Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: Lean Management

Sylabus przedmiotu Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 1,20,44zaliczenie
wykładyW1 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu systemów informacyjnych (w tym baz danych).
W-2Rozumienie podstawowych pojęć i definicji z obszaru organizacji i zarządzania produkcją.
W-3Umiejętność posługiwania się edytorem tekstowym w celu sporządzenia sprawozdania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i procesem wdrażania zinegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP.
C-2Ukształtownie praktycznych umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego pakietu oprogramowania wspomagającege zarządzanie produkcją.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza systemów MRPII/ERP istniejących na rynku (zapoznanie się z występującymi na rynku programami MRPII/ ERP oraz próba dopasowania 3 systemów do własnego przedsiębiorstwa)2
T-L-2Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie klasy ERP (omówienie struktury programu, założeń konfiguracji systemu, słowników)2
T-L-3Praca z klasyfikatorem indeksów (opracowanie oraz wprowadzenie do systemu klasy ERP sposobu kodowania określających elementów)2
T-L-4Tworzenie indeksów (tworzenie indeksów wyrobów, części i elementów kupnych wybranego wyrobu)2
T-L-5Budowa marszrut (zbudowanie marszruty na podstawie operacji technologicznych utworzonych dla konkretnych detali produkowanych w firmie "ZUT Sp. z o.o.")2
T-L-6Tworzenie BOM materiałowych (poznanie zasad budowy struktur konstrukcyjnych wyrobów, struktury opcjonalne i zamienniki w normie materiałowej, konfiguracja wyrobów)2
T-L-7Gospodarka materiałowa (analiza metod związanych z przyjmowaniem surowców do magazynu oraz wydawanie surowców do produkcji. Tworzenie i analiza dokumentów obrotu materiałowego)2
T-L-8Określenie minimalnej ekonomicznej serii produkcyjnej wyrobu (określenie minimalnej ekonomicznej wielkości produkcji wskazanego wyrobu)2
T-L-9Analiza przebiegu obsługi kontrahenta - oferty i zamówienia klienta (budowa i analiza procesu obsługi klienta z wykorzystaniem systemem informatycznego w obszarach odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz przyjmowania i potwierdzania zamówień klienta w oparci o różne modele czerpania informacji w działach handlowych)2
T-L-10Bilansowanie potrzeb na wyroby gotowe. Uruchamianie zleceń produkcyjnych. (budowa i analiza procesu uruchamiania zleceń produkcyjnych bazujących na bilansie potrzeb na wyroby)4
T-L-11Optymalizacja planu produkcji. Harmonogramowanie zleceń produkcyjnych. Emisja dokumentacji produkcyjnej (budowa optymalnego planu produkcji (optymalne wykorzystanie stanowisk pracy, realne terminy wykonania zleceń produkcyjnych), umiejętność stosowania metody harmonogramowania do przodu i wstecz (wady i zalety obu metod), umiejętność bilansowania zasobów produkcyjnych)4
T-L-12Rejestracja operacji (analiza przebiegu w systemie procesu rejestracji procesu wytwarzania oraz rozliczenia pracowników, analiza kosztów pracy i metod jej rozliczania w systemie informatycznym)2
T-L-13Sprzedaż (analiza przebiegu w systemie procesu przyjmowania i wydawania wyrobu gotowego, proces obsługi sprzedaży i księgowego obrazu dokumentów obrotu handlowego)2
30
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, zakresu ćwiczeń laboratoryjnych, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu.1
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu integracji systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).1
T-W-3Komputerowo zintegrowane zarządzanie (ang. Computer Integrated Management – CIMg). Zinetgrowane systemy transakcyjne. Technologie Bussines Intelligence.2
T-W-4Komputerowo zintegrowane wytwarzanie (ang. Computer Integrated Manufacturing – CIMf). Pakiety produkcyjne - standard MRP II (ang. Manufacturing Resource Planning) i jego rozszerzenia (ang. ERP -Enterprise Resource Planning, DEM - Dynamic Enterprise Modeler).2
T-W-5Wdrażanie zintegrowanych, informatycznych systemów klasy ERP (metody badania procesu wdrożenia, bariery wdrożeń i metody ich przezwyciężania)2
T-W-6Analiza wdrożenia systemu klasy ERP w firmie produkcyjnej2
T-W-7Zastosowanie systemów klasy ERP w organizacjach projektowych2
T-W-8Kierunki rozwoju integracji zewnętrznej systemów informatycznych (sieć współpracy nad wartością dodaną, ang. VCN – Value Collaboration Networks; technologie informacyjne w organizacjach wirtualnych)2
T-W-9Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie, ukończenie rozpoczętych na zajęciach laboratoryjnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń (praca własna studenta).1
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej przedmiotu (praca własna studenta).4
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacje1
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty studium przypadków oraz prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C02_W01
Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie poszczególnych modułów systemu informatycznego klasy MRPII/ERP.
