Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka słoneczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy techniki cieplnej |
W-3 | Podstawy matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego |
C-2 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca. | 2 |
T-A-2 | Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej. | 3 |
T-A-4 | Obliczenia dla prostej instalacji PV. | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej kolektory słoneczne. | 4 |
T-L-2 | Ćwiczenia związane z wyznaczaniem parametrów małej instalacji solarnej zawierającej ogniwa fotowoltaiczne. | 4 |
T-L-3 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Energia słońca. | 2 |
T-W-2 | Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne. | 2 |
T-W-3 | Kolektory cieczowe i powietrzne. | 2 |
T-W-4 | Instalacje kolektorów słonecznych. | 2 |
T-W-5 | Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje instalacji fotowoltaicznych. | 3 |
T-W-6 | Charakterystyka pracy i elementy budowy instalacji fotowoltaicznej. | 2 |
T-W-7 | Wybrane właściwości fotoogniw. Obszary i przykłady zastosowań ogniw fotowoltaicznych. | 3 |
T-W-8 | Wpływ środowiska naturalnego (zacienienia, temperatury) na pracę instalacji fotowoltaicznych. | 2 |
T-W-9 | Elektrownie słoneczne. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 9 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń | 9 |
A-L-3 | Konsultacje związanie z korygowaniem sprawozdań | 10 |
A-L-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 20 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metody praktyczne: ćwieczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań) |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań. Pisemne zaliczenie z ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_W01 Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych | OZE_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_U01 Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną | OZE_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | OZE_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_W01 Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu charakterystyki promieniowania słonecznego oraz budowy prostych instalacji solarnych. |
3,0 | Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym z zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych. | |
3,5 | Student ma wiedzę na poziomie zadowalającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. | |
4,0 | Student ma wiedzę na poziomie dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. | |
4,5 | Student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. | |
5,0 | Student ma wiedzę na poziomie wyróżniającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_U01 Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną | 2,0 | Student nie umie wykonać obliczeń dla prostej instalacji solarnej. |
3,0 | Student w stopniu dostecznym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalajacym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. | |
5,0 | Student w stopniu wyróżniającym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa. | 2,0 | Student nie wykazuje zdolności zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student w stopniu dostecznym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
5,0 | Student w stopniu wyróżnijącym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności. |
Literatura podstawowa
- Mateusz Ilba, Energetyka słoneczna : nasłonecznienie i praktyczna efektywność mikroinstalacji fotowoltaicznych na terenie Polski, CeDeWu, 2022
- Zygmunt Katolik, Wykorzystanie energii słonecznej (OZE) : panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, pompy ciepła., POLCEN Sp. z o.o., 2021, Wydanie I
- Jastrzębska G., Ogniwa słoneczne. Budowa, technologia i zastosowanie., WKŁ, Warszawa, 2013
- Góralczyk I., Tytko R., Urządzenia, instalacje fotowoltaiczne i elektryczne, Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2013
- Wacławek M., Rodziewicz T, Ogniwa słoneczne. Wpływ środowiska naturalnego na ich pracę., WNT, Warszawa, 2014, Wydanie II
Literatura dodatkowa
- Oleszczuk W., Kolektory słoneczne i fotoogniwa w Twoim domu, WKŁ, Warszawa, 2012
- Nowicki M., Nadchodzi era słońca, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, 2012