Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie procesów wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie procesów wytwarzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>, Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl>, Marcin Jasiewicz <Marcin.Jasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy i techniki produkcyjne |
W-2 | Procesy i techniki wytwarzania |
W-3 | Matematyka, fizyka, chemia oraz wychowanie techniczne poziom podstawowy |
W-4 | Język polski - umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem oraz umiejętność czytelnego pisania (KONIECZNE!!!) |
W-5 | Znajomość podstaw rysunku technicznego |
W-6 | Standardowy poziom kultury i higieny osobistej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania procesów wytwarzania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych wytwarzania maszyn. |
C-3 | Przedstawienie i umożliwienie opanowania podstaw technik obróbki ubytkowej stosowanych w procesach wytwarzania typowych części maszyn i urządzeń |
C-4 | Przedstawienie spektrum kryteriów stosowanych przy doborze poszczególnych - nauczanych technik wytwarzania |
C-5 | Przygotowanie do komunikowanie się z technologami, konstruktorami oraz metrologami w obszarze przenikania faz wytwarzania, projektowania, kontroli na tle zarządzania produkcją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | [Zajęcia organizacyjne & BHP] | 2 |
T-L-2 | Obróbka części obrotowych (toczenie, wiercenie) | 2 |
T-L-3 | Obróbka części pryzmatycznych (frezowanie, struganie) | 2 |
T-L-4 | Wykończeniowe techniki obróbki (szlifowanie, erodowanie) | 2 |
T-L-5 | Techniki obróbki części specjalnych (obróbka gwintów, obróbka kół zębatych) | 2 |
T-L-6 | Automatyzacja procesów wytwarzania (obrabiarki sterowane numerycznie, manipulatory i roboty) | 2 |
T-L-7 | [Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych (bez sprawdzianów oraz termin rezerwowy)] | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności. | 13 |
T-P-2 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji. | 2 |
T-W-2 | Organizacja i formy przepływu produkcji - produkcja jednostkowa, seryjna, masowa, technologia grupowa. | 2 |
T-W-3 | Proces technologiczny i jego elementy składowe. Dokumentacja technologiczna | 4 |
T-W-4 | Metodyka projektowania procesu technologicznego. | 3 |
T-W-5 | Technologiczność konstrukcji. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje półfabrykatów, naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału. | 2 |
T-W-7 | Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki. | 4 |
T-W-8 | Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn. Zasady bazowania i ustalania przedmiotów. | 6 |
T-W-9 | Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Technologia typowych połączeń jednostek montażowych. Formy organizacyjne montażu. | 2 |
T-W-10 | Wprowadzenie do Procesów i Technik Wytwarzania (oraz sprawy organizacyjne) | 2 |
T-W-11 | Ubytkowa obróbka ręczna i ręczno-maszynowa | 6 |
T-W-12 | Obróbka ubytkowa części specjalnych | 2 |
T-W-13 | Elementy automatyzacji obróbki ubytkowej | 2 |
T-W-14 | Obróbka ubytkowa a gospodarka narzędziowa | 2 |
T-W-15 | Obróbka ubytkowa w montażu i demontażu maszyn | 2 |
T-W-16 | [Zaliczenie wykładów (pisemne)] | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 10 |
A-L-4 | Zaliczenie zajęć | 3 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
38 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Realizacja projektu | 18 |
A-P-3 | Konsultacje projektu | 5 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
A-W-5 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-6 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów wykonywanych dla wskazanych części maszyn. |
M-3 | WYKŁAD: Wykłady informacyjno-konwersatoryjne z elementami wykładu problemowego prowadzone w oparciu o przygotowane prezentacje multimedialne poszczególnych tematów zagadnień. |
M-4 | LABORATORIUM: Ćwiczenia laboratoryjne oparte o demonstracje oraz pokazy nauczanych, poszczególnych zagadnień wraz omówieniami analizowanych przykładów je obrazujących. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-4 | Ocena formująca: WYKŁAD: Przygotowanie oraz aktywność na poszczególnych wykładach - [OCENA FORMUJĄCA] - konwersacja. |
S-5 | Ocena podsumowująca: WYKŁAD: Zaliczenie końcowe cyklu wykładów - [OCENA PODSUMOWUJĄCA] – zaliczenie pisemne. |
S-6 | Ocena formująca: LABORATORIUM: Przygotowanie oraz aktywność na poszczególnych laboratoriach - [OCENA FORMUJĄCA] – sprawdzian/konwersacja. |
S-7 | Ocena formująca: LABORATORIUM: Zaliczenie poszczególnych laboratoriów - [OCENA FORMUJĄCA] - kolokwium. |