ZIIP_2A_W11, ZIIP_2A_W03C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-8M-1S-3
ZIIP_2A_C02_W02
Student potrafi wskazać dobre praktyki wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP (zna bariery wdrożeniowe i metody ich przezwyciężania).
ZIIP_2A_W11C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C02_U01
Student posiada umiejętności związane z obsługą funkcji zamówień, produkcji i sprzedaży (ewidencją procesów biznesowych w średniej lub dużej firmie produkcyjnej) w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP.
ZIIP_2A_U15, ZIIP_2A_U22, ZIIP_2A_U12C-2T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-8M-2S-1, S-2
ZIIP_2A_C02_U02
Student potrafi sporządzić projekty (szablony) analiz i raportów dotyczących procesów biznesowych (zamówienia, wytwarzanie, dystrybucja) w średniej lub dużej firmie produkcyjnej przy użyciu komputera i zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy ERP.
ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U22, ZIIP_2A_U12C-2T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-8M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C02_K01
Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy produkcyjnej (forma studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy MRPII/ERP oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu.
ZIIP_2A_K04, ZIIP_2A_K01C-2T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-8M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C02_W01
Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie poszczególnych modułów systemu informatycznego klasy MRPII/ERP.
2,0student nie posiada wiedzy na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy oraz scharakteryzować ich standardowe funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy, scharakteryzować ich standardowe funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne i pomocnicze podsystemy, scharakteryzować ich funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;
ZIIP_2A_C02_W02
Student potrafi wskazać dobre praktyki wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP (zna bariery wdrożeniowe i metody ich przezwyciężania).
2,0student nie posiada wiedzy na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i scharakteryzować dobrych praktyk wdrożeniowych;
3,0student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia;
3,5student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać wszystkie znane bariery wdrożeniowe, potrafi dokładnie scharakteryzować metody stosowane w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i przy pomocy nauczyciela dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i samodzielnie dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C02_U01
Student posiada umiejętności związane z obsługą funkcji zamówień, produkcji i sprzedaży (ewidencją procesów biznesowych w średniej lub dużej firmie produkcyjnej) w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP.
2,0student nie potrafi samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ewidencji wskazanych procesów biznesowych przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
5,0student potrafi wykreować złożone procesy biznesowe oraz samodzielnie i kompleksowo dokonać ich ewidencji przy użyciu odpowiednich modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
ZIIP_2A_C02_U02
Student potrafi sporządzić projekty (szablony) analiz i raportów dotyczących procesów biznesowych (zamówienia, wytwarzanie, dystrybucja) w średniej lub dużej firmie produkcyjnej przy użyciu komputera i zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy ERP.
2,0student nie potrafi, samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela, sporządzać projektów analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
3,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
4,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
5,0student zna i rozumie powiązania danych i tabel w strukturze informacyjnej zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP, dlatego bez określonych wytycznych, samodzielnie i kompleksowo umie sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C02_K01
Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy produkcyjnej (forma studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy MRPII/ERP oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu.
