Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny modyfikowane genetycznie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny modyfikowane genetycznie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i agrotechniki roślin uprawnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.3
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.2
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.3
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.2
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu20
A-W-4Praca własna studenta15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O01-1_W01
Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, typy transgenów oraz urządzenia wykorzystywane w procesie. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami upraw roślin GM na cele energetyczne.
OZE_1A_W09C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O01-1_U01
Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat możliwości zastosowania GM w pozyskiwaniu źródeł biomasy na cele energetyczne. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce.
OZE_1A_U15C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O01-1_K01
Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowych technologii tworzenia odmian GM dla celów energetycznych. Rozumie zagrożenia i korzyści płynące z zastosowania takich technologii.
OZE_1A_K04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O01-1_W01
Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, typy transgenów oraz urządzenia wykorzystywane w procesie. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami upraw roślin GM na cele energetyczne.
2,0
3,0Student nabył wiedzę o zasadch tworzenia, uprawy i wykorzystania roslin modyfikowanych genetycznie na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O01-1_U01
Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat możliwości zastosowania GM w pozyskiwaniu źródeł biomasy na cele energetyczne. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce.
2,0
3,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatność roślin GM na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O01-1_K01
Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowych technologii tworzenia odmian GM dla celów energetycznych. Rozumie zagrożenia i korzyści płynące z zastosowania takich technologii.
2,0
3,0Student nabył świadomość oceny potencjału i zagrożeń wynikających z użycia roślin GM w produkcji energii odnawialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2019, 2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.3
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.2
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.3
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.2
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu20
A-W-4Praca własna studenta15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O01-1_W01Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, typy transgenów oraz urządzenia wykorzystywane w procesie. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami upraw roślin GM na cele energetyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W09ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą głównie ich budowę i rozmnażanie, oraz wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, obejmującą charakterystykę tradycyjnych roślin uprawnych wykorzystywanych na cele energetyczne oraz roślin uprawianych wyłącznie w tym celu, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin w produkcji biomasy, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk, nowe trendy w uprawie roślin energetycznych, przydatną do rozumienia specyfiki i uwarunkowań produkcji rolniczej na cele energetyczne, a także prowadzenia działalności w tym zakresie;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył wiedzę o zasadch tworzenia, uprawy i wykorzystania roslin modyfikowanych genetycznie na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O01-1_U01Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat możliwości zastosowania GM w pozyskiwaniu źródeł biomasy na cele energetyczne. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatność roślin GM na cele energetyczne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O01-1_K01Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowych technologii tworzenia odmian GM dla celów energetycznych. Rozumie zagrożenia i korzyści płynące z zastosowania takich technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roślin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz korzyściami i zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w tworzeniu roślin o przyspieszonym wzroście i zwiększonej biomasie.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył świadomość oceny potencjału i zagrożeń wynikających z użycia roślin GM w produkcji energii odnawialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0