Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Chemiczne środki ochrony roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczne środki ochrony roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z botaniki, fitopatologii, entomologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość aktualne dostępnych chemicznych środków ochrony roślin, ich działania oraz bezpiecznego i skutecznego ich stosowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rola herbicydów w ochronie przed chwastami segetalnymi, mechanizmy ich działania, wady i zalety stosowania oraz postęp technologiczny w zakresie ich produkcji | 4 |
T-A-2 | Rola chemicznych środków ochrony roślin w ochronie przed szkodnikami, mechanizmy ich działania, wady i zalety stosowania oraz postęp technologiczny w zakresie ich produkcji. Prezentacja najważniejszych szkodników z gromad: nicienie, pajęczaki i owady. Ustalanie metody i terminu zwalczania szkodników poszczególnych upraw. | 4 |
T-A-3 | Rola chemicznych środków ochrony roślin w ochronie przed chorobami grzybowymi i bakteryjnymi, mechanizmy ich działania, wady i zalety stosowania oraz postęp technologiczny w zakresie ich produkcji. | 3 |
T-A-4 | Rola chemicznych środków ochrony roślin w przygotowaniu plantacji do zbioru, mechanizmy ich działania, wady i zalety stosowania oraz postęp technologiczny w zakresie ich produkcji. | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Prezentacja najważniejszych szkodników z gromad: nicienie, pajęczaki i owady. Ustalanie terminu i doboru chemicznych środków ochrony roślin w celu ograniczenia populacji szkodników poszczególnych upraw. | 3 |
T-L-2 | Biologia i szkodliwość najważniejszych gatunków chwastów segetalnych i czynniki decydujące o ich konkurencyjności oraz ochrona roślin przed chwastami z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Ochrony Roślin. | 4 |
T-L-3 | Prezentacja najważniejszych chorób roślin uprawnych. Ustalanie terminu i doboru chemicznych środków ochrony roślin w celu ograniczenia szkodliwości chorób. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Asortyment środków chemicznych dostępnych współczesnej ochronie roślin. | 2 |
T-W-2 | Skład, chemizm oraz mechanizmy działania preparatów chemicznych ochrony roślin, stosowanych w uprawach rolniczych | 2 |
T-W-3 | Skład, chemizm oraz mechanizmy działania herbicydów, stosowanych w uprawach rolniczych | 2 |
T-W-4 | Skład, chemizm oraz mechanizmy działania fungicydów, stosowanych w uprawach rolniczych | 2 |
T-W-5 | Skład, chemizm oraz mechanizmy działania insektycydów, stosowanych w uprawach rolniczych | 2 |
T-W-6 | Skład, chemizm oraz mechanizmy działania regulatorów wzrostu roślin, stosowanych w uprawach rolniczych | 2 |
T-W-7 | Skład, chemizm oraz mechanizmy działania desykantów, defoliantów i pozostałych środków ochrony roślin, stosowanych w uprawach rolniczych | 2 |
T-W-8 | Zasady doboru środków ochrony roślin, metody ich aplikacji. | 2 |
T-W-9 | Podejmowanie decyzji o konieczności zabiegu chemicznego. | 1 |
T-W-10 | Aspekty bezpieczeństwa operatora zabiegu, konsumenta i środowiska podczas zabiegów chemicznych, bezpieczeństwo przechowywania | 1 |
T-W-11 | Zasady integrowanej ochrony roślin. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studentów w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 7 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studentów w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studentów w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca, wykład |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | metody problemowe (dyskusja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (prezentacja) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C13_W01 Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych chemicznych środków ochrony roślin, stosowanych aktualnie w rolnictwie | ROL_2A_W10, ROL_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C13_U01 student posiada umiejętność korzystania z programów ochrony poszczególnych roślin uprawnych | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C13_K01 student ma świadomość pozytywnego i negatywnego wpływu chemicznych środków ochrony roślin na środowisko i zdrowie | ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-9 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C13_W01 Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych chemicznych środków ochrony roślin, stosowanych aktualnie w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | student zna podział chemicznych środków ochrony roślin i uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C13_U01 student posiada umiejętność korzystania z programów ochrony poszczególnych roślin uprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie chemiczne środki ochrony roślin dopasowane do szkodliwości występujących agrofagów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C13_K01 student ma świadomość pozytywnego i negatywnego wpływu chemicznych środków ochrony roślin na środowisko i zdrowie | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie jak ważne jest umiejętne stosowanie chemicznych środków ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jørgen Stenersen, CHEMICAL PESTICIDES. MODE OF ACTION AND TOXICOLOGY, CRC PRESS London, New York, Washington D.C., Boca Raton, Florida, USA, 2004, książka w wersji pdf
- Adam Dobrzański, BIOLOGICZNE I AGROTECHNICZNE ASPEKTY REGULOWANIA ZACHWASZCZENIA, AgEngPol, Skierniewice, 2009, w formie pdf
- Andrzej Gajtkowski, Technika ochrony roślin, AR Poznań, Poznań, 2020, w czytelni Pawła VI
- Zenon Woźnica, Hebologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Warszawa, 2012, w bibliotece Pawła VI
- Kochman J, Węgorek W. (pr. zbiorowa), Ochrona roślin, PWRiL, Kraków, 1997, w bibliotece Pawła VI
- Adam Paradowski, Herblologia w tabelach, Grupa Osadkowski, Bierutów, 2015, w bibliotece Pawła Vi
- pr. zbiorowa, Zalecenia ochrony roślin rolniczych. T I-III (zboża, oleiste, okopowe, bobowate), IOR-PIB, Poznań, 2020, w bibliotece Pawła VI
Literatura dodatkowa
- Adam Paradowski, Mieszać czy nie mieszać? Zasady mieszania agrochemikaliów z herbicydami., Apra, Myślęcinek, 2019, w bibliotece Pawła VI
- Adam Paradowski, Adiuwanty, środki wspomagające ochronę roślin, Apra, Myślęcinek, 2020, w bibliotece Pawła VI