Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Integrowana ochrona roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integrowana ochrona roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z botaniki, fizjologii roślin, entomologii stosowanej, uprawy roślin i roli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z obowiązującymi aktami prawnymi, metodykami oraz zasadami prowadzenia dokumentacji w integrowanej ochronie roślin |
C-2 | opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w różnych uprawach rolniczych |
C-3 | zdobycie wiedzy na temat roli organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami |
C-4 | zdobycie wiedzy na temat negatywnych skutków stosowania pestycydów w agrocenozach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje i obowiązujące akty prawne w zakresie integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami | 2 |
T-W-2 | Monitorowanie i prognozowanie szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Metody i narzędzia wspomagające decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami. | 2 |
T-W-3 | Integrowana ochrona pszenicy i kukurydzy przed szkodnikami. | 2 |
T-W-4 | Integrowana ochrona rzepaku i wybranych upraw roślin okopowych przed szkodnikami | 2 |
T-W-5 | Znaczenie i ochrona organizmów pożytecznych w agrocenozach. Możliwości ich praktycznego wykorzystania w zwalczaniu szkodników roślin. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury dotyczącej przedmiotu | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia treści programowych | 6 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: praca zespołowa |
S-2 | Ocena podsumowująca: test ze zdobytej wiedzy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-4_W01 Student ma wiedzę o szkodnikach w wybranych uprawach rolniczych oraz metodach i narzędziach wspomagających decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami. | OSO_10-_W03, OSO_10-_W08 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-4_U01 Student potrafi samodzielnie monitorować i prognozować szkodniki w wybranych uprawach rolniczych a także zastowawać metody ich zwalczania. | OSO_10-_U03, OSO_10-_U08 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-4_K01 Student jest świadomy wpływu występowania szkodników na środowisko oraz wpływu stosowania odpowiednich środków do ich zwalczania. | OSO_10-_K01, OSO_10-_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-4_W01 Student ma wiedzę o szkodnikach w wybranych uprawach rolniczych oraz metodach i narzędziach wspomagających decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-4_U01 Student potrafi samodzielnie monitorować i prognozować szkodniki w wybranych uprawach rolniczych a także zastowawać metody ich zwalczania. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych umiejętności student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-4_K01 Student jest świadomy wpływu występowania szkodników na środowisko oraz wpływu stosowania odpowiednich środków do ich zwalczania. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych kompetencji student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mrówczyński M. (red.)., Integrowana ochrona upraw rolniczych. Podstawy integrowanej ochrony, PWRiL, Poznań, 2013, Tom I
- Mrówczyński M. (red.)., Integrowana ochrona upraw rolniczych. Zastosowanie integrowanej ochrony, PWRiL, Poznań, 2013, Tom II
- Häni F., Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner K., Vorlet M., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. Choroby, szkodniki, organizmy pożyteczne., PWRiL, Warszawa, 1998
- Hołubowicz-Kliza G., Mrówczyński M., Strażyński P., Szkodniki i owady pożyteczne w integrowanej ochronie roślin rolniczych., IUNG-PIB Puławy, Puławy, 2018
- Boczek J., Lewandowski M., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych., 2016
Literatura dodatkowa
- Bunalski M., Piekarska-Boniecka H., Wilkaniec B., . Entomologia. Entomologia ogólna 1, PWRiL, Poznań, 2009
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2, PWRiL, Poznań, 2010
- Jaworska M., Ochrona środowiska i ochrona roślin., Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie., Kraków, 2012