Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Systematyka ryb użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systematyka ryb użytkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć wiedzę z ichtiologii (przede wszystkim z systematyki i biologii ryb), hodowli ryb i podstaw geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie i charakterystyka najważniejszych gospodarczo gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych, mięśniopłetwych i kostnych (=promieniopłetwych), hodowanych w akwakulturze słodkowodnej i morskiej (marikulturze) do celów spożywczych i ozdobnych, oraz poławianych jako trofea sportowe na całym świecie
C-2Zapoznanie studentów z nazewnictwem łacińskiim i angielskim gatunków ryb oraz podstawową terminologią w jęz. angielskim używanyną w opisie cech użytkowych; omówienie rozsiedlenia naturalnego i sztucznego (introdukcji) gatunku oraz znaczenia gospodarczego – jakość surowca, sposób wykorzystania; zapoznanie studentów z krajowym rynkiem rybnym oraz podstawowowymi zagadnienieniami dobrostanu i ochrony omawianych gatunków ryb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb chrzęstnoszkieletowych - cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym na świecie.4
T-L-2Oznaczenie gatunków ganoidów chrzęstnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego jesiotrów i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.8
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb nowopłetwych ( z rzędu niszczukokształtnych,śledziokształtnych i węgorzokształtnych) - ich cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym w Polsce i na świecie.8
T-L-4Oznaczenie gatunków ryb karpiokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.4
T-L-5Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb szczupakokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych i płastugokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych, użytkowania gospodarczego, właściwości surowca, rozsiedlenia gatunków, statusu ochronnego w Polsce i na świecie.4
T-L-6Oznaczenie gatunków ryb akwariowych z rzędu karpiokształtnych i kąsaczokształtnych; analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.6
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb akwariowych z rzędów sumokształtnych, karpieńcokształtnych i okoniokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.9
T-L-8Zaliczenie2
45
wykłady
T-W-1Prezentacja użytkowych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (nazewnictwo polskie, łacińskie i angielskie), ich znaczenia gospodarczego (rybołówstwo, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach, marikultura) oraz właściwości technologiczne pozyskiwanych z nich surowców. Omówienie stanu zagrożenia populacji ryb chrzęstnoszkieletowych na świecie.4
T-W-2Przedstawienie gatunków użytkowych z gromady Actinopterygii, z podgromady Chondrostei, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego) - przede wszystkim jako ryb hodowlanych, w mniejszym stopniu jako obiektów połowów rybackich, ryb ozdobnych i prezentowanych w oceanariach. Omówienie właściwości pozyskiwanych z nich produktów - mięsa i kawioru. Podstawowe zagadnienia ochrony jesiotrów.4
T-W-3Prezentacja ryb z podrzędu Neopterygii, z rzędów: Lepisosteiformes, Osteoglossiformes i Elopiformes (nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie) - gatunków ważnych gospodarczo przede wszystkim jako ryby spotowe, prezentowane w oceanariach, w mniejszym stopniu - jako obiekty połowów rybołówstwa i akwakultury. Właściwości pozyskiwanych z nich surowców i stan zagrożenia w środowisku.2
T-W-4Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Anguilliformes, Clupeiformes i Cypriniformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych.4
T-W-5Prezentacja gatunków użytkowych z rzędów: Siluriformes, Salmoniformes, Esociformes. (nazewnictwo polskie, łacińskie i angielskie), ich znaczenia gospodarczego (rybołówstwo, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach, akwakultura) oraz właściwości technologiczne pozyskiwanych z nich surowców (mięso i kawior). Omówienie stanu zagrożenia populacji omawianych gatunków ryb.4
T-W-6Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Gadiformes, Mugiliiformes i Perciformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym, oceanariach. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych.4
T-W-7Prezentacja ryb z rzędów: Pleuronectiformes (nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie) - gatunków ważnych gospodarczo. Właściwości pozyskiwanych z nich surowców i stan zagrożenia w środowisku. Krajowy Rynek Rybny. Identyfikalność i certyfikacja produktów rybnych. Śledzenie produktu.4
