Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 45 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość hydrobiologii i hydrochemii, na bieżąco - akademickie podstawy statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
C-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
C-3Przedstawienie zagrożeń, naturalnych i wynikających z antropoprresji, oraz ich skutków w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bioróżnorodność4
T-A-2Wskaźniki biocenotyczne (np: dominacji, równomierności, różnorodności biologicznej). Obliczanie i interpretacja.4
T-A-3Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych warunkujących pionowe i przestrzenne rozmieszczenie hydrobiontów6
T-A-4Podobieństwo faunistyczne. Analizy porównawcze. Zastosowanie i interpretacja4
T-A-5Podobieństwo stanowisk - metody porównywania warunków abiotycznych środowisk wodnych, sposoby ich graficznego przedstawiania i interpretacji.6
T-A-6Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych3
T-A-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych6
T-A-8Krajowe i międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowisk wodnych4
T-A-9Formy ochrony przyrody4
T-A-10Monitoring środowiska wodnego4
45
wykłady
T-W-1Światowe zasoby wodne - morskie i słodkowodne. Cykl hydrologiczny2
T-W-2Woda jako środowisko życia2
T-W-3Ekologiczne cechy różnych środowisk wodnych2
T-W-4Charakterystyka i rola ważniejszych formacji ekologicznych typowych dla danego biotopu4
T-W-5Ekologiczna typologia zbiorników wodnych. Cechy ekosystemów: morskiego, wód słonawych, jeziornych, zbiorników zaporowych, stawowych, rzecznych, bagna i torfowiska14
T-W-6Produkcja, trofia i zanieczyszczenia w ekosystemach wodnych2
T-W-7Bioindykatory2
T-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3przygotowanie sprawozdania/opracowania2
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego; praca indywidualna i w grupach
M-3Film dydaktyczny
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Katedrze preparaty suche i mokre.
M-5Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C8_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) oraz wyjaśnić procesy i zjawiska zachodzace w ekosystemach wodnych
IA_2A_W01C-1T-W-3, T-W-5, T-A-10, T-A-9M-1, M-4S-4, S-3, S-5, S-1
IA_2A_C8_W02
Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
IA_2A_W01, IA_2A_W02C-2, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-1S-4, S-3, S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C8_U01
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów roślinnych i zwierzęcych (słodkowodnych i morskich)
IA_2A_U05, IA_2A_U01C-2T-W-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1
IA_2A_C8_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
IA_2A_U01, IA_2A_U11, IA_2A_U15C-2, C-3T-W-8, T-A-10, T-A-6, T-A-7M-1, M-3, M-4, M-5S-4, S-5, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C8_K01
Student potrafi ocenić wpływ antropoprasji na stan środowiska wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
IA_2A_K04, IA_2A_K02, IA_2A_K03C-1, C-3T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-A-10, T-A-7, T-A-8M-1S-4, S-5, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C8_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) oraz wyjaśnić procesy i zjawiska zachodzace w ekosystemach wodnych
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
IA_2A_C8_W02
Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
2,0Student nie zna żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych ani podstawowych pojęć biologicznych czy procesów w przyrodzie
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych i kojarzy podstawowe pojęcia biologiczne i ekologiczne
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych i biotycznych nie sprawia mu trudności określenie funkcjonowania dowolnego biosystemu
4,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych a także biotycznych, ma rozeznanie co do celowości tworzenia modeli biosystemów i potrafi samodzielnie formułować wnioski ze zjawisk przyrodniczych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i na ich podstawie formułować wnioski w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DiVERSE) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie wnioski, zna cele monitoringu i procesy ekologiczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C8_U01
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów roślinnych i zwierzęcych (słodkowodnych i morskich)
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
IA_2A_C8_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C8_K01
Student potrafi ocenić wpływ antropoprasji na stan środowiska wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0Student ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609
  3. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, 1, stron 678
  4. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, Wyd. Nauk PWN, Warszawa, 1999, s. 362
  5. Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
  6. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 1998, stron 177
  7. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996, s. 734
  8. Karaczun Zbigniew M., Indeka Leonard G., Ochrona środowiska, Agencja Wydawnicza Aries, Warszawa, 1986, 1, s.431
  9. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Allan D.J., Ekologia wód płynacych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1998, s. 450
  2. Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
  3. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, miniskrypt ZUT w Szczecinie, 2005
  4. Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
  5. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2000, s. 396
  6. Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995
  7. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. Akad. Roln., Szczecin, 2006, 1, s.148
  8. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
  9. Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
  10. Smith Robert Leo, Ecology and field biology, Harper&Row, Publishers, New York, Evanston, San Francisco, London, 1974, 2, s.850
  11. Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.M.P., Artificial reefs in European Seas, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht/Boston/London, 2000, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bioróżnorodność4
T-A-2Wskaźniki biocenotyczne (np: dominacji, równomierności, różnorodności biologicznej). Obliczanie i interpretacja.4
T-A-3Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych warunkujących pionowe i przestrzenne rozmieszczenie hydrobiontów6
T-A-4Podobieństwo faunistyczne. Analizy porównawcze. Zastosowanie i interpretacja4
T-A-5Podobieństwo stanowisk - metody porównywania warunków abiotycznych środowisk wodnych, sposoby ich graficznego przedstawiania i interpretacji.6
T-A-6Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych3
T-A-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych6
T-A-8Krajowe i międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowisk wodnych4
T-A-9Formy ochrony przyrody4
T-A-10Monitoring środowiska wodnego4
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowe zasoby wodne - morskie i słodkowodne. Cykl hydrologiczny2
T-W-2Woda jako środowisko życia2
T-W-3Ekologiczne cechy różnych środowisk wodnych2
T-W-4Charakterystyka i rola ważniejszych formacji ekologicznych typowych dla danego biotopu4
T-W-5Ekologiczna typologia zbiorników wodnych. Cechy ekosystemów: morskiego, wód słonawych, jeziornych, zbiorników zaporowych, stawowych, rzecznych, bagna i torfowiska14
T-W-6Produkcja, trofia i zanieczyszczenia w ekosystemach wodnych2
T-W-7Bioindykatory2
T-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3przygotowanie sprawozdania/opracowania2
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C8_W01Student potrafi zdefiniować pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) oraz wyjaśnić procesy i zjawiska zachodzace w ekosystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
Treści programoweT-W-3Ekologiczne cechy różnych środowisk wodnych
T-W-5Ekologiczna typologia zbiorników wodnych. Cechy ekosystemów: morskiego, wód słonawych, jeziornych, zbiorników zaporowych, stawowych, rzecznych, bagna i torfowiska
T-A-10Monitoring środowiska wodnego
T-A-9Formy ochrony przyrody
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Katedrze preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C8_W02Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
IA_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu zastosowania technik informatycznych i statystycznych w badaniach rybackich i hydrobiologicznych.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
C-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
Treści programoweT-A-1Bioróżnorodność
T-A-5Podobieństwo stanowisk - metody porównywania warunków abiotycznych środowisk wodnych, sposoby ich graficznego przedstawiania i interpretacji.
T-A-3Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych warunkujących pionowe i przestrzenne rozmieszczenie hydrobiontów
T-A-2Wskaźniki biocenotyczne (np: dominacji, równomierności, różnorodności biologicznej). Obliczanie i interpretacja.
T-A-4Podobieństwo faunistyczne. Analizy porównawcze. Zastosowanie i interpretacja
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych ani podstawowych pojęć biologicznych czy procesów w przyrodzie
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych i kojarzy podstawowe pojęcia biologiczne i ekologiczne
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych i biotycznych nie sprawia mu trudności określenie funkcjonowania dowolnego biosystemu
4,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych a także biotycznych, ma rozeznanie co do celowości tworzenia modeli biosystemów i potrafi samodzielnie formułować wnioski ze zjawisk przyrodniczych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i na ich podstawie formułować wnioski w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DiVERSE) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie wnioski, zna cele monitoringu i procesy ekologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C8_U01Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów roślinnych i zwierzęcych (słodkowodnych i morskich)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U05Potrafi samodzielnie planować własne uczenie się miejętność w celu podnoszenia kompetencji zawodowych a także ukierunkowywać innych w tym zakresie.
IA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
Treści programoweT-W-4Charakterystyka i rola ważniejszych formacji ekologicznych typowych dla danego biotopu
T-A-1Bioróżnorodność
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego; praca indywidualna i w grupach
M-3Film dydaktyczny
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Katedrze preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C8_U02Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
IA_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
C-3Przedstawienie zagrożeń, naturalnych i wynikających z antropoprresji, oraz ich skutków w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
Treści programoweT-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna
T-A-10Monitoring środowiska wodnego
T-A-6Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
T-A-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Film dydaktyczny
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Katedrze preparaty suche i mokre.
M-5Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C8_K01Student potrafi ocenić wpływ antropoprasji na stan środowiska wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K04Jest gotów do ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz podtrzymywaniu etosu zawodu i rozwijania dorobku zawodu.
IA_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
IA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
C-3Przedstawienie zagrożeń, naturalnych i wynikających z antropoprresji, oraz ich skutków w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
Treści programoweT-W-6Produkcja, trofia i zanieczyszczenia w ekosystemach wodnych
T-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna
T-W-1Światowe zasoby wodne - morskie i słodkowodne. Cykl hydrologiczny
T-W-2Woda jako środowisko życia
T-A-10Monitoring środowiska wodnego
T-A-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-A-8Krajowe i międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowisk wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0Student ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka