Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Selektywność narzędzi połowu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Selektywność narzędzi połowu | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać budowę narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | selektywność narzędzi włóczonych | 20 |
T-L-2 | budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnienia selektywności | 1 |
T-W-2 | Selektywność poszczególnych narzędzi połowu | 10 |
T-W-3 | Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu | 8 |
T-W-4 | Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej | 1 |
T-W-5 | Składniki śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-6 | Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi | 2 |
T-W-7 | Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-8 | Badania selektywności i śmiertelności połowowej | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-3 | konsultacje i pokazy worków selektywnych | 20 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 35 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | film |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena bieżąca |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-8_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat selektywności, zna selektywność różnych narzędzi połowu oraz zna składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników | IA_1A_W14, IA_1A_W19 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-8_U01 Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej | IA_1A_U01, IA_1A_U18 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-8_K01 student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej | IA_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-7 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-8_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat selektywności, zna selektywność różnych narzędzi połowu oraz zna składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-8_U01 Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-8_K01 student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993
- Paraskevas Vasilakopoulos, Ernesto Jardim, Christoph Konrad, Dominic Rihan, Alessandro Mannini, Cecilia Pinto, John Casey, Iago Mosqueira, Finbarr G. O’Neill, Selectivity metrics for fisheries management and advice, Fish and Fisheries, 2020
- J. Tyrell DeWeber, Roland Rösch, Jan Baer, Alexander Brinker, Long-term changes in body condition and gillnet selectivity in Lake Constance pelagic spawning whitefish ( Coregonus wartmanni ), Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 10.1139/cjfas-2020-0231, 78, 7, (841-851, 2021
- Matt K. Broadhurst, Steven J. Kennelly & Charles Gray, Strategies for Improving the Selectivity of Fishing Gears, Springer, 2007
Literatura dodatkowa
- Acosta AR, Appeldoorn RS, atching efficiency and selectivity of gillnets and trammel nets in coral reefs from southwestern Puerto Rico, Fish Res 22:175–196, 1995
- Alverson DL, Freeberg MH, Murawski SA, Pope JG, A global assessment of fisheries bycatch and discards., FAO Fish Tech Pap No. 339. Rome, Italy, 233 pp, 1994