Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Agrotechnika roślin sadowniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Agrotechnika roślin sadowniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 2,00,70zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu sadownictwa i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami nawożenia i ochrony przed chorobami i szkodnikami roślin sadowniczych.
C-2Zapoznanie z rożnymi systemami (konwencjonalny, IPO, ekologiczny) uprawy roślin sadowniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Przygotowanie gleby pod plantację i systemy pielęgnacji gleby.4
4
wykłady
T-W-1Ustalanie potrzeb nawożenia i techniki stosowania nawozów.4
T-W-2Lustracja sadów i jagodników oraz ustalanie progów szkodliwości.4
T-W-3Charakterystyka i stosowanie ŚOR w sadach i jagodnikach.2
T-W-4Biologiczne zwalczanie chorób i szkodników.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2Przygotowanie do zajęć8
A-T-3Konsultacje3
A-T-4Przygotowanie sprawozdania z zajęć terenowych10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Konsultacje4
A-W-3samodzielne studiowanie wskazanej literatury16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające-wykład
M-2Metody aktywizujące-dyskusja
M-3Metody praktyczne-pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-10_W01
Ma wiedzę na temat zasad uprawy i ochrony roślin sadowniczych.
OSO_10-_W02, OSO_10-_W03, OSO_10-_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-T-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-10_U01
Ma umiejętność przygotowania schematu ochrony roślin sadowniczych.
OSO_10-_U01, OSO_10-_U02, OSO_10-_U10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-T-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-10_K01
Orientuje się w aktualnych trendach, przepisach i potrzebach konsumenta
OSO_10-_K01, OSO_10-_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-T-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-10_W01
Ma wiedzę na temat zasad uprawy i ochrony roślin sadowniczych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę na temat zasad uprawy i ochrony roślin sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-10_U01
Ma umiejętność przygotowania schematu ochrony roślin sadowniczych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność przygotowania schematu ochrony roślin sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-10_K01
Orientuje się w aktualnych trendach, przepisach i potrzebach konsumenta
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym orientuje się w aktualnych trendach, przepisach i potrzebach konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Komosa A, Żywienie roślin ogrodniczych, PWRiL, Poznań, 2012
  2. Pieniążek S., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Sad nowoczesny, Jagodnik, Hasło Ogrodnicze, 2021, Literatura branżowa

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Przygotowanie gleby pod plantację i systemy pielęgnacji gleby.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustalanie potrzeb nawożenia i techniki stosowania nawozów.4
T-W-2Lustracja sadów i jagodników oraz ustalanie progów szkodliwości.4
T-W-3Charakterystyka i stosowanie ŚOR w sadach i jagodnikach.2
T-W-4Biologiczne zwalczanie chorób i szkodników.2
12

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2Przygotowanie do zajęć8
A-T-3Konsultacje3
A-T-4Przygotowanie sprawozdania z zajęć terenowych10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Konsultacje4
A-W-3samodzielne studiowanie wskazanej literatury16
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-10_W01Ma wiedzę na temat zasad uprawy i ochrony roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W02Zna i potrafi stosować nawozy.
OSO_10-_W03Zna i potrafi stosować środki ochrony roślin.
OSO_10-_W10Ma podstawową wiedze z zakresu produkcji sadowniczej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami nawożenia i ochrony przed chorobami i szkodnikami roślin sadowniczych.
C-2Zapoznanie z rożnymi systemami (konwencjonalny, IPO, ekologiczny) uprawy roślin sadowniczych
Treści programoweT-W-1Ustalanie potrzeb nawożenia i techniki stosowania nawozów.
T-W-2Lustracja sadów i jagodników oraz ustalanie progów szkodliwości.
T-W-3Charakterystyka i stosowanie ŚOR w sadach i jagodnikach.
T-W-4Biologiczne zwalczanie chorób i szkodników.
T-T-1Przygotowanie gleby pod plantację i systemy pielęgnacji gleby.
Metody nauczaniaM-1Metody podające-wykład
M-2Metody aktywizujące-dyskusja
M-3Metody praktyczne-pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę na temat zasad uprawy i ochrony roślin sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-10_U01Ma umiejętność przygotowania schematu ochrony roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U01Umie bezpiecznie stosować środki ochrony roślin.
OSO_10-_U02Umie stosować nawozy w produkcji roślinnej.
OSO_10-_U10Potrafi zaprojektować technologię produkcji roślin sadowniczych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami nawożenia i ochrony przed chorobami i szkodnikami roślin sadowniczych.
C-2Zapoznanie z rożnymi systemami (konwencjonalny, IPO, ekologiczny) uprawy roślin sadowniczych
Treści programoweT-W-1Ustalanie potrzeb nawożenia i techniki stosowania nawozów.
T-W-2Lustracja sadów i jagodników oraz ustalanie progów szkodliwości.
T-W-3Charakterystyka i stosowanie ŚOR w sadach i jagodnikach.
T-W-4Biologiczne zwalczanie chorób i szkodników.
T-T-1Przygotowanie gleby pod plantację i systemy pielęgnacji gleby.
Metody nauczaniaM-1Metody podające-wykład
M-2Metody aktywizujące-dyskusja
M-3Metody praktyczne-pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność przygotowania schematu ochrony roślin sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-10_K01Orientuje się w aktualnych trendach, przepisach i potrzebach konsumenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy.
OSO_10-_K04Ma świadomość ryzyka. Potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływu na środowiska naturalne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami nawożenia i ochrony przed chorobami i szkodnikami roślin sadowniczych.
C-2Zapoznanie z rożnymi systemami (konwencjonalny, IPO, ekologiczny) uprawy roślin sadowniczych
Treści programoweT-W-1Ustalanie potrzeb nawożenia i techniki stosowania nawozów.
T-W-2Lustracja sadów i jagodników oraz ustalanie progów szkodliwości.
T-W-3Charakterystyka i stosowanie ŚOR w sadach i jagodnikach.
T-W-4Biologiczne zwalczanie chorób i szkodników.
T-T-1Przygotowanie gleby pod plantację i systemy pielęgnacji gleby.
Metody nauczaniaM-1Metody podające-wykład
M-2Metody aktywizujące-dyskusja
M-3Metody praktyczne-pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym orientuje się w aktualnych trendach, przepisach i potrzebach konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0