T-W-8Ryby akwariowe na rynku polskim. Charakterystyka taksonomiczna najważniejszych rzędów, rodzin i ich przedstawicieli. Wartość rynku akwarystycznego w Polsce i prognozy rozwoju.3
T-W-9Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej8
A-L-4Studiowanie literatury12
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Udział w konsultacjach2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne ćwiczenia oraz dokumentacja rysunkowa
S-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C4_W01
Student ma pogłębioną wiedzę zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb
IA_2A_W06C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7M-1S-1, S-2
IA_2A_C4_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych
IA_2A_W10C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C4_U01
Student potrafi potrafi w sposób pogłębiony identyfikować i analizować wartość użytkową poszczególnych gatunków ryb
IA_2A_U01, IA_2A_U06C-1T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C4_K01
Student jest gotów do działania w sposób kreatywny na rzecz środowiska wodnego i jest gotów do ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie
IA_2A_K01, IA_2A_K04, IA_2A_K03C-1T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-4M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C4_W01
Student ma pogłębioną wiedzę zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IA_2A_C4_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C4_U01
Student potrafi potrafi w sposób pogłębiony identyfikować i analizować wartość użytkową poszczególnych gatunków ryb
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C4_K01
Student jest gotów do działania w sposób kreatywny na rzecz środowiska wodnego i jest gotów do ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Rutkowicz Stanisław, Encyklopedia ryb morskich, Morskie, Gdańsk, 1982
  4. Więcaszek Beata, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Krzykawski Stanisław, Wielojęzyczny słownik nazw ryb ozdobnych - nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie, niemieckie, hiszpańskie i rosyjskie, Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Zdzisław, Morskie surowce żywnościowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
  2. Szczerbowski Jan, Encyklopedia rybactwa, Instytut Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie, Olsztyn, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb chrzęstnoszkieletowych - cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym na świecie.4
T-L-2Oznaczenie gatunków ganoidów chrzęstnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego jesiotrów i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.8
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb nowopłetwych ( z rzędu niszczukokształtnych,śledziokształtnych i węgorzokształtnych) - ich cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym w Polsce i na świecie.8
T-L-4Oznaczenie gatunków ryb karpiokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.4
T-L-5Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb szczupakokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych i płastugokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych, użytkowania gospodarczego, właściwości surowca, rozsiedlenia gatunków, statusu ochronnego w Polsce i na świecie.4
T-L-6Oznaczenie gatunków ryb akwariowych z rzędu karpiokształtnych i kąsaczokształtnych; analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.6
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb akwariowych z rzędów sumokształtnych, karpieńcokształtnych i okoniokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.9
T-L-8Zaliczenie2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prezentacja użytkowych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (nazewnictwo polskie, łacińskie i angielskie), ich znaczenia gospodarczego (rybołówstwo, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach, marikultura) oraz właściwości technologiczne pozyskiwanych z nich surowców. Omówienie stanu zagrożenia populacji ryb chrzęstnoszkieletowych na świecie.4
T-W-2Przedstawienie gatunków użytkowych z gromady Actinopterygii, z podgromady Chondrostei, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego) - przede wszystkim jako ryb hodowlanych, w mniejszym stopniu jako obiektów połowów rybackich, ryb ozdobnych i prezentowanych w oceanariach. Omówienie właściwości pozyskiwanych z nich produktów - mięsa i kawioru. Podstawowe zagadnienia ochrony jesiotrów.4
T-W-3Prezentacja ryb z podrzędu Neopterygii, z rzędów: Lepisosteiformes, Osteoglossiformes i Elopiformes (nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie) - gatunków ważnych gospodarczo przede wszystkim jako ryby spotowe, prezentowane w oceanariach, w mniejszym stopniu - jako obiekty połowów rybołówstwa i akwakultury. Właściwości pozyskiwanych z nich surowców i stan zagrożenia w środowisku.2
T-W-4Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Anguilliformes, Clupeiformes i Cypriniformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych.4
T-W-5Prezentacja gatunków użytkowych z rzędów: Siluriformes, Salmoniformes, Esociformes. (nazewnictwo polskie, łacińskie i angielskie), ich znaczenia gospodarczego (rybołówstwo, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach, akwakultura) oraz właściwości technologiczne pozyskiwanych z nich surowców (mięso i kawior). Omówienie stanu zagrożenia populacji omawianych gatunków ryb.4
T-W-6Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Gadiformes, Mugiliiformes i Perciformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym, oceanariach. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych.4
T-W-7Prezentacja ryb z rzędów: Pleuronectiformes (nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie) - gatunków ważnych gospodarczo. Właściwości pozyskiwanych z nich surowców i stan zagrożenia w środowisku. Krajowy Rynek Rybny. Identyfikalność i certyfikacja produktów rybnych. Śledzenie produktu.4
T-W-8Ryby akwariowe na rynku polskim. Charakterystyka taksonomiczna najważniejszych rzędów, rodzin i ich przedstawicieli. Wartość rynku akwarystycznego w Polsce i prognozy rozwoju.3
T-W-9Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej8
A-L-4Studiowanie literatury12
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Udział w konsultacjach2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C4_W01Student ma pogłębioną wiedzę zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie i charakterystyka najważniejszych gospodarczo gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych, mięśniopłetwych i kostnych (=promieniopłetwych), hodowanych w akwakulturze słodkowodnej i morskiej (marikulturze) do celów spożywczych i ozdobnych, oraz poławianych jako trofea sportowe na całym świecie
C-2Zapoznanie studentów z nazewnictwem łacińskiim i angielskim gatunków ryb oraz podstawową terminologią w jęz. angielskim używanyną w opisie cech użytkowych; omówienie rozsiedlenia naturalnego i sztucznego (introdukcji) gatunku oraz znaczenia gospodarczego – jakość surowca, sposób wykorzystania; zapoznanie studentów z krajowym rynkiem rybnym oraz podstawowowymi zagadnienieniami dobrostanu i ochrony omawianych gatunków ryb.
Treści programoweT-L-2Oznaczenie gatunków ganoidów chrzęstnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego jesiotrów i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.
T-L-4Oznaczenie gatunków ryb karpiokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.
T-L-6Oznaczenie gatunków ryb akwariowych z rzędu karpiokształtnych i kąsaczokształtnych; analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb akwariowych z rzędów sumokształtnych, karpieńcokształtnych i okoniokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne ćwiczenia oraz dokumentacja rysunkowa
S-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C4_W02Student ma pogłębioną wiedzę na temat wartości odżywczych, wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych, funkcji ozdobnych i rekreacyjnych gatunków ryb użytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu pozarybackiego wykorzystania ożywionych zasobów wodnych (rekreacyjne wykorzystanie akwenów).
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie i charakterystyka najważniejszych gospodarczo gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych, mięśniopłetwych i kostnych (=promieniopłetwych), hodowanych w akwakulturze słodkowodnej i morskiej (marikulturze) do celów spożywczych i ozdobnych, oraz poławianych jako trofea sportowe na całym świecie
C-2Zapoznanie studentów z nazewnictwem łacińskiim i angielskim gatunków ryb oraz podstawową terminologią w jęz. angielskim używanyną w opisie cech użytkowych; omówienie rozsiedlenia naturalnego i sztucznego (introdukcji) gatunku oraz znaczenia gospodarczego – jakość surowca, sposób wykorzystania; zapoznanie studentów z krajowym rynkiem rybnym oraz podstawowowymi zagadnienieniami dobrostanu i ochrony omawianych gatunków ryb.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb chrzęstnoszkieletowych - cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym na świecie.
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb nowopłetwych ( z rzędu niszczukokształtnych,śledziokształtnych i węgorzokształtnych) - ich cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym w Polsce i na świecie.
T-L-4Oznaczenie gatunków ryb karpiokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.