S-8 | Ocena podsumowująca: LABORATORIUM: Zaliczenie końcowe cyklu laboratoriów - [OCENA PODSUMOWUJĄCA] – ze „średniej formującej”. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. Zna kryteria stosowane przy doborze odpowiednich metod obróbki. | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/05_W02 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu metod obróbki ubytkowej wymaganą na specjalności: zarządzanie i inżynieria produkcji | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-3 | T-W-13, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-12, T-W-15 | M-3 | S-5, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_U01 Student ma umiejętność projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U21, ZIIP_1A_U25 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4 | M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/05_U03 (UMIE) Jest w stanie wykorzystywać pozyskaną wiedzę z obszaru przedmiotu PiTW oraz dostrzegać jej aspekty systemowe i pozatechniczne | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U22 | — | — | C-3, C-4 | T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-13, T-W-14 | M-3, M-4 | S-4, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego i ekonomicznego planowania procesu wytwarzania. Potrafi dopasować odpowiednie techniki wytwarzania do ekonomicznego przeprowadzenia procesu wytwarzania. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-7 | M-2 | S-1 |
ZIIP_1A_IJZ/05_K02 (ZDOLNY DO) Jest w stanie komunikować się z personelem bezpośrednio odpowiedzialny za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych. | ZIIP_1A_K02 | — | — | C-3 | T-L-7, T-W-16 | M-3, M-4 | S-4, S-5, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. Zna kryteria stosowane przy doborze odpowiednich metod obróbki. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zasad projektowania procesu wytwarzania przedstawionych na zajęciach. |
3,0 | Student poprawnie opisuje podstawowe zasady projektowania procesu. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować poprawnie przedstawione na zajęciach zasady projektowania procesów. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi scharakteryzować zasady projektowania procesów ale również potrafi je uzasadnić. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie analizować zaproponowane rozwiązanie procesów wytwarzania | |
5,0 | Student potrafi efektywnie analizowac i dyskutować o wariantowości prosesów wytwarzania | |
ZIIP_1A_IJZ/05_W02 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu metod obróbki ubytkowej wymaganą na specjalności: zarządzanie i inżynieria produkcji | 2,0 | Nie wie… |
3,0 | Wie... dostatecznie… | |
3,5 | Wie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Wie… dobrze… | |
4,5 | Wie… dobrze na plus… | |
5,0 | Wie… bardzo dobrze… |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_U01 Student ma umiejętność projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | 2,0 | Student zaprojektował proces technologiczny niewłaściwej strukturze operacji, niedokładnie ocenił technologiczność lub nie opracował kart instrukcyjnych dla podstawowych operacji. |
3,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji. | |
3,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania. | |
4,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabtykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania oraz określił parametry procesu. | |
4,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. | |
5,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. Określił normę czasu dla poszczególnych operacji. | |
ZIIP_1A_IJZ/05_U03 (UMIE) Jest w stanie wykorzystywać pozyskaną wiedzę z obszaru przedmiotu PiTW oraz dostrzegać jej aspekty systemowe i pozatechniczne | 2,0 | Nie umie... |
3,0 | Umie... dostatecznie… | |
3,5 | Umie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Umie... dobrze… | |
4,5 | Umie... dobrze na plus… | |
5,0 | Umie... bardzo dobrze… |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/05_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego i ekonomicznego planowania procesu wytwarzania. Potrafi dopasować odpowiednie techniki wytwarzania do ekonomicznego przeprowadzenia procesu wytwarzania. | 2,0 | Ujawnia rażące nieprzygotowanie i brak zaangażowania w trakcie zajęć |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu. | |
3,5 | Ujawnia dostateczne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu. | |
4,0 | Ujawnia aktywność i staranność w realizacji projektu. | |
4,5 | Ujawnia dużą aktywność i staranność w realizacji projektu. | |
5,0 | Ujawnia dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień w obszarze projektowania procesu wytwarzania. | |
ZIIP_1A_IJZ/05_K02 (ZDOLNY DO) Jest w stanie komunikować się z personelem bezpośrednio odpowiedzialny za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych. | 2,0 | Nie będzie w stanie… |
3,0 | Będzie w stanie… dostatecznie… | |
3,5 | Będzie w stanie… dostatecznie na plus… | |
4,0 | Będzie w stanie… dobrze… | |
4,5 | Będzie w stanie… dobrze na plus… | |
5,0 | Będzie w stanie… bardzo dobrze… |
Literatura podstawowa
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
- Tadeusz Karpiński, Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
- Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Erbla, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle, tom II, obróbka skrawaniem, montaż, OWPW, Warszawa, 2001, * Fragmenty wskazane na wykładach
Literatura dodatkowa
- Durlik I., Inżynieria zarządzania. Cz. II. Strategia wytwarzania, projektowanie procesów i systemów produkcyjnych., Agencja wydawnicza Placet., Warszawa, 1996
- Stefan Okoniewski, Technologia maszyn, WSiP, Warszawa, 1998, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Helena Solis, Tadeusz Lenart, Technologia i eksploatacja maszyn, WSiP, Warszawa, 1996, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Kazimierz Oczoś - Redaktor naczelny, MECHANIK [Miesięcznik Naukowo-Techniczny], SIMP, Warszawa, 2012, ** Artykuły z tematyki zajęć, z ostatniej dekady (dla zainteresowanych)