Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Wstęp do projektowania krajobrazu - ogród przydomowy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wstęp do projektowania krajobrazu - ogród przydomowy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczącymi wykonywania projektów z zakresu architektury krajobrazu, w tym projektowania, komponowania i programowania prostych wnętrz krajobrazowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aktualnymi trenadami w zakresie projektowania ogrodów przydomowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu sporządzania projektów ogrodów przydomowych (w tym analiz przedprojektowych, rysunków projektowych oraz opisu projektu) zgodnie z zasadami sporządzania dokumentacji projektowej oraz dla potrzeb prezentacji projektu w formie posteru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczniki stylów ogrodowych. | 4 |
T-P-2 | Analiza przedprojektowa działki z przeznaczeniem na ogród przydomowy | 4 |
T-P-3 | Schemat funkcjonalno-przestrzenny. Określenie programu funcjonalnego i stylu założenia | 4 |
T-P-4 | Komponowanie ogrodu - układ sobodny, geometryczny i mieszany | 4 |
T-P-5 | Projekt szczegółowy zagospodarowania terenu. Dobór roślin, materiałów i elementów małej architektury | 8 |
T-P-6 | Dokumentacja projektowa - część graficzna i opisowa. Komponowanie plansz projektowych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Praca architekta krajobrazu. Wprowadzenie w problematykę | 2 |
T-W-2 | Kategorie obiektów architektury krajobrazu. Style ogrodowe. Rodzaje ogrodów | 2 |
T-W-3 | Zasady dobrej kompozycji i budowa wnętrza krajobrazowego | 4 |
T-W-4 | Elementy i zakres dokumentacji projektowej ogrodu przydomowego. | 2 |
T-W-5 | Zasady programowania i projektowania ogrodów przydomowych. | 4 |
T-W-6 | Elementy naturalne i architektoniczne zagospodarowania ogrodu | 3 |
T-W-7 | Współczesne tendencje w kształtowaniu i projektowaniu ogrodów. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca na zajęciach analityczna i koncepcyjna. | 30 |
A-P-2 | Praca w domu analityczna i koncepcyjna. | 44 |
A-P-3 | Praca w domu: Przygotowanie dokumentacji projektowej do oddania (częśc opisowa wraz graficznymi załącznikami) | 8 |
A-P-4 | Praca w domu: Przygotowanie plansz posterowych z wybranych rysunków projektowych | 8 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie referatu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
M-4 | Wykład terenowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny dotyczący zagospodarowania ogrodu przydomowego obejmujący przygotowanie dokumentacji technicznej (częśc graficzna i opisowa) oraz posteru. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu (zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu) oraz estetyczna pracy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne dotyczące aktualnych tendencji i realizacji w architekturze krajobrazu. W ocenie brana jest pod uwagę poprawność merytoryczna, stopień wyczerpania tematu, własna interpretacja w postrzeganiu zjawisk. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_W07 Zna podstawowe tendencje w projektowaniu ogrodów oraz współczesne realizacje obiektów mogących stanowić inspiarcję dla przyjętych rozwiązań projektowych. | AK_1A_W07 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-7 | M-1 | S-3 |
AK_1A_O10.1_W14 Zna metody analiz terenu i studiów przedprojektowych potrzebne do określenia wytycznych kompozycyjnych i funkcjonalno-przestrzennych | AK_1A_W13 | — | — | C-3 | T-P-3, T-P-2, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_U05 Potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową z wykorzystaniem znanych zasad i reguł, prawidłowo dostosowując skalę i formę elementów wyposażenia. | AK_1A_U05 | — | — | C-3 | T-P-4, T-P-5, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O10.1_U07 Potrafi przygotować dokumentację projektową graficzną i opisową) dla projektowanego terenu. | AK_1A_U07 | — | — | C-3 | T-P-6, T-W-4 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_K01 Jest zdolny do kreatywnego myślenia o przestrzeni, rozumiejąc rolę kompozycji i cech przestrzennych w budowaniu konkretnego efektu przestrzeni. | AK_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_W07 Zna podstawowe tendencje w projektowaniu ogrodów oraz współczesne realizacje obiektów mogących stanowić inspiarcję dla przyjętych rozwiązań projektowych. | 2,0 | Student bardzo słabo orientuje się i charakteryzuje współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu. |
3,0 | Student słabo orientuje się i charakteryzuje współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu, bez umiejętności ich krytycznej analizy. | |
3,5 | Student słabo orientuje się i charakteryzuje współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu, analizuje pobieżnie. | |
4,0 | Student orientuje się i charakteryzuje współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu, analizując na podstawowym poziomie. | |
