Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagospodarowanie terenów zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów. |
W-2 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i roślin ozdobnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zasady uprawy i pilęgnacji winorośli. |
C-2 | Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru. |
C-3 | Zasady funkcjonowania winnicy. |
C-4 | Elementy zagospodarowania terenów zieleni |
C-5 | Zasady wykonywania projektów terenów zieleni |
C-6 | Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu |
C-7 | Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koncepcja zagospodarowania terenu zieleni | 4 |
T-A-2 | Dobór roślin i elementów małej architektury | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy projektowania terenów zieleni | 2 |
T-W-2 | Zasady prawidłowego doboru roślin | 5 |
T-W-3 | Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie fachowej literatury | 18 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Praca własna studenta - studiowanie fachowej literatury | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
M-5 | Wykłady multimedialne, dyskusje |
M-6 | Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-2_W03 Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | ROL_1A_W06 | — | — | C-7, C-5, C-6 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-5, M-6 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-2_U03 Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | ROL_1A_U14 | — | — | C-7, C-4, C-5, C-6 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-5, M-6 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-2_K02 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | ROL_1A_K06 | — | — | C-7, C-4, C-6 | T-A-2, T-A-1 | M-5, M-6 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-2_W03 Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-2_U03 Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania | 2,0 | |
3,0 | student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-2_K02 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | 2,0 | |
3,0 | student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
- Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
- Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
- Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
- Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006