Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Bazy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz programu Microsoft Office Excel 2007 określone podstawą programową zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi z zakresu baz danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. Archiwizacja bazy. Polecenia Back-Up i Restore | 6 |
T-L-3 | Przetwarzaie danych tekstowych. Zastosowania symboli grupowych oraz funkcji tekstowych w zapytaniach wybierających. Tworzenie zapytań wybierających wielokryterialnych z operatorami AND i OR. | 4 |
T-L-4 | Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. Zastosowania funkcji wbudowanych z kategori data i czas | 4 |
T-L-5 | Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych. | 4 |
T-L-6 | Zapytania odwołujace się do podzapytań. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych. Złączenia wenętrzne. Zpytania wybierajace odwołujące się do stałych tablicowych. | 6 |
T-L-7 | Normalizacja bazy jednotabelarycznej. | 4 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad zaliczenia projektu. | 1 |
T-P-2 | Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej. | 6 |
T-P-3 | Sprawdzenie przygotowania teoretycznego do pracy nad własnym projektem. Uzgodnienie tematyki i zakresu projektów realizowanych w zespołach dwu osobowych. | 2 |
T-P-4 | Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD. | 4 |
T-P-5 | Zaliczenie projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarządzania bazą danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie danych charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. Model logiczny i fizyczny bazy danych. Projekt koncepcyjny - model SERM | 2 |
T-W-3 | Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji. Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Przykłady normalizacji tabel. | 4 |
T-W-4 | Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytań, program w języku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagnieżdżone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Widoki w relacyjnej bazie danych. Tworzenie widoków w SQL. | 2 |
T-W-5 | Ochrona baz danych. Metody ochrony integralnosci baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady. Współbieznosc i wielodostep do bazy danych. Pojecie transakcji. Przykłady transakcji. Zarzadzanie transakcjami. Metody blokowania elementów bazy danych. Protokół dwufazowego blokowania i wypełnienia. Szeregowalnosc transakcji. Zakleszczenia | 2 |
T-W-6 | Normalizacja bazy danyh. Jezyk SQL - charakterystyka typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji | 2 |
T-W-7 | Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Modele danych w hurtowniach danych – wymiary i fakty. Metody projektowania magazynów i hurtowni danych. Narzedzia OLAP w bazach i hurtowniach danych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów | 6 |
A-L-3 | Zadania domowe - praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów | 5 |
A-L-4 | Konsultacje do laboratoriów | 1 |
42 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział studenta w zajęciach | 13 |
A-P-2 | Instalacja MS Sql Server. | 8 |
A-P-3 | Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 2007. Konsultacje | 43 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. Studia literaturowe. Konsultacje | 22 |
A-W-3 | Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie | 6 |
43 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia i laboratorium - Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz z pytaniami praktycznymi. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz dokumentacji własnego projektu |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C16_W01 Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia | ZIIP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C16_U01 Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL. | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U21 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C16_K01 Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych. | ZIIP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C16_W01 Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia | 2,0 | Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane |
3,0 | Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0 | |
4,0 | Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0 | |
5,0 | Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz dnych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C16_U01 Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane |
3,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 3,0 i 4,0 | |
4,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiedzy ocena 4,0 i 5,0 | |
5,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C16_K01 Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL | |
3,5 | Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania. | |
4,0 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi. | |
4,5 | Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych. | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych. |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P., Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2006
- Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
- Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II