4,5 | Student dobrze orientuje się i charakteryzuje współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu, analizując je wyczerpująco. | |
5,0 | Student dobrze orientuje się i charakteryzuje współczesne realizacje obiektów architektury krajobrazu, analizując je wyczerpująco i opiniując. | |
AK_1A_O10.1_W14 Zna metody analiz terenu i studiów przedprojektowych potrzebne do określenia wytycznych kompozycyjnych i funkcjonalno-przestrzennych | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo objaśnić większości metod analiz terenu i studiów przedprojektowych. |
3,0 | Student prawidłowo objaśnia większość metod analiz terenu i studiów przedprojektowych. | |
3,5 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, poprawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji. | |
4,0 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, poprawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji. | |
4,5 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, poprawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji oraz wskazuje wytyczne. | |
5,0 | Student prawidłowo objaśnia metody analiz terenu i studiów przedprojektowych, porawnie rozpoznaje uwarunkowania konkretnej sytuacji, wskazuje wytyczne z uzasadnieniając je. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_U05 Potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową z wykorzystaniem znanych zasad i reguł, prawidłowo dostosowując skalę i formę elementów wyposażenia. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować przestrzeni ogrodowej, którą cechuje poprawność merytoryczna większości przyjętych rozwiązań. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna większości przyjętych rozwiązań. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz walory użytkowe. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań, walory użytkowe i duża wartość estetyczna. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować przestrzeń ogrodową, którą cechuje poprawnosć merytoryczna przyjętych rozwiązań, walory użytkowe, duża wartość estetyczna oraz oryginalność koncepcji. | |
AK_1A_O10.1_U07 Potrafi przygotować dokumentację projektową graficzną i opisową) dla projektowanego terenu. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowowo sporządzić dokumentacji projektowej, część opsiowa jest niekompletna, a jej komponenty opisane w sposób niewustarczający dla przedstawienia koncepcji, brakuje niezbędnych załączników. |
3,0 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera niezbędne komponenty opisane w stopniu wystarczającym dla przedstawienia koncepcji oraz niezbędne załączniki graficzne. | |
3,5 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w stopniu wystarczającym dla przedstawienia koncepcji oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać częściowej analizie. | |
4,0 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w sposób logiczny i wyczerpujący oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać analizie. | |
4,5 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w sposób logiczny i wyczerpujący oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać analizie. Całość charakteryzuje czytelność i duża staranność. | |
5,0 | Student prawidłowo sporządza dokumentację projektową, w której część opisowa zawiera wszystkie niezbędne komponenty opisane w sposób logiczny i wyczerpujący oraz niezbędne załączniki graficzne. Przyjęte rozwiązania student potrafi poddać analizie i krytycznej ocenie. Całość charakteryzuje czytelność i duża staranność. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_K01 Jest zdolny do kreatywnego myślenia o przestrzeni, rozumiejąc rolę kompozycji i cech przestrzennych w budowaniu konkretnego efektu przestrzeni. | 2,0 | Student nie potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeni, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. |
3,0 | Student potrafi przekształcić przestrzeń uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną w bardzo ograniczonym stopniu. | |
3,5 | Student potrafi przekształcić przestrzeń uzyskując w znacznej mierze spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. | |
4,0 | Student potarfi przekształcić przestrzeń uzyskując w pełni spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. | |
4,5 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu. | |
5,0 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną, wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu oraz oryginalność myślenia. |
Literatura podstawowa
- Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
- Newbury T., Sztuka projektowania ogrodów, Elipsa, Warszwa, 2005
- Bogdanowski J., Architektura krajobrazu, PWN, Warszawa - Kraków, 1968
- Bohm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój., Politechnika Krakowska, Kraków, 1994
- Brookes J., Projektowanie ogrodów, Wiedza i życie, Warszawa, 2005
- Gadomski K., Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni. Cz. II, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2010
- Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, Walkowska, Szczecin, 2006