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnego studium przypadku w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
3,5student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
4,0student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów;
4,5student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów;
5,0student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz zaawansowane projekty analiz i raportów;

Literatura podstawowa

  1. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania (metody projektowania i wdrażania systemów), Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 2005
  2. Kisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. (red.), Zintegrowane systemy informatyczne, Dobre praktyki wdrożeń systemów klasy ERP, PWN, Warszawa, 2012, 1
  3. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, Tom 1. Zintegrowane systemy transakcyjne, Tom 2. Systemy Bussines Intelligence, PWN, Warszawa, 2008, 1
  4. Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje., Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Bytniewski A. (red.), Architektura zintegrowanego systemu informatycznego zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005
  2. Budziński R., Metodologiczne aspekty systemowego przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2001
  3. Niedzielska E., Informatyka ekonomiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego, Wrocław, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza systemów MRPII/ERP istniejących na rynku (zapoznanie się z występującymi na rynku programami MRPII/ ERP oraz próba dopasowania 3 systemów do własnego przedsiębiorstwa)2
T-L-2Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie klasy ERP (omówienie struktury programu, założeń konfiguracji systemu, słowników)2
T-L-3Praca z klasyfikatorem indeksów (opracowanie oraz wprowadzenie do systemu klasy ERP sposobu kodowania określających elementów)2
T-L-4Tworzenie indeksów (tworzenie indeksów wyrobów, części i elementów kupnych wybranego wyrobu)2
T-L-5Budowa marszrut (zbudowanie marszruty na podstawie operacji technologicznych utworzonych dla konkretnych detali produkowanych w firmie "ZUT Sp. z o.o.")2
T-L-6Tworzenie BOM materiałowych (poznanie zasad budowy struktur konstrukcyjnych wyrobów, struktury opcjonalne i zamienniki w normie materiałowej, konfiguracja wyrobów)2
T-L-7Gospodarka materiałowa (analiza metod związanych z przyjmowaniem surowców do magazynu oraz wydawanie surowców do produkcji. Tworzenie i analiza dokumentów obrotu materiałowego)2
T-L-8Określenie minimalnej ekonomicznej serii produkcyjnej wyrobu (określenie minimalnej ekonomicznej wielkości produkcji wskazanego wyrobu)2
T-L-9Analiza przebiegu obsługi kontrahenta - oferty i zamówienia klienta (budowa i analiza procesu obsługi klienta z wykorzystaniem systemem informatycznego w obszarach odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz przyjmowania i potwierdzania zamówień klienta w oparci o różne modele czerpania informacji w działach handlowych)2
T-L-10Bilansowanie potrzeb na wyroby gotowe. Uruchamianie zleceń produkcyjnych. (budowa i analiza procesu uruchamiania zleceń produkcyjnych bazujących na bilansie potrzeb na wyroby)4
T-L-11Optymalizacja planu produkcji. Harmonogramowanie zleceń produkcyjnych. Emisja dokumentacji produkcyjnej (budowa optymalnego planu produkcji (optymalne wykorzystanie stanowisk pracy, realne terminy wykonania zleceń produkcyjnych), umiejętność stosowania metody harmonogramowania do przodu i wstecz (wady i zalety obu metod), umiejętność bilansowania zasobów produkcyjnych)4
T-L-12Rejestracja operacji (analiza przebiegu w systemie procesu rejestracji procesu wytwarzania oraz rozliczenia pracowników, analiza kosztów pracy i metod jej rozliczania w systemie informatycznym)2
T-L-13Sprzedaż (analiza przebiegu w systemie procesu przyjmowania i wydawania wyrobu gotowego, proces obsługi sprzedaży i księgowego obrazu dokumentów obrotu handlowego)2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, zakresu ćwiczeń laboratoryjnych, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu.1
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu integracji systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).1
T-W-3Komputerowo zintegrowane zarządzanie (ang. Computer Integrated Management – CIMg). Zinetgrowane systemy transakcyjne. Technologie Bussines Intelligence.2
T-W-4Komputerowo zintegrowane wytwarzanie (ang. Computer Integrated Manufacturing – CIMf). Pakiety produkcyjne - standard MRP II (ang. Manufacturing Resource Planning) i jego rozszerzenia (ang. ERP -Enterprise Resource Planning, DEM - Dynamic Enterprise Modeler).2
T-W-5Wdrażanie zintegrowanych, informatycznych systemów klasy ERP (metody badania procesu wdrożenia, bariery wdrożeń i metody ich przezwyciężania)2
T-W-6Analiza wdrożenia systemu klasy ERP w firmie produkcyjnej2
T-W-7Zastosowanie systemów klasy ERP w organizacjach projektowych2
T-W-8Kierunki rozwoju integracji zewnętrznej systemów informatycznych (sieć współpracy nad wartością dodaną, ang. VCN – Value Collaboration Networks; technologie informacyjne w organizacjach wirtualnych)2
T-W-9Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie, ukończenie rozpoczętych na zajęciach laboratoryjnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń (praca własna studenta).1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej przedmiotu (praca własna studenta).4
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacje1
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C02_W01Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie poszczególnych modułów systemu informatycznego klasy MRPII/ERP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W11ma wiedzę z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji
ZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i procesem wdrażania zinegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP.
Treści programoweT-W-6Analiza wdrożenia systemu klasy ERP w firmie produkcyjnej
T-W-1Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, zakresu ćwiczeń laboratoryjnych, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu.
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu integracji systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).
