Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Selektywność narzędzi połowu jako element zarządzania zasobami ryb (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Selektywność narzędzi połowu jako element zarządzania zasobami ryb (blok) | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać budowę narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu | 8 |
T-L-2 | Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej | 2 |
T-L-3 | Selektywność narzędzi włóczonych | 5 |
T-L-4 | Selektywność narzędzi stawnych | 5 |
T-L-5 | Selektywność sieci sektorowych | 3 |
T-L-6 | Łowność sprzętu wędkarskiego | 5 |
T-L-7 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnienia selektywności | 2 |
T-W-2 | Selektywność poszczególnych narzędzi połowu | 4 |
T-W-3 | Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu | 3 |
T-W-4 | Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-5 | Składniki śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-6 | Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi | 2 |
T-W-7 | Monitoring ichtiologiczny | 4 |
T-W-8 | Monitoring podwodny | 3 |
T-W-9 | Narzędzia połowu ryb a ssaki morskie | 4 |
T-W-10 | Selektywność połowów wędkarskich | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena bieżąca |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_D2-3_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie selektywności połowów różnymi typami narzędzi, składników śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników. | IA_2A_W01, IA_2A_W06, IA_2A_W12 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_D2-3_U01 Student potrafia rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo ocenia składniki śmiertelności połowowej. | IA_2A_U11, IA_2A_U12, IA_2A_U15 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_2A_D2-3_K01 student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum | IA_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-6 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_D2-3_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie selektywności połowów różnymi typami narzędzi, składników śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_D2-3_U01 Student potrafia rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo ocenia składniki śmiertelności połowowej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_2A_D2-3_K01 student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993
- E. Neuman, O. Sandström, G. Thoresson, Guidelines for coastal fish monitoring, National Board of Fisheries Institute of Coastal Research, Sweden
Literatura dodatkowa
- S. Bäck, Guidelines for monitoring of phytobenthic plant and animal communities in the Baltic Sea, Annex for HELCOM COMBINE programme, Finnish Environment Institute, 1999
- M. Appelberg, Swedish standard methods for sampling freshwater fish with multi-mesh gillnets, Fiskeriverket Information, 2000