T-L-6Oznaczenie gatunków ryb akwariowych z rzędu karpiokształtnych i kąsaczokształtnych; analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb akwariowych z rzędów sumokształtnych, karpieńcokształtnych i okoniokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
T-W-1Prezentacja użytkowych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (nazewnictwo polskie, łacińskie i angielskie), ich znaczenia gospodarczego (rybołówstwo, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach, marikultura) oraz właściwości technologiczne pozyskiwanych z nich surowców. Omówienie stanu zagrożenia populacji ryb chrzęstnoszkieletowych na świecie.
T-W-3Prezentacja ryb z podrzędu Neopterygii, z rzędów: Lepisosteiformes, Osteoglossiformes i Elopiformes (nazewnictwo polskie, łacińskie, angielskie) - gatunków ważnych gospodarczo przede wszystkim jako ryby spotowe, prezentowane w oceanariach, w mniejszym stopniu - jako obiekty połowów rybołówstwa i akwakultury. Właściwości pozyskiwanych z nich surowców i stan zagrożenia w środowisku.
T-W-6Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Gadiformes, Mugiliiformes i Perciformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym, oceanariach. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C4_U01Student potrafi potrafi w sposób pogłębiony identyfikować i analizować wartość użytkową poszczególnych gatunków ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie i charakterystyka najważniejszych gospodarczo gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych, mięśniopłetwych i kostnych (=promieniopłetwych), hodowanych w akwakulturze słodkowodnej i morskiej (marikulturze) do celów spożywczych i ozdobnych, oraz poławianych jako trofea sportowe na całym świecie
Treści programoweT-L-2Oznaczenie gatunków ganoidów chrzęstnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego jesiotrów i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.
T-L-4Oznaczenie gatunków ryb karpiokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.
T-L-6Oznaczenie gatunków ryb akwariowych z rzędu karpiokształtnych i kąsaczokształtnych; analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb akwariowych z rzędów sumokształtnych, karpieńcokształtnych i okoniokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne ćwiczenia oraz dokumentacja rysunkowa
S-3Ocena formująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C4_K01Student jest gotów do działania w sposób kreatywny na rzecz środowiska wodnego i jest gotów do ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny oraz działalności na rzecz środowiska społecznego.
IA_2A_K04Jest gotów do ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz podtrzymywaniu etosu zawodu i rozwijania dorobku zawodu.
IA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie i charakterystyka najważniejszych gospodarczo gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych, mięśniopłetwych i kostnych (=promieniopłetwych), hodowanych w akwakulturze słodkowodnej i morskiej (marikulturze) do celów spożywczych i ozdobnych, oraz poławianych jako trofea sportowe na całym świecie
Treści programoweT-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami użytkowymi ryb nowopłetwych ( z rzędu niszczukokształtnych,śledziokształtnych i węgorzokształtnych) - ich cechami taksonomicznymi, biologicznymi, użytkowaniem gospodarczym, właściwościami surowca, rozsiedleniem gatunków, statusem ochronnym w Polsce i na świecie.
T-L-2Oznaczenie gatunków ganoidów chrzęstnych ważnych gospodarczo; określenie cech taksonomicznych i biologicznych, znaczenia gospodarczego, właściwości surowca. Analiza rozsiedlenia geograficznego jesiotrów i ich statusu ochronnego w Polsce i na świecie.
T-L-6Oznaczenie gatunków ryb akwariowych z rzędu karpiokształtnych i kąsaczokształtnych; analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb akwariowych z rzędów sumokształtnych, karpieńcokształtnych i okoniokształtnych. Analiza cech taksonomicznych, biologicznych oraz rozsiedlenia geograficznego.
T-W-4Przedstawienie gatunków ryb użytkowych z rzędu Anguilliformes, Clupeiformes i Cypriniformes, z uwzględnieniem nazewnictwa angielskiego. Omówienie znaczenia gospodarczego - w rybołówstwie, akwakulturze, wędkarstwie sportowym. Właściwości pozyskiwanych surowców oraz ochrona gatunków zagrożonych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny ćwiczenia laboratoryjne prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0