T-W-4Komputerowo zintegrowane wytwarzanie (ang. Computer Integrated Manufacturing – CIMf). Pakiety produkcyjne - standard MRP II (ang. Manufacturing Resource Planning) i jego rozszerzenia (ang. ERP -Enterprise Resource Planning, DEM - Dynamic Enterprise Modeler).
T-W-3Komputerowo zintegrowane zarządzanie (ang. Computer Integrated Management – CIMg). Zinetgrowane systemy transakcyjne. Technologie Bussines Intelligence.
T-W-9Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).
T-W-7Zastosowanie systemów klasy ERP w organizacjach projektowych
T-W-5Wdrażanie zintegrowanych, informatycznych systemów klasy ERP (metody badania procesu wdrożenia, bariery wdrożeń i metody ich przezwyciężania)
T-W-8Kierunki rozwoju integracji zewnętrznej systemów informatycznych (sieć współpracy nad wartością dodaną, ang. VCN – Value Collaboration Networks; technologie informacyjne w organizacjach wirtualnych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty studium przypadków oraz prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy oraz scharakteryzować ich standardowe funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy, scharakteryzować ich standardowe funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne i pomocnicze podsystemy, scharakteryzować ich funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C02_W02Student potrafi wskazać dobre praktyki wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP (zna bariery wdrożeniowe i metody ich przezwyciężania).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W11ma wiedzę z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i procesem wdrażania zinegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP.
Treści programoweT-W-6Analiza wdrożenia systemu klasy ERP w firmie produkcyjnej
T-W-1Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, zakresu ćwiczeń laboratoryjnych, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu.
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu integracji systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).
T-W-4Komputerowo zintegrowane wytwarzanie (ang. Computer Integrated Manufacturing – CIMf). Pakiety produkcyjne - standard MRP II (ang. Manufacturing Resource Planning) i jego rozszerzenia (ang. ERP -Enterprise Resource Planning, DEM - Dynamic Enterprise Modeler).
T-W-3Komputerowo zintegrowane zarządzanie (ang. Computer Integrated Management – CIMg). Zinetgrowane systemy transakcyjne. Technologie Bussines Intelligence.
T-W-9Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).
T-W-7Zastosowanie systemów klasy ERP w organizacjach projektowych
T-W-5Wdrażanie zintegrowanych, informatycznych systemów klasy ERP (metody badania procesu wdrożenia, bariery wdrożeń i metody ich przezwyciężania)
T-W-8Kierunki rozwoju integracji zewnętrznej systemów informatycznych (sieć współpracy nad wartością dodaną, ang. VCN – Value Collaboration Networks; technologie informacyjne w organizacjach wirtualnych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty studium przypadków oraz prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i scharakteryzować dobrych praktyk wdrożeniowych;
3,0student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia;
3,5student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać wszystkie znane bariery wdrożeniowe, potrafi dokładnie scharakteryzować metody stosowane w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i przy pomocy nauczyciela dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i samodzielnie dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C02_U01Student posiada umiejętności związane z obsługą funkcji zamówień, produkcji i sprzedaży (ewidencją procesów biznesowych w średniej lub dużej firmie produkcyjnej) w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
ZIIP_2A_U22ma umiejętność podejmowania innowacyjnych inicjatyw i decyzji oraz samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie produkcji w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach
ZIIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie praktycznych umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego pakietu oprogramowania wspomagającege zarządzanie produkcją.
Treści programoweT-L-1Analiza systemów MRPII/ERP istniejących na rynku (zapoznanie się z występującymi na rynku programami MRPII/ ERP oraz próba dopasowania 3 systemów do własnego przedsiębiorstwa)
T-L-6Tworzenie BOM materiałowych (poznanie zasad budowy struktur konstrukcyjnych wyrobów, struktury opcjonalne i zamienniki w normie materiałowej, konfiguracja wyrobów)
T-L-3Praca z klasyfikatorem indeksów (opracowanie oraz wprowadzenie do systemu klasy ERP sposobu kodowania określających elementów)
T-L-7Gospodarka materiałowa (analiza metod związanych z przyjmowaniem surowców do magazynu oraz wydawanie surowców do produkcji. Tworzenie i analiza dokumentów obrotu materiałowego)
T-L-4Tworzenie indeksów (tworzenie indeksów wyrobów, części i elementów kupnych wybranego wyrobu)
T-L-5Budowa marszrut (zbudowanie marszruty na podstawie operacji technologicznych utworzonych dla konkretnych detali produkowanych w firmie "ZUT Sp. z o.o.")
