Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Tereny zieleni - historia i projektowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Tereny zieleni - historia i pielęgnacja | ||
Przedmiot | Tereny zieleni - historia i projektowanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i historii sztuki ogrodowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu powstania i budowy ogrodów różnych epok |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu zagospodarowania ogrodów różnych epok |
C-3 | Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni w mieście |
C-4 | Przekazanie wiedzy o warunkach i wykonaniu projektów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy z historii – okres powstawania poszczególnych stylów ogrodów | 2 |
T-W-2 | Powstanie i zagospodarowania ogrodów w różnych epokach | 2 |
T-W-3 | Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach, kryteria doboru drzew i krzewów | 2 |
T-W-4 | Formy roślinne i typy kompozyzcji terenów zieleni | 2 |
T-W-5 | Przegląd czynników i elementów kompozycji | 2 |
T-W-6 | Przegląd poszczególnych części projektu | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń i kolokwiów | 10 |
A-A-2 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-3 | Studiowanie fachowej literatury | 11 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu | 3 |
A-W-2 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-3 | Studiowanie fachowej literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Zajęcia audytoryjne - wykonanie projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Formująca - sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Podsumowująca - kolokwium i zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-T1_W01 Ma wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie ogrodu w stylu dla odpowiedniej epoki i wykonania prawidłowej dokumentacji projektowej | OG_1A_W10, OG_1A_W15, OG_1A_W20 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-T1_U01 Wykorzystuje umiejętność organizacji rewaloryzacji zabytkowego parku dla epoki | OG_1A_U03, OG_1A_U09 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-T1_K01 Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i dokształca się w zakresie projektowania i dendrologii | OG_1A_K04, OG_1A_K01 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-T1_W01 Ma wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie ogrodu w stylu dla odpowiedniej epoki i wykonania prawidłowej dokumentacji projektowej | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem | |
3,5 | student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady | |
4,0 | zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym | |
4,5 | zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski | |
5,0 | zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-T1_U01 Wykorzystuje umiejętność organizacji rewaloryzacji zabytkowego parku dla epoki | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | powinien umieć podstawowe zagadnienia z zakresu dendrologii oraz historii ogrodów | |
3,5 | zna historię rozwoju ogrodów i gatunki drzew i krzewów w stopniu rozszerzonym | |
4,0 | wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku | |
4,5 | analizuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to zastosować w projekcie | |
5,0 | Potrafi opracować dokładną dokumentację projektową rewaloryzacji zabytkowego parku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-T1_K01 Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i dokształca się w zakresie projektowania i dendrologii | 2,0 | student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach |
3,0 | poprawnie wykorzystuje podstawowe wiadomości odnośnie przedmiotu | |
3,5 | umiejętnie stosuje wiedzę w | |
4,0 | wykorzystuje znajomość podstawowe gatunków drzew i krzewów, ich pielęgnację w zależności od stylu ogrodu | |
4,5 | potrafi prawidłowo ocenić wartość wykonanej pracy związanej z rewaloryzacją zabytkowego parku | |
5,0 | prawidłowo rozróżnia style zabytkowych parków i dokształca się w zakresie dendrologii – zna rozszerzona listę roślin |
Literatura podstawowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
- Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
- Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, 2005
- Majdecki L., Historia ogrodów t. 1, WN PWN, 2007
- Majdecki L., Historia ogrodów t. 2, WN PWN, 2008
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, WN PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Architektura Krajobrazu, czasopismo - kwartalnik