Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów6
T-L-2Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, redoksometryczne oznaczanie żelaza5
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych, oznaczanie twardości wody4
15
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków.2
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Wiązanie wodorowe.1
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH.2
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.2
T-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.2
T-W-7Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.12
A-L-2Udział w zajęciach.15
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.20
A-L-4Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia13
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.38
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie przez studenta analiz, opracowywania i interpretacji wyników badań, samodzielne wykonywanie obliczeń).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
ROL_1A_W01C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
ROL_1A_U12C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsikui oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-3, C-2, C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji, rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
4,5Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji, rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje wieszość wyników przeprowadzonych badań, z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje więszość wyników przeprowadzonych badań, z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje więszość wyników przeprowadzonych badań oraz wyciąga na ich podstawie wnioski i ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje wyniki przeprowadzonych badań, wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsikui oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole oraz częściowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku
4,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie zawsze potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, w większosci przypadków potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
  2. Szperliński Z., Chemia w ochronie i inżynierii środowiska cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
  3. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4
  4. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1,2, PWN, Warszawa, 2010
  5. Cox P.A., Chemia nieorganiczna t.1 i 2, PWN, Warszawa, 2006, 1

Literatura dodatkowa

  1. Ufnalski W., Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi., WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów6
T-L-2Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, redoksometryczne oznaczanie żelaza5
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych, oznaczanie twardości wody4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków.2
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Wiązanie wodorowe.1
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH.2
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.2
T-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.2
T-W-7Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.12
A-L-2Udział w zajęciach.15
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.20
A-L-4Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.38
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B02_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Wiązanie wodorowe.
T-W-7Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków.
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji, rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
4,5Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do częściowej identyfikacji, rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B02_U01Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych, oznaczanie twardości wody
T-L-2Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, redoksometryczne oznaczanie żelaza
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie przez studenta analiz, opracowywania i interpretacji wyników badań, samodzielne wykonywanie obliczeń).
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje wieszość wyników przeprowadzonych badań, z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje więszość wyników przeprowadzonych badań, z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje więszość wyników przeprowadzonych badań oraz wyciąga na ich podstawie wnioski i ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje wyniki przeprowadzonych badań, wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B02_K01Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsikui oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych, oznaczanie twardości wody
T-L-2Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, redoksometryczne oznaczanie żelaza
T-W-6Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Wiązanie wodorowe.
T-W-7Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków.
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie przez studenta analiz, opracowywania i interpretacji wyników badań, samodzielne wykonywanie obliczeń).
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole oraz częściowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku
4,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie zawsze potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, w większosci przypadków potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku.