Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
C-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja1
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej1
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów1
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie1
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja2
9
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby1
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej1
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności1
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych1
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne1
T-W-6Korelacja i regresja prosta1
T-W-7Testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć22
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych15
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury35
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B06_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
OZE_1A_W01C-1T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B06_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
OZE_1A_U05C-2T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B06_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
OZE_1A_K02C-3T-A-6, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B06_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B06_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B06_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika koszalińska, Koszalin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja1
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej1
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów1
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie1
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby1
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej1
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności1
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych1
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne1
T-W-6Korelacja i regresja prosta1
T-W-7Testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć22
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych15
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury35
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B06_W01Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i statystyki matematycznej, obejmującą między innymi analizę funkcji jednej i wielu zmiennych, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, elementy rachunku różniczkowego i całkowego oraz elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podstawowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich, 3) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 4) prezentacji danych i wyników analizy;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-7Testy nieparametryczne
T-W-8Zasady opracowania wyników badań
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne
T-W-6Korelacja i regresja prosta
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B06_U01Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U05potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych;
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B06_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia
Treści programoweT-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0