Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Perspektywy rozwoju OZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Perspektywy rozwoju OZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki, matematyki, biologii, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu OZE i perspektyw rozwoju technologii wykorzystania odnawialnych oraz alternatywnych źródeł energii w Polsce i na świecie, a także analiza korzyści i zagrożeń związanych z wprowadzaniem nowych technologii i wynalazków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | OZE wczoraj i dziś - przyczyny zainteresowania odnawialnymi źródłami energii i ich teoretyczny potencjał oraz obecny udział w globalnej produkcji energii, wpływ rozwoju techniki na wydajność OZE. | 1 |
T-W-2 | OZE a inne alternatywne źródła energii - rozwój nowych rozwiązań i technologii. | 2 |
T-W-3 | Analiza perspektyw rozwoju elektrowni wiatrowych, wodnych, instalacji geotermalnych i technologii współspalania biomasy w Polsce. | 1 |
T-W-4 | Perspektywy rozwoju urządzeń fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i biogazowni w Polsce. | 2 |
T-W-5 | OZE w gospodarstwach domowych i budownictwie, kompleksowe systemy wytwarzania, magazynowania i zarządzania zużyciem energii. | 1 |
T-W-6 | Perspektywiczne rozwiązania i technologie a możliwości dalszego rozwoju OZE. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. Samodzielne pogłębianie wiedzy. | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- ustne lub pisemne zaliczenie przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C37_W01 Student posiada wiedzę na temat OZE, perspektyw rozwoju OZE i nowych technologii przydatnych do rozwoju OZE. | OZE_1A_W12, OZE_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C37_U01 Student potrafi stosować wiedzę z zakresu perspektyw rozwoju OZE w praktyce. | OZE_1A_U13, OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C37_K01 Student jest świadomy znaczenia OZE i roli rozwoju OZE dla ludzi i środowiska. | OZE_1A_K05, OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C37_W01 Student posiada wiedzę na temat OZE, perspektyw rozwoju OZE i nowych technologii przydatnych do rozwoju OZE. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy związanej z perspektywami rozwoju OZE. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C37_U01 Student potrafi stosować wiedzę z zakresu perspektyw rozwoju OZE w praktyce. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania rozwiązań z zakresu OZE. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowqacyjnych rozwiazań z zakresu OZE | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C37_K01 Student jest świadomy znaczenia OZE i roli rozwoju OZE dla ludzi i środowiska. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia rozwoju OZE. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się jest świadomy znaczenia rozwoju OZE. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE. |
Literatura podstawowa
- Jastrzębska Grażyna, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, 2
- Lewandowski Witold, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010, 4
- Klugmann-Radziemska Ewa, Lewandowski Witold M., Proekologiczne odnawialne źródła energii. Kompendium., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Ryszard Tytko, Racjonalna gospodarka energią, ECO INVESTMENT SP Z O.O., Warszawa, 2013
- Ryszard Tytko, Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2013, 2
- Paska Józef, Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Niedziółka Dorota, Zielona energia w Polsce, CeDeWu Sp.z o.o., Warszawa, 2012