Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb
W-2Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.2
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.2
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.1
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.1
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.2
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.1
15
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych15
A-L-4praca własna20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4studiowanie literatury10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Wykład -metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
OG_1A_W08C-1, C-3, C-2, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
OG_1A_C03_W02
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
OG_1A_W08C-1, C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
OG_1A_U05, OG_1A_U08, OG_1A_U11C-1, C-3, C-2, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6M-1, M-2S-1, S-3
OG_1A_C03_U02
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
OG_1A_U02, OG_1A_U11C-1, C-3, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C03_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
OG_1A_K01C-3, C-2, C-4T-W-13, T-W-4, T-W-12, T-W-14, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3
OG_1A_C03_K02
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
OG_1A_K04C-1, C-3, C-2T-W-8, T-W-4, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_W02
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu rozpoznaje budowę profilu glebowego oraz w ograniczonym zakresie potrafi okreslić funkcje gleby, a także poszczególnych jej typów. Student zna podstawowe procesy glebotwórcze lecz nie potrafi wyszczególnić warunków przebiegu procesu. Stdent posiada wiedze na temat istnienia zjawiska sorpcji glebowej lecz nie potrafi objaśnić szczegółowo unkcjonowania tego mechanizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_U01
Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. Wymaga wydatnej pomocy w interpretacji otrzymanych rezultatów.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_U02
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność interpretacji wyników, pod kierunkiem nauczyciela jest w stanie przeprowadzić podstawowe analizy i ocenę gleb oraz podłoży ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C03_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C03_K02
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,0Student wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje zdolność do prawidłowej oceny ryzyka wynikającego z nieprawidłowego użytkowania gleby i konsekwencji takich działań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  3. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  4. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  5. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  6. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  3. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  4. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.2
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.2
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.1
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.1
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.2
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych15
A-L-4praca własna20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4studiowanie literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_W01Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-11Budowa i morfologia gleb
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_W02Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-2Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-11Budowa i morfologia gleb
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu rozpoznaje budowę profilu glebowego oraz w ograniczonym zakresie potrafi okreslić funkcje gleby, a także poszczególnych jej typów. Student zna podstawowe procesy glebotwórcze lecz nie potrafi wyszczególnić warunków przebiegu procesu. Stdent posiada wiedze na temat istnienia zjawiska sorpcji glebowej lecz nie potrafi objaśnić szczegółowo unkcjonowania tego mechanizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_U01Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-L-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną.
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. Wymaga wydatnej pomocy w interpretacji otrzymanych rezultatów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_U02Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U02student ma umiejętność rozpoznawania i charakterystyki głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych.
T-L-7Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym.
T-L-4Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego.
T-L-6Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy.
T-L-9Podział podłoży ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność interpretacji wyników, pod kierunkiem nauczyciela jest w stanie przeprowadzić podstawowe analizy i ocenę gleb oraz podłoży ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-12Systematyka gleb Polski
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C03_K02Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje zdolność do prawidłowej oceny ryzyka wynikającego z nieprawidłowego użytkowania gleby i konsekwencji takich działań
3,5
4,0
4,5
5,0