Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska (komputerowa):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska (komputerowa) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność tworzenia konstrukcji geometrycznych (wyniesiona ze szkoły średniej i gimnazjum) |
W-2 | Informatyka (elementarna wiedza z zakresu obsługi oprogramowania) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość technik przetwarzania grafiki w technice komputerowej |
C-2 | Nabycie umiejętności przedstawienia przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie |
C-3 | Nabycie elementarnej umiejętność posługiwania się wybranym programem komputerowego wspomagania projektowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką rastrową | 5 |
T-L-2 | Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką wektorową | 5 |
T-L-3 | Przedstawienie przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie – szkicowanie | 10 |
T-L-4 | Zastosowanie programu komputerowo wspomaganego projektowania w zakresie opracowania dokumentacji technicznej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody przetwarzania grafiki w technice komputerowej: grafika rastrowa i wektorowa | 2 |
T-W-2 | Rzutowanie: rzut równoległy, środkowy (perspektywa), aksonometryczny, przekroje brył | 4 |
T-W-3 | Rysunek techniczny: normy, formaty arkuszy, wymiarowanie, linie rysunkowe, metody przedstawiania kształtów | 4 |
T-W-4 | Przykładowy program komputerowy wspomagający opracowanie rysunków technicznych | 4 |
T-W-5 | Oprogramowanie realizujące koncepcje komputerowo wspomaganego projektowania | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 11 |
A-L-3 | Wykonanie zadań domowych | 7 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenie, zaliczenie | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena nabytych umiejętności przez sprawdzenie zadań postawionych w czasie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C17_W01 Student powinien być w stanie wytłumaczyć zasady opracowywania dokumentacji technicznej. | ZIIP_1A_W03 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C17_U01 Umiejętności zastosowania w praktyce zasad stosowanych przy opracowywaniu dokumentacji technicznej | ZIIP_1A_U21 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C17_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K02 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C17_W01 Student powinien być w stanie wytłumaczyć zasady opracowywania dokumentacji technicznej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C17_U01 Umiejętności zastosowania w praktyce zasad stosowanych przy opracowywaniu dokumentacji technicznej | 2,0 | Student nie nabył elementarnych umiejętności szkicowania rzutów i obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej. |
3,0 | Student nabył umiejętności szkicowania prostych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie podstawowym. | |
3,5 | Student nabył umiejętności szkicowania prostych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym. | |
4,0 | Student nabył umiejętności szkicowania złożonych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym. | |
4,5 | Student nabył umiejętności szkicowania bardzo złożonych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym. | |
5,0 | Student nabył umiejętności szkicowania bardzo złożonych rzutów oraz efektywnej obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C17_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej |
3,0 | Student rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej w stopniu minimalnym | |
3,5 | Student rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej w stopniu wystarczającym | |
4,0 | Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej | |
4,5 | Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej i dostrzega potrzebę podnoszenia kwalifikacji w dziedzinach pokrewnych | |
5,0 | Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej oraz w dziedzinach pokrewnych |
Literatura podstawowa
- Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2009
- Krzysiak Z., Komputerowy zapis konstrukcji 2D i 3D w systemie Autocad, WUP, 2010
- Winkler T., Komputerowy zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 2001
- Ciekot J., Suseł M., Grafika inżynierska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993
Literatura dodatkowa
- Foley J. D., v. Dam A., Feiner S. K., Hughes J. F., Philips R. L., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa, 1995
- Mazur J., Kosiński K., Polakowski K., Grafika inżynierska z wykorzystaniem metod CAD, OWPW, 2006