Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół
Sylabus przedmiotu Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin sadowniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin sadowniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu sadownictwa, fizjologii roślin i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z czynnikami i możliwościami regulowania wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z fizjologią powstawania i dojrzewania owoców. |
C-3 | Zapoznanie z możliwościami łagodzenia stresów roślin sadowniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kwitnienie, powstawanie i dojrzewanie owoców. Zabiegi agrotechniczne wpływające na jakość owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Pękanie owoców – charakterystyka zjawiska i możliwości przeciwdziałania. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. | 8 |
T-W-2 | Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie preparatów antystresowych w sadownictwie. Regulowanie wzrostu, kwitnienia i owocowania roślin sadowniczych. | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C08_W01 Ma wiedzę o czynnikach i zabiegach agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Zna przyczyny i sposoby łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych. | OG_2A_W03 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
OG_2A_C08_W02 Zna procesy fizjologiczne związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców oraz zna sposoby modyfikowania tych procesów. | OG_2A_W03 | — | — | C-2 | T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C08_U01 Umie przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. | OG_2A_U04, OG_2A_U06 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
OG_2A_C08_U02 Potrafi zastosować odpowiednie zabiegi agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania. Potrafi zdefiniować i regulować procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców. | OG_2A_U03, OG_2A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C08_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | OG_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C08_W01 Ma wiedzę o czynnikach i zabiegach agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Zna przyczyny i sposoby łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wymienić podstawowe czynniki i zabiegi agrotechniczne wpływajace na wzrost i rozwój roślin sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_2A_C08_W02 Zna procesy fizjologiczne związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców oraz zna sposoby modyfikowania tych procesów. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C08_U01 Umie przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przewidzieć w stopniu dostatecznym wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_2A_C08_U02 Potrafi zastosować odpowiednie zabiegi agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania. Potrafi zdefiniować i regulować procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi dobierać podstawowe metody agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C08_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe procesy i zjawiska związane ze wzrostem i owocowaniem roślin sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2004
- Ostrowski W., Sadownictwo Nowoczesne, Wyd AR, Szczecin, 1996
- Koncewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Piskornik Z., Fizjologia roślin dla ogrodników cz. I i cz. II, AR, Lublin, 1997
- Jankiewicz L.S., Lipecki J., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 1, PWN, Warszawa, 2011
- Jankiewicz L.S., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 2, PWN, Warszawa, 2012
- Basak A., Regulatory wzrostu w matecznikach, szkółkach i młodych sadach, Plantpress, Kraków, 2009