Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Zagadnienia fizyki w diagnostyce urządzeń OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia fizyki w diagnostyce urządzeń OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.2
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.2
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu2
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.2
9
wykłady
T-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.1
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.1
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.3
T-W-4Zaliczenie z tematyki wykładów.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do wykonywania ćwiczeń wg harmonogramu.5
A-L-2Uczestniczenie w zajęciach9
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
36
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z tematyki wykładów10
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
OZE_2A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_U01
Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
OZE_2A_U03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
OZE_2A_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_U01
Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANB03_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2015
  2. Michał Gruca, Janusz Grzelka, Michał Pyrc, Stanisław Szwaja, Wojciech Tutak, Miernictwo i systemy pomiarowe, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2008
  3. Józef Parchański, Miernictwo elektryczne i elektroniczne, WSiP, Warszawa, 2014, Wydanie XII

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.2
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.2
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu2
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.1
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.1
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.3
T-W-4Zaliczenie z tematyki wykładów.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do wykonywania ćwiczeń wg harmonogramu.5
A-L-2Uczestniczenie w zajęciach9
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z tematyki wykładów10
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB03_W01Student ma wiedzę z zakresu zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zagadnień i zjawisk fizycznych w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB03_U01Student posiada i potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach pomiarowych i diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu zagadnień fizyki w urządzeniach diagnostycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANB03_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami fizyki w urządzeniach diagnostycznych, zasadami działania i ograniczeniami urządzeń diagnostycznych oraz metodologią pomiarów z tym związanych.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka. Metodologia pomiarów, wielkości i jednostki fizyczne, wiarygodność pomiarów i wzorcowanie przyrządów.
T-W-3Fizyczne podstawy pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Przykłady zastosowań w przyrządach diagnostycznych.
T-W-2Elementy półprzewodnikowe i ich zastosowanie w urządzeniach pomiarowych.
T-L-1Niepewności pomiarowe, analiza niepewności złożonych, wiarygodność pomiarów.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyki widmowej lub prądowo - napięciowej fotoogniwa solarnego.
T-L-3Wyznaczanie zależności rezystancji półprzewodnika (termistora) od temperatury lub cechowanie termopary.
T-L-5Pomiar objętości przepływającej cieczy metodami manometryczną i bezpośrednią.
T-L-4Pomiary wielkości przy pomocy oscyloskopu lub Wyznaczanie częstotliwości obrotu za pomocą stroboskopu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu fizycznych podstaw działania urządzeń diagnostycznych i sposobów planowania i opracowania wyników doświadczeń na jakość i wiarygodność pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0