzania strategicznego.
5,0Tworzenie ocen wartościującyh zjawiska z obszaru zarzadzania strategicznego, umiejętność przewidywania i analizaowania skutków tych zjawisk.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C01_K01
Zdolność do pobudzania,, kierowania i motywaowania zespołów ludzkich do realizacji celów strategicznych organizacji.
2,0Niska ocena i świadomość przydatności zarządzania strategicznego w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym.
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczającą. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn.
4,5Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętność komunikowania się oraz pracy w zespole.
5,0Zorganizowany, pewny i świadomy celu. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy działań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji.

Literatura podstawowa

  1. Porter M.E., Strategie konkurencji, PWE, Warszawa, 1996
  2. Gierszewska M. Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2000
  3. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa, 1998
  4. Romanowaska M., Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa, 1995
  5. Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy., Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 2000
  6. Zelek A., Strategie biznesu, Wydawnictwo ZSB, Szczecin, 2008
  7. Urbanowska-Sojkin E. Banaszyk P. Witczak K., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Moszkowicz M., Strategie przedsiębiorstwa okresu przemian, PWE, Warszawa, 2000
  2. Obłój K., Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa, 1998
  3. Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWE, Warszawa, 1998
  4. Red. Krupski R., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005
  5. Penc J., Strategie zarządzania, Placet, Warszawa, 1995, cz.1 cz.2
  6. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2003
  7. Romanowska M., Alianse strategiczne, PWE, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota, elementy i struktura strategii. Typolgia strategii rozwoju przedsiębiorstw. Identyfikacja strategii rozwoju w oparciu o model M.E. Portera2
T-A-2Metody analizy makrootoczenia2
T-A-3Metody analizy otoczenia konkurencyjnego2
T-A-4Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa2
T-A-5Wybór i wdrażanie strategii2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne problemy rozwoju: pojęcie rozwoju, typy zmian, istota strategii rozwoju, etapy planowania strategicznego2
T-W-2Analiza strategiczna jako podstawa planowania strategicznego. Istota i struktura analizy strategicznej. Otoczenie dalsze i metody jego analizy. Otoczenie konkurencyjne oraz metody analizy otoczenia bliższego. Metody analizy zasobów przedsiębiorstwa. Ocena pozycji własnej przedsiębiorstwa na tle najważniejszych konkurentów.2
T-W-3Kryteria podziału strategii rozwoju. Strategie rozwoju wyróznione ze wzgledu na trzy szczeble planowania strategicznego Strategie rozwoju wyróżnione ze względu na dwa szczeble planowania strategicznego2
T-W-4Typologie strategii rozwoju przedsiębiorstw Strategie przedsiębiorstw (korporacji). Strategie domen. Strategie funkcjonalne. Staregie konkurencji M.E. Portera. Strategie dywersyfikacji. Strategie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa.2
T-W-5Wybór strategiczny Kryteria wyboru. Programy strategiczne.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury.4
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: spotkania w zespołach5
A-A-4Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji.5
A-A-5Konsultacje do ćwiczeń2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnitwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Udział w egzaminie3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C01_W01Wiedza - o procesach obserwacji otoczenia by reagowaniem wyprzedzać bądź dostosowywać się do zmiennych warunków realizacji założonych celów rozwojowych organizacji poprzez formulowanie misji i wizji organizacji ,formulowanie celów, wybór domeny, analizy startegiczne, formulowanie programów operacyjnych realizacji startegii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
ZIIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
Cel przedmiotuC-6Rozpoznawać rózne rodzaje strategii rozwoju wielkich korporacji i poszczególnych strategicznych jednostek biznesu.
C-4Wskazać wiele alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów strategicznych.
C-5Wykorzystać umiejętności analityczne niezbędne do diagnozowania strategicznej pozycji konkurencyjnej firmy w tzw. mikrootoczeniu.
Treści programoweT-A-1Istota, elementy i struktura strategii. Typolgia strategii rozwoju przedsiębiorstw. Identyfikacja strategii rozwoju w oparciu o model M.E. Portera
T-W-1Teoretyczne problemy rozwoju: pojęcie rozwoju, typy zmian, istota strategii rozwoju, etapy planowania strategicznego
T-W-2Analiza strategiczna jako podstawa planowania strategicznego. Istota i struktura analizy strategicznej. Otoczenie dalsze i metody jego analizy. Otoczenie konkurencyjne oraz metody analizy otoczenia bliższego. Metody analizy zasobów przedsiębiorstwa. Ocena pozycji własnej przedsiębiorstwa na tle najważniejszych konkurentów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Pokaz z użyciem środków multimedialnych.
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego.
S-4Ocena formująca: Prezentacja.
S-5Ocena formująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień zarządzania strategicznego.
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów z zakresu zarządzania strategicznego. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwanie związków przyczynowych.
4,0Posiadana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia związane z zarządzaniem strategicznym. Umożliwia identyfikaję, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikaję z propozycją zastosowania.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych problemów w całość, uzasadnienie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji zajwisk, proponowanie uogólnień na bazie syntez, przewidywania skutków i obrony przyjętych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C01_U01Opanowanie techniki i technologii budowy i realizacji strategii. Umiejetność definiowania i identyfikowania, realizacji i oceny działań strategicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Rozumieć istotę i odpowiedzialność top menedżmentu
C-4Wskazać wiele alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów strategicznych.
C-3Identyfikować główne problemy organizacji oraz szanse i zagrożenia tkwiące w coraz bardziej złożonym i skomplikowanyym otoczeniu biznesu.
Treści programoweT-A-2Metody analizy makrootoczenia
T-A-3Metody analizy otoczenia konkurencyjnego
T-A-4Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
T-W-4Typologie strategii rozwoju przedsiębiorstw Strategie przedsiębiorstw (korporacji). Strategie domen. Strategie funkcjonalne. Staregie konkurencji M.E. Portera. Strategie dywersyfikacji. Strategie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Pokaz z użyciem środków multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy.
S-8Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach.
S-5Ocena formująca: Egzamin.
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w obszarze zarządzania strategicznego.
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania problemów. Propozycje postępowania, budowy i realizacji strategii, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu, identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność łączenia zjawisk i analizy związków z obszaru zarządzania strategicznego.
5,0Tworzenie ocen wartościującyh zjawiska z obszaru zarzadzania strategicznego, umiejętność przewidywania i analizaowania skutków tych zjawisk.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C01_K01Zdolność do pobudzania,, kierowania i motywaowania zespołów ludzkich do realizacji celów strategicznych organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumieć istotę i odpowiedzialność top menedżmentu
C-4Wskazać wiele alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów strategicznych.
C-3Identyfikować główne problemy organizacji oraz szanse i zagrożenia tkwiące w coraz bardziej złożonym i skomplikowanyym otoczeniu biznesu.
Treści programoweT-A-5Wybór i wdrażanie strategii
T-W-2Analiza strategiczna jako podstawa planowania strategicznego. Istota i struktura analizy strategicznej. Otoczenie dalsze i metody jego analizy. Otoczenie konkurencyjne oraz metody analizy otoczenia bliższego. Metody analizy zasobów przedsiębiorstwa. Ocena pozycji własnej przedsiębiorstwa na tle najważniejszych konkurentów.
T-W-5Wybór strategiczny Kryteria wyboru. Programy strategiczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach.
S-7Ocena formująca: Aktywność na wykładach.
S-6Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.
S-5Ocena formująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena i świadomość przydatności zarządzania strategicznego w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym.
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczającą. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn.
4,5Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętność komunikowania się oraz pracy w zespole.
5,0Zorganizowany, pewny i świadomy celu. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy działań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji.