Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informacji przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komutera. Podstawowe wiadomości z zakresu kartografii lub geografii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie funkcjonowania programów wspomagających analizy przestrzenne (GIS). |
C-2 | Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach. |
C-3 | Poznanie możliwości systemów informacji przestrzennej w projektowaniu infrastruktury energetycznej i przy ocenie wpływu energetyki na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe moduły programu wektorowego GIS. Konwersja plików i rasteryzacja danych. | 2 |
T-A-2 | Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. | 2 |
T-A-3 | Analiza Numerycznego Modelu Terenu. | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska. | 2 |
T-A-5 | Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na wybranym obszarze z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych. | 2 |
T-A-6 | Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych. | 2 |
T-A-7 | Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji farmy wiatrowej spełniajacej wybrane kryteria. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy oraz żródła danych w systemach informacji przestrzennej. | 3 |
T-W-2 | Operacje logiczne na warstwach wektorowych i rastrowych. | 2 |
T-W-3 | Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej. | 2 |
T-W-4 | Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. | 2 |
T-W-5 | Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych. | 2 |
T-W-6 | Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe zagadnienia teledetekcji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeiach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie projektów do zaliczenia | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia końcowego | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: ocena projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O08-2_W01 Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania. | OZE_1A_W12 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O08-2_U01 Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska. | OZE_1A_U14 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O08-2_K01 Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych. | OZE_1A_K02 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O08-2_W01 Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy teoretyczne SIP. Potrafi scharakteryzować podstawowe modele cyfrowej prezentacji zjawisk przestrzennych. Zna układy odwzorowań kartograficznych stosowanych w Polsce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O08-2_U01 Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w sposób podstawowy wykonać zadania z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników. Rozróżnia podstawowe źródła danych stosowane przy prezentacji danych przestrzennych i zna podstawowe metody ich przetwarzania przy użyciu programów SIP/GIS. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O08-2_K01 Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość postępu informatycznego i stąd rozumie dalszą potrzebę rozwijania umiejętności w zakresie wprowadzania systemów informacji przestrzennej na etapie projektowania pozyskiwania źródeł energii odnawialnych. Student ma świadomość wpływu nie zawsze korzystnych działań na otaczające środowisko przy pozyskiwaniu źródeł energii odnawialnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańska, 2009
Literatura dodatkowa
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, 2013, lub wydania wcześniejsze od 1999 r.