Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb
W-2Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.1
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.1
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.1
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-5Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.1
T-L-6Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.2
T-L-7Podział podłoży ogrodniczych.1
9
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych1
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.1
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.2
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb1
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność1
T-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-8Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-9Budowa i morfologia gleb2
T-W-10Systematyka gleb Polski2
T-W-11Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2konsultacje10
A-L-3praca własna20
A-L-4przygotowanie do zaliczeń cząstkowych20
59
wykłady
A-W-1ucestnictwo w zajęciach18
A-W-2konsultacje10
A-W-3praca własna20
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Wykład -metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
OG_1A_W08C-2, C-1, C-4, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2
OG_1A_C03_W02
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
OG_1A_W08C-2, C-1, C-3T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
OG_1A_U02, OG_1A_U11C-2, C-1, C-4, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-3, S-1
OG_1A_C03_U02
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
OG_1A_U02, OG_1A_U11C-2, C-1, C-3T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
OG_1A_K01C-1, C-4, C-3T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-10M-1, M-2S-3, S-1, S-2
OG_1A_C03_K02
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
OG_1A_K01C-2, C-1, C-3T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_W02
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu rozpoznaje budowę profilu glebowego oraz w ograniczonym zakresie potrafi okreslić funkcje gleby, a także poszczególnych jej typów. Student zna podstawowe procesy glebotwórcze lecz nie potrafi wyszczególnić warunków przebiegu procesu. Stdent posiada wiedze na temat istnienia zjawiska sorpcji glebowej lecz nie potrafi objaśnić szczegółowo unkcjonowania tego mechanizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. Wymaga wydatnej pomocy w interpretacji otrzymanych rezultatów.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_U02
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność interpretacji wyników, pod kierunkiem nauczyciela jest w stanie przeprowadzić podstawowe analizy i ocenę gleb oraz podłoży ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_K02
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,0Student wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje zdolność do prawidłowej oceny ryzyka wynikającego z nieprawidłowego użytkowania gleby i konsekwencji takich działań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  3. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  4. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  5. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  6. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  3. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  4. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.1
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.1
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.1
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-5Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.1
T-L-6Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.2
T-L-7Podział podłoży ogrodniczych.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych1
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.1
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.2
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb1
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność1
T-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-8Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-9Budowa i morfologia gleb2
T-W-10Systematyka gleb Polski2
T-W-11Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2konsultacje10
A-L-3praca własna20
A-L-4przygotowanie do zaliczeń cząstkowych20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1ucestnictwo w zajęciach18
A-W-2konsultacje10
A-W-3praca własna20
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_W01Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-5Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-6Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-9Budowa i morfologia gleb
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_W02Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-5Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb
T-W-8Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-11Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-9Budowa i morfologia gleb
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-10Systematyka gleb Polski
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu rozpoznaje budowę profilu glebowego oraz w ograniczonym zakresie potrafi okreslić funkcje gleby, a także poszczególnych jej typów. Student zna podstawowe procesy glebotwórcze lecz nie potrafi wyszczególnić warunków przebiegu procesu. Stdent posiada wiedze na temat istnienia zjawiska sorpcji glebowej lecz nie potrafi objaśnić szczegółowo unkcjonowania tego mechanizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_U01Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U02student ma umiejętność rozpoznawania i charakterystyki głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-5Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-6Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. Wymaga wydatnej pomocy w interpretacji otrzymanych rezultatów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_U02Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U02student ma umiejętność rozpoznawania i charakterystyki głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-7Podział podłoży ogrodniczych.
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-5Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-6Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność interpretacji wyników, pod kierunkiem nauczyciela jest w stanie przeprowadzić podstawowe analizy i ocenę gleb oraz podłoży ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-W-8Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-11Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-10Systematyka gleb Polski
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_K02Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-7Podział podłoży ogrodniczych.
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-5Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-6Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-5Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb
T-W-8Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-11Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-9Budowa i morfologia gleb
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-10Systematyka gleb Polski
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje zdolność do prawidłowej oceny ryzyka wynikającego z nieprawidłowego użytkowania gleby i konsekwencji takich działań
3,5
4,0
4,5
5,0