Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Integrowana i ekologiczna uprawa winorośli i innych roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integrowana i ekologiczna uprawa winorośli i innych roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ogrodnictwa, entomologii, fitopatologii i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z Integrowaną Produkcją Owoców. |
C-2 | Zapoznanie studenta z normami Integrowanej Produkcji Owoców. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedplony i stanowisko w IPO. Lustracje winnic, sadów i innych upraw ogrodniczych. Określanie potrzeb nawozowych w IPO. Charakterystyka i stosowanie środków chemicznych w IPO. Biologiczne zwalczanie chorób i szkodników w uprawach winorośli i innych gatunków ogrodniczych. | 9 |
T-A-2 | Pielęgnacja roślin ogrodniczych w uprawie ekologicznej i integrowanej. | 3 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd najważniejszych grup szkodników i patogenów stanowiących zagrożenie w uprawie winorośli i innych roślin ogrodniczych | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Schematy działania dla poszczególnych etapów produkcji winorośli i wybranych roślin ogrodniczych. Integrowana ochrona winnic i innych upraw ogrodniczych przed chorobami i szkodnikami. Dobór odmian poszczególnych gatunków w Integrowanej Produkcji Ogrodniczej. Liczby graniczne zawartości składników chemicznych w glebie, liściach i owocach w IPO. | 14 |
T-W-2 | Chwasty, ich znaczenie w aspekcie bioróżnorodności agrocenozy (sady, winnice, jagodniki). Metody ograniczania zachwaszczenia i możliwości ich integrowania w celu regulowania stanu i stopnia zachwaszczenia. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin sadowniczych wynikające z nieprawidłowego ich zastosowania. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | konsultacje | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 13 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | konsultacje | 8 |
A-L-3 | przygotowanie do praktycznego zaliczenia zajęć laobratoryjnych | 10 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje | 5 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 13 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: rozpoznawanie roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C39_W01 Zna schematy działania i normy IPO. | UWW_1A_W15, UWW_1A_W16, UWW_1A_W10, UWW_1A_W21, UWW_1A_W12, UWW_1A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
UWW_1A_C39_W02 Zna odmiany polecane w IPO. | UWW_1A_W15, UWW_1A_W14, UWW_1A_W12 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C39_W03 Ma wiedzę dotyczącą zwalczania chorób i szkodników w IPO. | UWW_1A_W15, UWW_1A_W16, UWW_1A_W10, UWW_1A_W21, UWW_1A_W12, UWW_1A_W13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C39_U01 Potrafi zaplanować i zorganizować IPO poszczególnych gatunków. | UWW_1A_U06, UWW_1A_U08, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05, UWW_1A_U10, UWW_1A_U18, UWW_1A_U03, UWW_1A_U09, UWW_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
UWW_1A_C39_U02 Umie dobrać odmiany do IPO. | UWW_1A_U04, UWW_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C39_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, bierze odpowiedzialność za podejmowane decyzje, działa etycznie, mając na uwadze wpływ ochrony roślin na środowisko naturalne | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05, UWW_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C39_W01 Zna schematy działania i normy IPO. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę na temat schematu działania i norm IPO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C39_W02 Zna odmiany polecane w IPO. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat odmian polecanych w IPO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C39_W03 Ma wiedzę dotyczącą zwalczania chorób i szkodników w IPO. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawową tematykę dotyczącą zwalczania chorób i szkodników w IPO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C39_U01 Potrafi zaplanować i zorganizować IPO poszczególnych gatunków. | 2,0 | |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C39_U02 Umie dobrać odmiany do IPO. | 2,0 | |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C39_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, bierze odpowiedzialność za podejmowane decyzje, działa etycznie, mając na uwadze wpływ ochrony roślin na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | student jest dostatecznie zorientowany i określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, bierze odpowiedzialność za podejmowane decyzje, działa etycznie, mając na uwadze wpływ ochrony roślin na środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- REJMAN A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012