Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok)
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,20,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 45 1,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ekologią, zrównoważonym wykorzystaniem środowiska, sferą abiotyczną i biotyczną środowiska.
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu systematyki i biologii ryb, podstawy hydrozoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy3
T-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska3
T-A-3Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania2
T-A-4GOSPODAROWANIE ODPADAMI 1. Podstawowe pojęcia – odpady i ich różne kategorie, posiadacze i wytwórcy odpadów, odzysk, unieszkodliwianie. 2. Plany gospodarki odpadami. 3. Ogólne zasady gospodarowania odpadami. 4. Obowiązki posiadaczy odpadów.5
T-A-5GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny10
T-A-6Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków).5
T-A-7Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.6
T-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.3
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.6
T-A-10Zaliczenie2
45
wykłady
T-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych2
T-W-2Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska.3
T-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.2
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie5
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska3
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.4
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.3
T-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.4
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.3
T-W-10Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczęszczanie na zajecia45
A-A-2Studiowanie literatury1
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena formująca: Prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych problemów ekologicznych Polski.
IA_2A_W03, IA_2A_W08C-1T-W-1, T-A-4, T-A-5M-1S-2
IA_2A_D3-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o chronionych w Polsce wierzętach wodnych, ich statusie ochronnym, zagrożeniach habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencjach i dyrektywach regulujących status prawny tych zwierząt.
IA_2A_W01, IA_2A_W06C-2T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-9M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
IA_2A_U01, IA_2A_U02C-1T-A-2, T-A-1M-1S-1
IA_2A_D3-2_U02
Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny,analizować i zidentyfikować zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
IA_2A_U01, IA_2A_U06C-2T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-A-8, T-A-9M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialnośći za środowisko, odnośnie do problemów ekologicznych.
IA_2A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2
IA_2A_D3-2_K02
Student jest gotów ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz ocenić w sposób kreatywny stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
IA_2A_K01, IA_2A_K02C-2T-W-9, T-W-7, T-A-8, T-A-9M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych problemów ekologicznych Polski.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
IA_2A_D3-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o chronionych w Polsce wierzętach wodnych, ich statusie ochronnym, zagrożeniach habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencjach i dyrektywach regulujących status prawny tych zwierząt.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
IA_2A_D3-2_U02
Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny,analizować i zidentyfikować zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialnośći za środowisko, odnośnie do problemów ekologicznych.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
IA_2A_D3-2_K02
Student jest gotów ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz ocenić w sposób kreatywny stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W, Ochrona środowiska: problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, PWE, Warszawa, 2001
  3. G. Dobrzański, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
  4. M.Górski, J.S.Kierzkowska, Prawo ochrony środowiska, Bydgoszcz, 2006
  5. Więcaszek Beata. Kzrykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  6. Wolska Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia cz. I: Bezkręgowce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, 2006
  7. Głowaciński Z., Polska Czerwona Księga Zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Papuziński, Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2000
  2. J. Boć, K.Nowacki, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2004
  3. J. Ciechanowicz - McLean, Ochrona środowiska w prawie międzynarodowym, Warszawa, 2005
  4. Jendrośka J., Bar M, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy3
T-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska3
T-A-3Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania2
T-A-4GOSPODAROWANIE ODPADAMI 1. Podstawowe pojęcia – odpady i ich różne kategorie, posiadacze i wytwórcy odpadów, odzysk, unieszkodliwianie. 2. Plany gospodarki odpadami. 3. Ogólne zasady gospodarowania odpadami. 4. Obowiązki posiadaczy odpadów.5
T-A-5GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny10
T-A-6Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków).5
T-A-7Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.6
T-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.3
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.6
T-A-10Zaliczenie2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych2
T-W-2Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska.3
T-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.2
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie5
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska3
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.4
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.3
T-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.4
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.3
T-W-10Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczęszczanie na zajecia45
A-A-2Studiowanie literatury1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-2_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych problemów ekologicznych Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
IA_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych
T-A-4GOSPODAROWANIE ODPADAMI 1. Podstawowe pojęcia – odpady i ich różne kategorie, posiadacze i wytwórcy odpadów, odzysk, unieszkodliwianie. 2. Plany gospodarki odpadami. 3. Ogólne zasady gospodarowania odpadami. 4. Obowiązki posiadaczy odpadów.
T-A-5GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-2_W02Student ma pogłębioną wiedzę o chronionych w Polsce wierzętach wodnych, ich statusie ochronnym, zagrożeniach habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencjach i dyrektywach regulujących status prawny tych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
IA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.
T-A-7Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-2_U02Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny,analizować i zidentyfikować zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.
T-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialnośći za środowisko, odnośnie do problemów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-2_K02Student jest gotów ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz ocenić w sposób kreatywny stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny oraz działalności na rzecz środowiska społecznego.
IA_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.
T-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0