Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy rolnictwa precyzyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rolnictwa precyzyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość zagadnień z maszyn rolniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obsługa urządzeń GPS. Wyznaczanie współrzędnych w terenie. Wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Obsługa urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Sporządzanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin. Wykorzystanie dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.10
10
wykłady
T-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania ISOBUS. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów polowych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie na zajęciach10
A-A-2Studiuwanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O15-1_W01
student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystując systemy rolnictwa precyzyjnego
ROL_1A_W19, ROL_1A_W02, ROL_1A_W13C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O15-1_U01
student posiada umiejętności wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w rolnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
ROL_1A_U04, ROL_1A_U07C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O15-1_K01
student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
ROL_1A_K06, ROL_1A_K05C-1T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O15-1_W01
student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystując systemy rolnictwa precyzyjnego
2,0
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O15-1_U01
student posiada umiejętności wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w rolnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
2,0
3,0student posiada dostateczne zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O15-1_K01
student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
  3. Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obsługa urządzeń GPS. Wyznaczanie współrzędnych w terenie. Wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Obsługa urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Sporządzanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin. Wykorzystanie dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania ISOBUS. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów polowych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie na zajęciach10
A-A-2Studiuwanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O15-1_W01student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystując systemy rolnictwa precyzyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
ROL_1A_W13Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania ISOBUS. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów polowych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O15-1_U01student posiada umiejętności wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w rolnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-A-1Obsługa urządzeń GPS. Wyznaczanie współrzędnych w terenie. Wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Obsługa urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Sporządzanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin. Wykorzystanie dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada dostateczne zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O15-1_K01student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-A-1Obsługa urządzeń GPS. Wyznaczanie współrzędnych w terenie. Wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Obsługa urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Sporządzanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin. Wykorzystanie dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5
4,0
4,5
5,0