Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne
Sylabus przedmiotu Eksploatacja instalacji w energetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja instalacji w energetyce | ||
Specjalność | systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>, Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu fizyki, chemii i biologii na poziomie szkoły średniej/ studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności na temat różnych technologii OZE wykorzystywanych w technice. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się z podstawową metodyką obliczania parametrów związanych z efektywnością energetyczną instalacji energetycznych wykorzystujących odnawialne źródła energii. | 2 |
T-A-2 | Parametry pracy, zasady bezpieczeństwa przy eksploatacji instalacji energetycznych wykorzystujących OZE. | 2 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Parametry pracy instalacji fotowoltaicznej, zasady uruchamiania, wyłączania, montażu i demontażu, zasady bezpieczeństwa przy obsłudze instalacji fotowoltaicznych. Pomiary kontrolne. | 2 |
T-L-2 | Wpływ warunków zewnętrznych na pracę elektrowni wiatrowych. Pomiary eksploatacyjne. | 1 |
T-L-3 | Parametru pracy instalacji grzewczych, pomiary eksploatacyjne i kontrolne. | 1 |
T-L-4 | kolokwium zaliczeniowe | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja elektroenergetyki krajowej. Elektrownie, elektrociepłownie, rola i znaczenie OZE w systemie elektroenergetycznym Polski. | 2 |
T-W-2 | Zasady eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych. Gromadzenie i przetwarzanie danych eksploatacyjnych. | 3 |
T-W-3 | Magazyny energii, klastry energetyczne- rodzaje, budowa, parametry pracy. | 2 |
T-W-4 | Parametry pracy, obsługa, konserwacja, remonty instalacji OZE. | 3 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie literatury branżowej. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, udział w konsultacjach | 11 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, udział w konsultacjach | 16 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury branżowej, czasopism i portali dotyczących OZE. | 26 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium, udział w konsultacjach. | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
48 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia labolatoryjne |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_G01swe_W01 Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji instalacji w energetyce. | OZE_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_G01swe_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe i problemowe w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. | OZE_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_G01swe_K01 Student ma świadomość znaczenia właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. | OZE_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_G01swe_W01 Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji instalacji w energetyce. | 2,0 | Student nie opanował wiedzę w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował wiedzę w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się opanował wiedzę w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_G01swe_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe i problemowe w zakresie eksploatacji instalacji w energetyce. | 2,0 | Student nie opanował rozwiązywania zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z eksploatacją instalacji w energetyce, potrafi zastosować podstawowe wzory i rozumie pojęcia niezbędne do opisu, obsługi i konserwacji tych instalacji. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował rozwiązywanie zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z eksploatacją instalacji w energetyce, potrafi zastosować podstawowe wzory i rozumie pojęcia niezbędne do opisu, obsługi i konserwacji tych instalacji. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował rozwiązywanie zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z eksploatacją instalacji w energetyce, potrafi zastosować podstawowe wzory i rozumie pojęcia niezbędne do opisu, obsługi i konserwacji tych instalacji. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował rozwiązywanie zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z eksploatacją instalacji w energetyce, potrafi zastosować podstawowe wzory i rozumie pojęcia niezbędne do opisu, obsługi i konserwacji tych instalacji. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się opanował rozwiązywanie zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z eksploatacją instalacji w energetyce, potrafi zastosować podstawowe wzory i rozumie pojęcia niezbędne do opisu, obsługi i konserwacji tych instalacji. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował rozwiązywanie zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z eksploatacją instalacji w energetyce, potrafi zastosować podstawowe wzory i rozumie pojęcia niezbędne do opisu, obsługi i konserwacji tych instalacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_G01swe_K01 Student ma świadomość znaczenia właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. | 2,0 | Student nie ma świadomości roli właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma świadomość roli właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym ma świadomość roli właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym ma świadomość roli właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się ma świadomość roli właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym ma świadomość roli właściwej eksploatacji instalacji w energetyce. |
Literatura podstawowa
- Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
- Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lubośny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2007
- Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, Warszawa, 2008
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Klugmann-Radziemska E., Fotowoltaika w teorii i praktyce, BTC, Legionowo, 2010
- Wolańczyk F, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Praca zbiorowa pod redakcją R. Szczerbowskiego i P. Kwiatkiewicza, Energetyka. Aspekty badań interdyscyplinarnych., Fundacja na rzecz czystej energii., Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe, np. Polska Energetyka Słoneczna, 2017