T-L-2Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie klasy ERP (omówienie struktury programu, założeń konfiguracji systemu, słowników)
T-L-8Określenie minimalnej ekonomicznej serii produkcyjnej wyrobu (określenie minimalnej ekonomicznej wielkości produkcji wskazanego wyrobu)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ewidencji wskazanych procesów biznesowych przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
5,0student potrafi wykreować złożone procesy biznesowe oraz samodzielnie i kompleksowo dokonać ich ewidencji przy użyciu odpowiednich modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C02_U02Student potrafi sporządzić projekty (szablony) analiz i raportów dotyczących procesów biznesowych (zamówienia, wytwarzanie, dystrybucja) w średniej lub dużej firmie produkcyjnej przy użyciu komputera i zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy ERP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U22ma umiejętność podejmowania innowacyjnych inicjatyw i decyzji oraz samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie produkcji w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach
ZIIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie praktycznych umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego pakietu oprogramowania wspomagającege zarządzanie produkcją.
Treści programoweT-L-1Analiza systemów MRPII/ERP istniejących na rynku (zapoznanie się z występującymi na rynku programami MRPII/ ERP oraz próba dopasowania 3 systemów do własnego przedsiębiorstwa)
T-L-6Tworzenie BOM materiałowych (poznanie zasad budowy struktur konstrukcyjnych wyrobów, struktury opcjonalne i zamienniki w normie materiałowej, konfiguracja wyrobów)
T-L-3Praca z klasyfikatorem indeksów (opracowanie oraz wprowadzenie do systemu klasy ERP sposobu kodowania określających elementów)
T-L-7Gospodarka materiałowa (analiza metod związanych z przyjmowaniem surowców do magazynu oraz wydawanie surowców do produkcji. Tworzenie i analiza dokumentów obrotu materiałowego)
T-L-4Tworzenie indeksów (tworzenie indeksów wyrobów, części i elementów kupnych wybranego wyrobu)
T-L-5Budowa marszrut (zbudowanie marszruty na podstawie operacji technologicznych utworzonych dla konkretnych detali produkowanych w firmie "ZUT Sp. z o.o.")
T-L-2Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie klasy ERP (omówienie struktury programu, założeń konfiguracji systemu, słowników)
T-L-8Określenie minimalnej ekonomicznej serii produkcyjnej wyrobu (określenie minimalnej ekonomicznej wielkości produkcji wskazanego wyrobu)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi, samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela, sporządzać projektów analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
3,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
4,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP;
5,0student zna i rozumie powiązania danych i tabel w strukturze informacyjnej zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP, dlatego bez określonych wytycznych, samodzielnie i kompleksowo umie sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C02_K01Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy produkcyjnej (forma studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy MRPII/ERP oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie praktycznych umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego pakietu oprogramowania wspomagającege zarządzanie produkcją.
Treści programoweT-L-1Analiza systemów MRPII/ERP istniejących na rynku (zapoznanie się z występującymi na rynku programami MRPII/ ERP oraz próba dopasowania 3 systemów do własnego przedsiębiorstwa)
T-L-6Tworzenie BOM materiałowych (poznanie zasad budowy struktur konstrukcyjnych wyrobów, struktury opcjonalne i zamienniki w normie materiałowej, konfiguracja wyrobów)
T-L-3Praca z klasyfikatorem indeksów (opracowanie oraz wprowadzenie do systemu klasy ERP sposobu kodowania określających elementów)
T-L-7Gospodarka materiałowa (analiza metod związanych z przyjmowaniem surowców do magazynu oraz wydawanie surowców do produkcji. Tworzenie i analiza dokumentów obrotu materiałowego)
T-L-4Tworzenie indeksów (tworzenie indeksów wyrobów, części i elementów kupnych wybranego wyrobu)
T-L-5Budowa marszrut (zbudowanie marszruty na podstawie operacji technologicznych utworzonych dla konkretnych detali produkowanych w firmie "ZUT Sp. z o.o.")
T-L-2Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie klasy ERP (omówienie struktury programu, założeń konfiguracji systemu, słowników)
T-L-8Określenie minimalnej ekonomicznej serii produkcyjnej wyrobu (określenie minimalnej ekonomicznej wielkości produkcji wskazanego wyrobu)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnego studium przypadku w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
3,5student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
4,0student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów;
4,5student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów;
5,0student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz zaawansowane projekty analiz i raportów;